SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Föryngring

Mekaniserad sådd, ett bra föryngringsalternativ

18 inlägg 11938 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mekaniserad sådd, ett bra föryngringsalternativ

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763372 När man klänger och vingar av förna finns både bra sämre och omogna för i samma parti. För att sortera kör man fröna i en luftström där de bästa fröna är tyngst och faller snabbare än dåliga frön. Där sorteras fröna upp i 7 fack har jag för mig där de bästa facken får till plantskolan medan de sämre går att köpa som såddför för hygge. Där av finns det sådderna från alla plantager över de bättre. Grobarheten är sämre men de som gror är bra.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Mekaniserad sådd, ett bra föryngringsalternativ

HannuRöj  
#763380
Iskog skrev:Hur mycket mindre kan förädlingsvinsten tänkas vara på sådd jämfört med plantering då sådd-frön i regel kommer från äldre fröodlingar?

Kommande träd har inte allra bästa egenskaper om frön har kommit från en moderträd av en äldre generation, vilket de säkert gör, för begränsat tillgång av nya generationens frön.
Allra senaste förädlings generation absolut måste räcknas en fördel av plantering.
😀 Säkert finns någonstans eksakta siffror om tillväxten, kvistkvaliten och andra möjliga skillnaderna mellan generationerna.

Avatar Fallback

Re: Mekaniserad sådd, ett bra föryngringsalternativ

Robbie  
#763470 De bestånd som föryngras med contorta sås i stor utsträckning, nästan uteslutande hos vissa bolag. bättre rotsystem är en av anledningarna som jag förstått.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).