Föryngring

Conniflexbehandling av granplantor (video)

1 inlägg 2527 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Conniflexbehandling av granplantor (video)

Torbjörn Johnsen  
#552791 Än är det någon månad kvar tills det går att få ut de första plantorna i skogen. Men hos plantskolorna råder febril aktivitet inför den annalkande säsongen. Jag tittade inom hos Svenska Skogsplantors plantskola Vibytorp utanför Hallsberg häromdagen och där höll man på med Coniflexbehandling av täckrotsplantor. Det var en högt automatiserad process som var intressant att se så jag fångade jobbet på en liten video.

Om man planterar ut helt obehandlade skogsplantor i Götaland, Svealand och södra delarna av Norrland riskerar en stor del av plantorna att bli dödade av snytbaggen. Snytbaggen är en liten insekt som äter bark på den späda plantans stam vilket gör att plantan löper en stor risk att dö av skadorna. Därför har skogsplantor "i alla tider" behandlats på olika sätt. Fram till mitten av 70-talet doppade man plantorna i giftet DDT. När det blev förbjudet användes andra insektsgifter av olika slag och några är fortfarande tillåtna att använda.

Sedan drygt tio år tillbaka finns olika typer av giftfria plantskydd. Både skydden i sig och själva tekniken att applicera dem har utvecklats. Svenska Skogsplantor använder ett giftfritt skydd som heter Conniflex och nu säger Svenska skogsplantor i ett pressmeddelande att det är billigare att behandla plantorna med detta skydd än att behandla kemiskt.

Studier som Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, har genomfört visar att 93% av de Conniflexbehandlade plantorna har överlevt efter tre år ute i fält. Metoden är dessutom billigare än motsvarande kemiska bekämpningsmedel.


Conniflex-skyddet består av ett lim som sprutas på plantans stam och sedan "sprayas" finkornig sand på som fastnar. Därmed inget mer barkätande för snytbaggen. Plantorna kommer färdigbehandlade och det är bara att öppna kartongen och börja plantera.

Här finns en film som visar conniflexbehandlingen:




   TS
Arevo
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).