SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Föryngring

Blandskog - en genomgång

19 inlägg 11639 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blandskog - en genomgång

isteskog  
#661856
halvproffs skrev:Tog bara ett exempel på vad jag upplevt om vargtallar.
Känns som det bara är kubik som efterfrågas och att kvalite kommer i andra hand tyvärr.

Ja, inte kommer det att bli någon vidare kvalitet av planterad tall, det har man då märkt! 🤔

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Blandskog - en genomgång

halvproffs  
#661864
isteskog skrev:
halvproffs skrev:Tog bara ett exempel på vad jag upplevt om vargtallar.
Känns som det bara är kubik som efterfrågas och att kvalite kommer i andra hand tyvärr.

Ja, inte kommer det att bli någon vidare kvalitet av planterad tall, det har man då märkt! 🤔

Samma iakttagelse här. Även om det kommer upp självföryngring så blir det inte många som håller någon bra kvalite.

Användarvisningsbild

Re: Blandskog - en genomgång

Älgfoderodlare  
#661917
isteskog skrev:Köpte ett skifte för några år sedan där det inte varit röjt. Tall, gran och vårtbjörk som piskade tallarna. Ca 2-4 m högt. I princip alla tallar som kvävdes i björkdjungeln var betade, många toppbetade. Vårtbjörken var som regel avbruten.
I beståndet bredvid på min egen mark som jag skött med en plantröjning där jag röjt bort det mesta av vårtbjörken förutom i några luckor och surhål, där var det sidobetning på enstaka tallar. Inga toppbetningar eller att vårtbjörkarna som stod där var avbrutna. En tidig löv/plantröjning tror jag gör tallarna frodigare och mindre betesbenägna än tall som står och tvinar i lövet. 😎


Mina erfarenheter blir lite av en mix av det du berättar "isteskog" o "halvproffs". I en del som jag lämnat Björk där jag idag håller på att göra en skärm som jag tänkt få upp mer Gran i. Där stod en del undertryckta späda Tallar som var betade. Medan de ute på hygget där Tallen är mer frodvuxen, inte är betade alls. Men där finns ju mycket mer lövbete bland Tallen som verkar göra att Tallen lämnas ifred. Björkskärmen börjar vara i nivå med Steg 3 enl. "Kronobergsmodellen". Det finns en del Gran just nu men med mer stamkvistning o ljus samt lite markberedning ska det nog bli fler. Jag upplever nog att om man släpper iväg Björken först några meter o stamkvistar skärmen, så blir det aldrig någon fara med piskning av Granen. Att starta med båda arterna samtidigt kan ju ge problem. Under en något högre skärm kan man hålla Granantalet ganska högt tycker jag, innan man behöver röja / gallra bland dom. Stamkvistad Björk är dessutom mycket lätt att ta ner när det är dags även om Granbeståndet är skapligt tätt.

Avatar Fallback

Re: Blandskog - en genomgång

syre  
#662339 Bor i sydvästra delen av landet och har väldiga problem med snöbrott, och har under senare år planterat 800 granplantor och röjt fram 800 björkplantor tall och ev. rase sparas, det är G-30 mark. Den äldsta planteringen är sen 2011 och ser väldigt fin ut, granarna är c:a 7 m långa och björkarna något kortare. Vad tror ni om det, hjälper det mot snöbrotten? Tanken är att senare gallra bort den mesta björken. Synpunkter?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).