fre 11 mar 2016, 13:20#380243Niking skrev:Arealen varierar, men det kan nog bli ca 10 ha viltbetning och kanske lika mycket snytbagge under de närmsta åren.
Men Alias motfråga indikerar alltså att man bör använda en ryggspruta till viltbehandling först när träden börjar bli bortåt 1,5-2 meter höga? Till snytbagge och viltbehandling av kortare plantor rekommenderas istället mindre handhållna sprutor?
/Niklas
Jag har kört HaTe2 med både ryggspruta och vanliga duschflaskor (0,5-1 L) och preparatåtgången minskar betydligt med handspruta jämfört med ryggspruta. Visst får man gå och böja på sig, men det är inte något jättebesvär för min del (nu har jag förstått att du är tämligen lång vilket kanske gör att man vill ha rörförlängningen mellan handtag och munstycke som medföljer till ryggsprutan). Trico har jag kört med blomspruta (Granngårdens) som man pumpar upp tryck i.
Snytbaggebehandling har också blivit med vanlig duschflaska.
Mindre duschflaskor köper jag 4-5 stycken (kostar väl 30 kr/styck) åt gången då dessa pumpar inte verkar vara byggda för kletigare preparat än vatten i kombination med behandling av några tusen plantor.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain