Föryngring

Svårt att få markberett?

44 inlägg 10872 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#561378 Är jobben bara planerade i tid och väl snitslade, så är det inga problem..
Tjälen kan ställa till det, men om man försöker ta det mesta i nysnö, eller strax innan tjälen sätter sig då går det.

Sen är frågan, hur ofta är jobben planerade i tid och hur ofta fungerar det.??

Arevo
Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Mattiase  
#561388 Exakt. Markberedning är inget vi planerar. Då kör man på underlag från slutavverkningens uppgifter.
Om någon skall detaljplanera en MBtrakt så medför det genast högre kostnader, kostnader som varken entreprenören, markägaren eller bolagen vill stå för.
Men i övrigt så vore det ju underbart om man skulle kunna köra vintertid fullt ut.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#561391 Det mesta från avverkningen ligger väl på gps? Då går det väl att använda sig av detta.

Sedan kanske det ställer lite högre krav vid avverkningen men va fan, den lilla tid det tar extra vinner man på i längden.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Mattiase  
#561443 Enkelt i teorin, svårare i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#561448 Så är det med allt, men med en produktionsledare som har ambitioner att förenkla och effektivisera och förbättra, så är detta inte så svårt.

Men man måste våga kämpa lite.....

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Mattiase  
#561456 Det största problemet är att vi inte ser vad vi kör i när snön kommer. Att markbereda innebär inte att varje kvadratmeter av hygget ska vara markberett. Små sumpar lämnas, död ved ska klaras utan att köras sönder, kulturlämningar/fornlämningar som inte upptäckts av planering syns absolut inte under snö.
Man måste ha förståelse för att markberedning inte bara är köra spikraka slag fram och tillbaka över varje kvadratmeter. Många viktiga bedömningar görs från markberedarhyttem, och det är stor skillnad mellan olika chaufförer. En del är jätte ambitiösa och verkligen tar jobbet på allvar, och andra åker till jobbet av sina hektar och åker hem. Om vi ska få fortsätta markbereda i samma utsträckning som vi gör idag så måste vi ta vara på dom förare och entreprenörer som är duktiga och intresserade och ge dom så absolut bra förutsättningar som möjligt. Att markbereda med lite tjäle och snö på backen är långt ifrån optimalt. På tok för stor risk för att köra sönder sumpmossor, död ved, kulturlämningar mm.

Men det är vad jag tycker [emoji846]

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561466 Man får även ha i åtanke att miljörörelsen inte är speciellt förtjust i markberedning.
Skenar kostnaderna så kan alternativet grävmaskin bli aktuellt.
Jag tänker då på ett mindre lövuppslag på mark som körts med grävare=lägre röjkostnad

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

Bax  
#570906 Lite OT kanske men, är det någon som sett/provat dessa? Körde förbi dem häromdagen, måste vara StoraEnso eller Holmen som dragit omkring dom, det var i en lite glesare timmerställning på en tallmo.
1560370709_7a13eb46-f53c-49d9-9324-6cc23481b461.jpeg

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#570908 Fan jag var tvungen att titta två gånger,,, trodde det var piggsvin först....

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

isteskog  
#570909 Blev det mindre markpåverkan än med harv?

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

Bax  
#570911 Jaja, dom har inte blottlagt nån mineraljord såsom en harv utan bara rotat omkring i mossan. På de här magra moarna så räcker väl det för att luckra ner fröna till mineraljorden.
Jag som inte riktigt gillar harvning tilltalades av hur det såg ut där dom kört. Återstår att se om det börjar gro nåt.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#570913 Spännande,,, håll oss uppdaterade om några år.....

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570915 Vad i all världen.....? Robotgrisar?

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

halvproffs  
#570932
Bax skrev:Jaja, dom har inte blottlagt nån mineraljord såsom en harv utan bara rotat omkring i mossan. På de här magra moarna så räcker väl det för att luckra ner fröna till mineraljorden.
Jag som inte riktigt gillar harvning tilltalades av hur det såg ut där dom kört. Återstår att se om det börjar gro nåt.


Det är väl lättföryngrat på tallhedarna hos er utan markberedning?
Är väl som här på rullstensåsarna att bolagen harvar trots att det utan bearbetning blir enormt med plant.
Jaja, det man lärt sig i utbildningen så ....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).