Föryngring

Vilken typ av skog är det här?

8 inlägg 5335 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken typ av skog är det här?

Bjober  
#628101 Hej.
Jag hoppas någon kan förklara för mig vad vi ser för skog på bilden.
Växer det plant där? Är det gallrat för att växa färdigt eller är det frötall som står?
Med min ringa kunskap så blir jag osäker när träden står så pass glest.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av skog är det här?

machonisti  
#628103 Ser ut som en timmerställning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av skog är det här?

Fredrik Reuter  
#628104 Hej,

Det är kanske lite svårt att säga från en bild men som du skriver så kan det mycket väl vara gallrad tallskog som står på tillväxt fram till att den ska slutavverkas.

Att det ställts isär såpass är nog inget ovanligt, vissa säger att det ska isär såpass mycket för att bygga volym på de kvarvarande träden. Andra säger att det inte spelar någon roll och att huvudstammarna ändå växt på sig liknande volym. Här tvistar både de lärde och de olärde.

Avatar Fallback

Re: Vilken typ av skog är det här?

isteskog  
#628124 Timmerställning!

Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av skog är det här?

Lars Lundqvist SLU  
#628168 Timmerställning kallades förr ofta för ljushuggning. Syftet är och var att förbereda inför fröträdsställning. Om det är flera decennier sedan beståndet senast gallrades så kan det bli för stor omställning att gå från kanske 700-800 st/ha ned till 50-150 som man ofta ser i fröträdsställningar. En så stor förändring kan ge onödigt mycket stormfällning. Att då ta ett mellansteg med timmerställning kan förbereda tallarna på nästa steg och gör att dom kan börja bygga upp bättre kronor och ge högre fröproduktion.

Avatar Fallback

Re: Vilken typ av skog är det här?

salix  
#628175 Söndergallrad tallskog.

Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av skog är det här?

Bjober  
#628285 Tack så mycket för bra svar. Jag fick mina sökord så jag kunde läsa på mer i ämnet.
Jag är själv inte skogsägare även om visst intresse finns.
Syftet med tråden var att lista ut huruvida marken är lämplig att åka snöskoter på.
Jag förstår att jag nu rör mig i fiendeland....men tro mig syftet är gott.
Man har inte RÄTT att köra snöskoter någonstans. Man kan köra så länge ingen förbjudit mig att åka.
Tyvärr är människor väldigt dåliga på att hantera detta ansvar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken typ av skog är det här?

hfab  
#628305 Så fullkomligt föredömligt!
Tänk om fler ville ställa sig frågan om det är lämpligt att köra snöskoter på marken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).