Föryngring

Glasbjörk förädlat frö

8 inlägg 3668 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Glasbjörk förädlat frö

Knagge  
#600597 Alla som någon gång hållt i ett röjsåg
har varit i kontakt med björk .
Man kan tycka det är en slydjungel på hygget .
En gång i tiden flygbesprutades med gift för att utrota björken .
Vårtbjörk som växer på den produktiva marken finns det förädlat frö till som har mycket god tillväxt .
Men Glasbjörk som växer på torvmark och fuktig mark och verkar trivas överallt finns inget förädlat frö till ?
Tänk vilken möjlighet det finns om man kunde förädla glasbjörk frö så den blev rak som i finland och växte 30% bättre .
Är det någon som vet om det forskas på detta ?
Det skulle vara perfekt att fröså i samband med markberedning .
Jag tycker att skogar av hybridlärk och hybridasp ser hemskt tråkiga ut om vintern.
Så det vore roligt och bra om man kunde förädla något träslag som är vacker om vintern vilket glasbjörken är .



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Glasbjörk förädlat frö

Sörlänningen  
#601029 Håller med om att det vore bra. Glasbjörk är ju inte ens lagligt att beskoga bra mark med. Det är rätt märkligt.

Håller dock inte med om att hybridlärk inte är vackert om vintern. Inget gör mig gladare än en promenad i hybridlärksbestånden. Det är luftigt och härligt.

Användarvisningsbild

Re: Glasbjörk förädlat frö

Knagge  
#601054 Ja all skönhet ligger i betraktarens öga

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glasbjörk förädlat frö

Göt  
#601067 Såg ett program på tv för många år sedan från Finland, där man brände ett hygge och sedan, gick runt och skakade björkgrenar när de blommade, kanske skulle funka. Hos mej finns både vårtbjörk och glasbjörk bredvid varandra

Användarvisningsbild

Re: Glasbjörk förädlat frö

Knagge  
#601079 Man lägger så mycket tid och energi på och röja ner glasbjörk .
Kan man vända på det och utnyttja björkens livskraft och förmåga att producera frö .
Och åtminstone se om det finns några stammar som växer rakare och bättre och förädla frö därifrån .

   TS
Avatar Fallback

Re: Glasbjörk förädlat frö

axwell  
#601121 Gjorde en liten slutavverkning på 0,3 ha där granen haft nästan 200 år på sig utan att bli mer än 5% timmer(tallmark).
Varenda tall omkring området är älgbetad, så nu kommer jag att satsa på självföryngring från 30-talet vuxna björkar som står kvar.
Om det är glasbjörk har jag inte undersökt, hoppas på det eftersom vårtbjörken är mer begärlig som älgföda.

ÄBIN:s undersökning säger att tall och glasbjörk står långt ner på menyn för älgbetning men hittar inget om valet för olika årstider.

Användarvisningsbild

Re: Glasbjörk förädlat frö

Knagge  
#601208 Frösår man förädlat tallfrö på höjderna och förädlat glasbjörkfrö i sänkorna om det fanns något i samband med markberedning .
Och dessutom lämnar fröträd .
Då får det vara väldigt hårt vilttryck om man inte skall få upp skog på tallmark .
Vi får nog anpassa oss efter höga viltstammar .
Alla beslutsfattare säger att det är oacceptabelt men ingen lyckas finna en lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glasbjörk förädlat frö

rokon  
#601216 Björkens skönhet har fängslat mig i hela mitt liv, en rejäl kick var det att som liten grabb se min mor gå med en skurborste och borsta bort lavar på stammarna så att de lyste extra vita och fina på den lilla gångvägen ned till sommarstugan vi hade på Hertsjölandet i Luleå skärgård.

Jag har väl skrivit det förr men det tål att upprepas 1964 eller om det var 1965 så fick då pappa ok med att röja fram fina björkar på skogsskiftet ned mot tjärnen. Det är det skiftet jag nu har som grund och som jag kunnat utöka genom Sveaskogs utförsäljningsprogram för 10 år sedan.
På skiftet är all björk Glasbjörk den trivs väldigt bra då marken är fin fukthållande mo som klarar även torrare somrar.
Jag gillar verkligen glasbjörk och har inga problem med att få den att växa rakt här, problemet kan ju som alltid vara att hinna göra röjningar i rätt tid, det jag köpt till var ju ett område redan i senaste laget för röjning så jag vet verkligen vilket slit det är när det är som en tät vägg med björk.
Glasbjörken tål ju att stå lite tätare, men med den upplegan vi vanligen får här på vintern så är det många som topparna böjer sig ned mot marken där de har stått för tätt, det gäller att få lite grovlek på stammen och inte bara höjdtillväxt.
Det finns ett finskt talesätt att det räcker med en björk i en by för att fröså dess marker.
Dubbeltoppar blir det även rätt ofta, om de inte sitter högt upp så brukar jag röja bort dem. Och ser jag händelsevis en vårtbjörk i mina bestånd så röjer jag bort den, för på mitt skifte där skall björken endast vara glasbjörk!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).