Föryngring

viltskydd

14 inlägg 11832 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

viltskydd

Matte  
#2134 Planterade i våras mest gran men även ca 1000 täckrot av tall. De flesta plantor har klarat sig kanonbra trots sommarens torka här i Småland så nu behöver jag tips på hur man bäst skyddar dem från att bli rådjursmat. Ska försöka med bössans hjälp men det räcker nog inte... Fungerar de viltskyddsmedel som finns på marknaden egentligen? Hur är t ex PW viltskydd? Finns det andra som är bättre? Något speciellt man ska tänka på vid sprutning, etc?



   TS
Arevo
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2135 En 5cm "flagga" av frystejp på toppskottet kan visst rädda plantan undan rådjuren. I ngt nummer av Skogsbruket presenterades ngra dylika metoder för att undvika viltbetning.

Sök Skogsbruket arkiv där du kan läsa äldre nummer i PDF-format.

/Nisse

Avatar Fallback
Matte  
#2171 Hittade inte artikeln om frystejpen nisse men däremot en artikel om skydd mot älgbetning där man hade testat bl a tomma mjölkkartonger, "strumpor" och fiberband trädda på toppskotten på 1m plantor. Det hade fungerat bra mot älg men man måste förstås ta bort anordningen på våren när tillväxten startar... Får se hur jag gör med mina nysatta - kanske ska testa och kröka rygg med frystejpen i oktober. Tack för tipset om tidningen Skogsbruket förresten - har nu beställt ett gratisex för ev framtida prenumeration...

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2172 Tack vare finlands system för skogsbruk så är aktiviteten bland skogsägare mkt större. Tycker deras tidning är bra med mycket handfasta tips ang skogsbruk.
Finland, med hjälp av EU-pengar, stöttar nästan alla aktiviteter som kan bidra till ökad produktivitet i skogen. T.ex röjning, plantskydd mm.
Det medför givetvis ett större intresse från markägare att ägna sig åt skogsskötsel.
Där kostar också skogsmark betydligt mer än i sverige och är generellt bättre skött map produktion.

Dessa EU-pengar finns tillgängliga även för sverige, men här har vi valt att gå före med gott exempel och visa att skogsbruk kan bedrivas utan snedvridande EU-bidrag. Med den inställningen är det inte så konstigt att vi är så mkt större nettobidragsgivare än våra grannländer.

Jag har provat knyta plastband runt toppskottet på en del tallar. Det var inte så arbetssamt som jag trodde.
Fungerar det tänkte jag "snitsla" 3-400/ha, dvs ung. vad som kan tänkas stå till slutavverkning.

Har även provat toppröja 3ha i sommar. Har gjort detta tidigare på ett litet område och åtminstone på lite bättre mark blir det rejält med mat i beteshöjd.Älg och rådjur har sedan hjälpt till att tukta löv och tall. Granen verkar nöjd och riskerar inte att piskas.

/Nisse

Avatar Fallback
Matte  
#11649 Frystejpsmetoden funkade suveränt bra kan jag meddela!! Inte ett tallplanteskott blev rådjursmat ivintras/våras. Kan alltså rekommendera denna metod varmt. Tejpen satte jag på i oktober och den höll hela vintern (lite murkna rester sitter faktiskt fortfarande kvar - numera ca 25 cm längre ned på plantan) Så nu får det bli en omgång till - en ny "flagga" ca 2-5 cm under det nya toppskottet alltså...

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11650 Hur lång tid tar dte, hur mycket tejpar du på varje, hur mycket tejp går det åt? Sätter du på alla?

Funkar det mot älg?

Avatar Fallback
Matte  
#11653 Det går faktiskt snabbt när man fått in snitsen. Det jobbiga var väl att kröka rygg upp och ned... Jag rev av ca 10-15 cm tejp och lade om strax nedanför skottet och tryckte till. Det är viktigt att klistersidorna fäster mot varandra så mycket som möjligt men det verkar inte göra något om det kommer lite barr emellan - det sitter tillräckligt bra ändå. När jag tejpade förra hösten så körde jag på alla plantor... Men det är väl bättre att ta några än inga alls om man inte orkar/vill ta alla. Det borde vara rätt tid att skydda plantorna nu i sept/okt för snart börjar rådjuren intressera sig för tall och tejpen höll sig fräsch ända tills maj (inte mycket snö här i vintras i och för sig) När det gäller senare när de ska skyddas mot älg tror jag inte frystejpen hjälper speciellt bra - då krävs nog större doningar (se tidigare...) men då kanske det är dags att välja ut vilka man vill vara extra rädd om och bara hänga på något på dessa...

   TS
Avatar Fallback
Marc  
#11654 Kan dom möjligtvis bli rädda om man skulle sätta upp dockor med tröjor impregnerad av svett och dylika människolukter. Häng på dockan ett trägevär också :D .

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11658 Hej!

Kul att det ges lite feed-back ibland så här ett år senare! Själv tänkte jag prova en tuss fårull som plantskydd.

/Nisse

Avatar Fallback

PW viltskydd

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14182 Funderar även jag på nån form av skydd mot betning. Är det någon som har erfarenhet av kemiska preparat typ PW viltskydd? Det skulle vara jätte smidigt att springa över och dutta lite över varje planta.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#14195 Att kröka rygg över 1000plantor kan väl inte vara specielt hälsosamt?

Beror väl lite på hur ens ekonomi samt snålheten men finns det inte fottbollsföreningar eller annat som man kan leja ut detta arbete till?

Kan ju inte kosta alltför mycket med tanke på tiden och ryggen man sparar.

//Martin

Avatar Fallback

Re: viltskydd

Georg  
#134828 Fråga om viltbetningsskydd?
av Georg mån 04 jul 2011, 12:02

Har problem med viltbetning på granplantor, såg ett "recept" som skulle förhindra detta enl.: 1 kg rå linolja, 2 kg fin sand,3 kg krita eller 1½ kg krita o 1½ kg kalk. har ingen information om vem som skrivit det, är här någon som provat? Detta skulle gå och använda även på plantor som inte är i vila, och skall strykas på, tänkte göra ett prov och se så de inte blir skador på plantorna.
Har den 24 juli blandat ett prov av ovanstående och applicerat på några plantor för att se om det finns risk för att det kan skada plantan

Avatar Fallback

Re: viltskydd

Georg  
#143901 Har nu i oktober behandlat mina plantor enl. detta "recept", återkommer till våren 2012 med utfallet.

Avatar Fallback

Re: viltskydd

Georg  
#179414 Kan nu i juni året efter behandlingen göra följande sammanfattning: plantorna klarade sig utan betning av rådjur, trots konstaterad mycket besök av rådjur, mycket spillning, tyvärr har ett annat problem konstaterats och det är att det nya skottet haft svårt komma upp och på en del plantor skjutit nytt skott , s.k. dubbelskott. Min teori är att man måste vara försiktig vid applicering av medlet så det inte täcker övre delen av skottet som då blir för hårt våren efter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).