Föryngring

Ett måste att avvinga frön?

52 inlägg 20065 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

ANDERS R  
#692492 Det är på två torra höjder på de redan planterade hyggena som jag tänkt mig. Det ena planterades 18 när det blev så torrt under sommaren så det kommer dåligt på de torraste platserna. Jag tror/hoppas att tallarna kommer ikapp där. Sen på ett annat hygge som planterades ifjol. Vi har ganska mkt gran att plantera även iår så det är framförallt där jag har tänkt fröa, och plantera granen glesare.

Har även provat tallskydd iår, förhoppningsvis hjälper det också till.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

ANDERS R  
#753432
1648060030_img-20220323-wa0004.jpeg
1648060030_20220323_192045.jpg
1648060031_20220320_132516.jpg
1648060030_20220320_194041.jpg
Förra året gick det inget bra, men har tagit nya tag i år och plockat ganska mycket kottar från nerblåsta frötallar. Snart tre burkar med frö (med vingar) uppskattningsvis ca 300 gram hittils. Har testat att avvinga en del men det var lite besvärligt tycker jag. Groddbarheten har hittils varit mellan 90-100%, testat med 10 frön åt gången från olika kottar på respektive tall.

Ska bli intressant att se om det tar sig sen när man sått.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Jrp  
#753570 Läst om endel som inte avvingar men tycker det borde bli svårt att så och få rätt frömängd. När jag avvingar tar jag en glasburk typ inlagd gurka fyller på med frö ca 2cm sen på med vatten så det bara är 2cm luft kvar låter det stå en stund sen skakar jag burken väntar lite skakar igen. Häller av det i en sil, sprider ut det på en diskbänk låter det torka tills dagen efter rör runt lite i det sen blåser jag bort vingarna och plockar upp fröna med två vanliga a4 papper. Fungerar bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

ANDERS R  
#754298 Tack så mycket för svaret. Jag gör ett försök med detta nu, med en del av fröna. Har haft dem i burk och skakat och nu får de torka på ett stort plastlock. Får se imorgon när det är torrt om det går lättare. Jag var nog för snabb sist så de fortfarande var lite klibbiga när jag försökte dela på dem. 👍

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

Trånshult  
#756509 Annandag påsk plockade jag c:a 40 liter tallkottar och håller på att klänga dem. Jag har delat upp dem i fyra plastbackar(typ lekbackar) och ställt dem på kant på altanen i söderläge. Plockar bort de översta kläckta en gång om dagen , häller dem i en gammal drickesback med hål i botten och skakar riktigt häftigt. Bara att sopa upp dem sedan.
För många år sedan sådde jag på torpet där jag kört med ett fläckaggregat och sådde för hand. På hösten var det väldigt gott om plantor och Johansson var väldigt nöjd. Frampå våren blev jag oerhört besviken, det fanns nog inte en levande planta. Orsaken var att det är rödjord där och på vintern frös den upp och tog med sig rötterna, varför plantorna torkade bort. Där jag skall så nu är det momark (sand) och markbereder grunt med grävmaskinens tandskopa och har nu köpt en såkanna från Skogma. Problemet som jag ser det är att då måste nog vingarna vara borta och det har jag ingen bra metod för. Har inte sett något bra på forumet heller. Någon som har provat något bra????
Där jag skall så fick jag ta ner c:a 2 ha med 54 -årig tall som höll på att dö och skogsförstörelsen( Skogsstyrelsen) föreslog en lätt markberedning och sedan låta omgivningen fröa i med lokal proviniens. Det hjälper jag nu på traven.
Jag har nog haft 6-7 som har varit och tittat, var och en med sin diagnos. Det senaste var rotticka.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

ANDERS R  
#756592 Jag gjorde på samma sätt när jag klängde, med plastlådor. Avvingandet var ett pyssel tycker jag men fick ihop en mindre glasburk iaf. Har mkt mer att avvinga. Har testar att så liten under helgen. Markberedde med hacka eller sparkade bort mossa. Framförallt på höjder på två mindre hyggen där det ska planteras gran och på två höjder på ett äldre hygge där planteringen 2018 blev fiasko på grund av torka. Kommer endel självsådd tall men för lite så de blir hårt betade.

Groddbarheten på de frön jag testat har varit väldigt bra. Verkar vara ett bra kottår iår så bara att man rör om lite får nog andra frön att ta sig också.

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

Trånshult  
#756603 Höll på att avvinga igår och har fått ihop c:a 50 gr. Jag kramade och gnuggade så att vingarna lossnade i stort. Av en händelse så hällde jag över allt i en sådan här plastburk som affärerna får lösgodis i, ganska djup ( 18 cm), sedan satt jag på altan och blåste ner i burken. Glöm inte blunda!
Jag kom sedan underfund med att det bildades statisk elektricitet och lutade jag burken och snurrade så fastnade vingarna på sidan , räta upp burken och skrapa bort. Fick krama och gnugga ett par omgångar men blev skapligt nöjd. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).