Föryngring

Svårt att få markberett?

44 inlägg 10878 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549656 Ringde dom när jag behövde få planterat lite akut, var inga problem, dom kom några dagar efter plantorna kom

Arevo
Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558623 20000sek för 8tim markberedning ej stenig mark. Delvis gammal åker.
Tycker det blev dyrt.
Några synpunkter?

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

Torbjörn Johnsen  
#558629
Röjkvist skrev:20000sek för 8tim markberedning ej stenig mark. Delvis gammal åker.
Tycker det blev dyrt.
Några synpunkter?


Hur stor areal blev markberedd? Pris/ha?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#558634 20.000 kr? Va fan, exklusive moms?
För 8 Tim?

Har inte träffat någon entreprenör som markberedder här för mer än 2000 kr per ha, exklusive moms, sen tillkommer trailern.


Kan ju säga att en bekant markberedde med grävare det kostade 780 kr per timme exklusive moms, han betalade 15.000 kr för ett hygge på 20 ha.

Så att det är nog lite guldgrävar sång över vissa. \:d/

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Tralsmo  
#558636 Markbereder allt själv med h10 å lännen traktorgrävare.
Funkar jättebra.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558659 Så blir det när man köper på fastpris. Några vinner och andra förlorar.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558676
Torbjörn Johnsen skrev:
Röjkvist skrev:20000sek för 8tim markberedning ej stenig mark. Delvis gammal åker.
Tycker det blev dyrt.
Några synpunkter?


Hur stor areal blev markberedd? Pris/ha?

4,5ha, 15000exl moms, 8tim debiterat av Södra.
Jag misstänker att Södra har problem att få tag på entreprenörer och då blir det dyrt.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#558681 Va fan det är ju 1875 kr i timmen. Eller 3300 kr per ha exklusive moms.

Va i helvete markberedde de med? Guldharv eller?

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Niklas persson  
#558792
vinterrojarn skrev:20.000 kr? Va fan, exklusive moms?
För 8 Tim?

Har inte träffat någon entreprenör som markberedder här för mer än 2000 kr per ha, exklusive moms, sen tillkommer trailern.


Kan ju säga att en bekant markberedde med grävare det kostade 780 kr per timme exklusive moms, han betalade 15.000 kr för ett hygge på 20 ha.

Så att det är nog lite guldgrävar sång över vissa. \:d/


Ööh, markbereda ca 1ha i timmen med grävmaskin??? Skulle inte tro det!

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#558800 Nä, det har jag inte skrivit, men det var det han fick betala.

15.000 kr exklusive moms

Att han sedan skulle ha klarat av ett ha i timmen det har jag inte en aning om.

Vet bara att jag såg fakturan, och hakade till på summan.

Den entreprenören har markberett åt mig och totalt åt denne kunden i skriften ca 75 ha. :-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Mattiase  
#561285 Nog är det svårt att hitta nya markberedningsresurser och det blir allt svårare att behålla dom vi har. Jobbar som skogsvårdare åt ett av dom större skogsbolagen i hälsingland. Med förra sommaren i ryggen så har det blivit väldigt mycket prat om ev. stilleståndsersättning och när man får ut det.
En del menar att en harv eller grävare som skriver ett kontrakt låt säga 1000 ha. Dom börjar köra i April, kan köra till juni, brandrisk i två månader så dom får stå stilla eller gå på halvfart, men kan ändå slutföra sina 1000 hektar under hösten. Men många har kan inte råd att stå still eller gå halvfart i två månader under sommaren, och då kanske helt enkelt går omkull.
Sen är det ett stort arbetsmiljöproblem för chaufförerna att jobba när det är hög brandrisk. Man blir helt enkelt väldigt hårt pressad psykiskt av att hela tiden sitta på helspänn och spana efter ev. brasor. Körning under brandriskperioder innebär också ofta körning under nätterna vilket inte heller är bra för arbetsmiljön.
Samma sak gäller för risskotarna.
Det ska bli väldigt spännande hur många markberedningsentreprenörer det finns om 10 år.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561333 Slutar med att man får vattna hyggena medan man markbereder....

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Mattiase  
#561337 Vem vet... vi vattenbombade några avverkningstrakter på ett annat disktrikt i somras

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561356 Eller markbereda på vintern. De ska ju bli varmare sägs det. Kanske kombinera med grävmaskin som samtidigt planterar en fryst planta som sätter fart direkt när våren kommer 😀

Ett annat alternativ för bolagen är att stå för det själv, med egna maskiner och personal. Då kan man kanske räkna hem det ändå och ha annan sysselsättning till personalen under längre perioder med torka. Men det blir ju problem ändå om det blir så torrt som i år, då stod ju även skördarna/skotarna ett bra tag.
Jag förstår entreprenörerna som funderar på att lägga ner, säsongen är kort som den är även utan extra stillestånd.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Mattiase  
#561360 Mm. Nackdelen är att snön skymmer död ved, kulturminnen mm. Och det behöver inte vara mycket kärle i backen innan en harv går bet.
Jag tror som dig. Bolagen köper egna markberedare kör i egen regi med egen personal. Vi får se :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).