Föryngring

Plugg eller barrotsplantor?

15 inlägg 5127 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plugg eller barrotsplantor?

Svensson1  
#551113 Hej,skall grönrisplantera ett hygge nu i vår och undrar vilken av dessa ni rekommenderar
att använda. Hygget ligger ett par mil öster om Värnamo. Ej markberett.
Planterar så sällan pga små marker så jag har ingen erfarenhet av plugg.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Avslutat-02  
#551116 plugg då menar du alltså täckrot?

ja skulle plantera täckrotsplantor kanske räkna någon mer än vad som går åt egentligen och sedan trycka ner så mycket som möjligt.

har du brukat plantera på omarkberett tidigare?

Användarvisningsbild

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Svensson1  
#551118 Nej det finns tydligen en variant som kallas pluggplanta och är ett mellanting mellan täck och barrot.
Ja dom få gånger jag har planterat så har det varit oberett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Svensson1  
#551119
Svensson1 skrev:Nej det finns tydligen en variant som kallas pluggplanta och är ett mellanting mellan täck och barrot.
Ja dom få gånger jag har planterat så har det varit oberett.

Förresten senaste gången efter Gudrunstormen så körde jag lite med Terracuten på röjsågen.
Men stoppa ner Terracuten i grönriset nu det vet jag inte om det är så lyckat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Avslutat-02  
#551120 nä det blir mest troligt inget bra med växeln, jasså det visst ja inte...
ja kör alltid med täckrotsplant här i hälsingland.

Användarvisningsbild

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Svensson1  
#551123 Då är det alltid markberett?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Avslutat-02  
#551124 nä inte alltid, men ja har börjat sluta med omarkberedda hyggen, det tar sån tid.
som entreprenör hinner man inte med såna jobb som planeringen tar dubbelt så lång tid som vid markberett.

min vision är att alltid vara klar med allt utom sättningen då när markbereddaren lämnar hygget.
brukar vara där och bära ut plant medans de kör.

samma dag eller dagen där på sätter ja planten.
är mjukt och härligt åt handlederna att sätta planten då.

Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551126 Hur mycket plantor gäller det?

Är det en hanterbar mängd så skulle jag köra på barrot i så stor storlek jag kunde få tag på. Pluggplus plantor är visserligen lätta att få ner men inte så mycket lättare än barrot.
Alla platser jag känner till 2 mil öster om Värnamo är typiska granmarker med både gott om gräs och hallonris så jag hade satsat på en planta som är stor och tar höjd så fort som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Avslutat-02  
#551129 det där låter som en bra idé..
kör på den.

Användarvisningsbild

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Svensson1  
#551132 Det är bara ca tusen plantor så det är ingen stor mängd.
Ja det är granmark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

jannee  
#551142 Blir det en lika torr sommar som 1918 är plugg att föredra alla gånger. 99 av 100 överlever även under besvärliga somrar.
En "normal sommar kan resultatet bli lika bra med vanliga barrot.
Pluggen har oftast kanske 5 gånger mer/större utvecklat rotsystem än barroten, dessutom något mindre med grönmassa, detta kan ibland vara att föredra - men inte alltid.
Själv skulle jag alla gånger satsa på just plugg (omskolade täckrotsplantor är vad det är)
Riktigt fuktig mark är alltid stora barrot att föredra, kommer oftast igång direkt och kan växa ifrån gräset, på torrare mark är förutsättningarna helt annorlunda och då plugg.
Har du ingen gräsväxt alls att räkna med kan det gå bra med vanliga täckrot, du sätter lätt 1 000 plantor på två dagar (med rör), proffs gör det på en förmiddag.

Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569432 Tänker plantera gran nu i höst efter att ha röjt bort björk i en misslyckad tallplantering. Men jag har ställt ut stora björkar med ca 5-10 m mellanrum. Markberedning är inte aktuellt, blir mest att flytta sten.
Jag väljer mellan plugg (alt. täckrot) och barrot. Det är en ostsluttning med rejält med ormbräken. Kan pluggen klara det?

Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

saekb  
#569486 Googlade på "plantering kronobergsmodellen", fick några träffar.
Jag fick rådet för några år sedan att plantera stora granplantor om det fanns ormbunkar. Man måste sedan trampa ner ormbunkarna när de börjar konkurrera med plantorna. Höstplantering och rådjur kan vara tveksamt. Egen erfarenhet. Inte alltid det hjälper med bara Trico.

Användarvisningsbild

Re: Plugg eller barrotsplantor?

Höglandserik  
#569678 Som vän av ordning vill jag bara reda ut begreppen lite. Plugg är en lite slarvig beteckning på täckrotsplantor. Vad du menar är pluggplus ett, det vill säga omskolade täckrotsplantor. För grönrisplantering fungerar både barrot och pluggplus ett bra. Allt för stora pluggplus ett plantor kan ha en skev fördelning mellan rot och gröndel, vilket gör dem torkkänsliga. Rotsystemet är underdimensionerat för plantans storlek helt enkelt. Undvik därför allt för stora plantor av pluggpluss ett typ, det är ett generellt tips.

Avatar Fallback

Re: Plugg eller barrotsplantor?

jannee  
#569695 Min "erfarenhet" säger mig att "plugg 1" är de plantor som alltid har störst förmåga att överleva.
För övrigt är ormbunkar ett gissel, själv trampar jag inte men på högsommaren slår jag av topparna på ormbunkarna.
Går bra med lie men i mitt tycke bättre med röjsågen och Strands Totalklinga - ursäkta reklamen :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).