Föryngring

Tillväxt marberedning vs inte markberedning

15 inlägg 6006 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillväxt marberedning vs inte markberedning

erm  
#549385 hej,

Står i färd med att plantera ett 3Ha hygge som har avverkats. Jag är intresserad om någon har på forumet har någon info kring om det är någon skillnad i tillväxt om man markbereder och sätter yngre plantor vs om du inte markbereder och sätter äldre plantor?

Tex planterar jag en 2 årig planta med markberedning hur har den växt efter 10 år jfr med en planta som är 4 år och inte markbereder efter 8år.

Finns det någon forskning eller liknande på detta där man gjort typ provytor på samma mark och jämfört?

Tackar för hjälpen

Mvh Erik Möller



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549464 För att tillvarata markens produktionsförmåga på bästa sätt och få en rimlig föryngringskostnad så är mina slutsatser att på bra mark så bör man satsa på markberedning och minst 2500 plantor per hektar. Den största förtjänsten med markberedning är, enligt min mening, att man får en betydligt högre plantöverlevnad och därmed tätare bestånd.

Visst kan man prova andra metoder om det är små ytor, jag har då kört grönrisplantering med fleråriga plantor som var behandlade mot snytbagge, men man får räkna med stor plantavgång.

Avatar Fallback

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

Kristoffer D  
#549633 Finns ett försök på försöksparken i Siljanfors, var där under hösten 2017 och tittade på det och efter det har jag slutat ifrågasätta behovet av markberedning. Har inga siffror i huvudet men plantavgången och skadorna i övrigt var mindre på det som markberetts samt att plantorna var större.

Finns en del att läsa i Skogsskötselserien del 3, från sida 41.
Skogsskötselserien - Plantering av barrträd

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

hlb  
#549635 Efter något år ser jag ingen märkbar skillnad i tillväxt, men lövuppslaget är mycket större och kräver mer röjning vid markberedning. (Stor barrot satt i grönris).

Avatar Fallback

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

skogaliten  
#549707 Jag har (förgäves hittills) letat efter forskningsrapporter/försöksrapporter om just de långsiktiga effekterna i tillväxt och kvalitet vid markberett respektive ej markberett.

Det som finns i böcker, broschyrer och på nätet, är rekommendationer, baserade på försök som gjorts, men jag är nyfiken i en strut, och skulle vilja läsa rapporterna i sin helhet, läsa om grundförutsättningarna för försöken, se diagram och tabeller o.s.v. i sin helhet.

Var sjutton kan man hitta grundmaterialet egentligen?

Avatar Fallback

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

Mikael A  
#552970 Min egen erfarenhet från marker i inre Västergötland är att markberedning och täckrotsplantering klart och tydligt slår barrot på ej markberedda hyggen. Täckroten växer ikapp den större barrotsplantan på några år tack vare snabbare tillväxt redan från början.
Dessutom är överlevnaden bättre med täckrot.
Nackdelen är att rådjuren käkar upp täckroten om man inte behandlar med Trico eller motsvarande samt mer lövuppslag så man får röja tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

Senox  
#560835 Själv Som ny har jag ingen egen erfarenhet. Men efter de enda skogarna jag varit i som har haft över 1500 skm3 per ha är tvillingarna Erikssons, så lär jag testa att göra som de rekommenderar. Kommer i år sätta ca 12 ha Ekebobjörk samt hybridlärk, äldre plantor, utan markberedning. Samtidigt kommer Skogsforsk göra ett försök på ett knappt ha med lärk som de markbereder. Men eftersom de inte sätter samma material så går det inte med säkerhet dra några slutsatser om skillnaden pga markberedningen och inte. Kanske är som min farbror alltid säger; hur du än gör så växter det alltid till slut ;)

Avatar Fallback

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

jannee  
#560933 Man ska absolut inte jämföra sig med Erikssons mark.
Varje jordplätt har sina speciella förutsättningar.
En sluttning mot syd eller väst med väldigt god ytvattentillgång eller en torr rullstensås, självklart blir det skillnader i tillväxt.
Jag vill påstå att just vattentillgången är en avgörande faktor för hur hög tillväxten blir men även hur många m3sk just den ytan kan härbärgera.
Har själv 40 årig granskog på gamla mossodlingar med över 300 m3sk/ha, men på andra marker och liknande ålder är det knappt 200 m3sk/ha.
Själv förordnar jag djupa plogfåror, långt ned i alven och DÄR sätter jag mina plantor.
Experterna förordnar att man bara skrapar lite i ytskiktet för att sedan plantera på så höglänt mark det går.
M.a.o går åsikterna isär, samma gäller vilket plantmaterial man nyttjar.
Utan markberedning
Vill man jobba lite är utan tvivel plugg 1 optimalt. Omskolade täckrotsplantor med stort rotsystem som gott och väl räcker åt grönmassan. Är man befriad från kraftig gräsväxt är nog dessa att föredra.
Markberedning
Samma plant som ovan, nackdel du kan inte nyttja rör annars är det förädlad täckrot - ingen vits med att plantera stora täckrot. Den mindre sorten är först å stad billigare och överlevnaden är högre och den är bara max 2 år efter sin större kusin, detta växer den dock ifatt på en 5 års period - trot om du vill eller inte.
Akta dig bara för att plantera för stora plantor, blir det en torr första växtsäsong är risken att grönmassan är för stor i förhållande till rotsystemet.
Tvivel?????
Tag och gräv FÖRSIKTIGT upp en självföryngrad liten granplanta, analysera noga denna lilla plantas vidlyftiga rotsystem, sedan kan du tänka dig själv vilka förutsättningar dina nysatta plantor utsätts för.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

stackenas  
#560963 http://snytbagge.slu.se/modell.php

Intressant funktion som baseras på mångårig forskning. Fick nys om denna senaste gången jag var i Tönnersjöheden 👍

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

stackenas  
#560965
OAS-forests skrev:För att tillvarata markens produktionsförmåga på bästa sätt och få en rimlig föryngringskostnad så är mina slutsatser att på bra mark så bör man satsa på markberedning och minst 2500 plantor per hektar. Den största förtjänsten med markberedning är, enligt min mening, att man får en betydligt högre plantöverlevnad och därmed tätare bestånd.

Visst kan man prova andra metoder om det är små ytor, jag har då kört grönrisplantering med fleråriga plantor som var behandlade mot snytbagge, men man får räkna med stor plantavgång.



Jag har också anammat markberedningens betydelse men vänder på resonemanget. Högre överlevnad gör att jag kan sätta färre plantor/ha och ändå räkna med en lyckad föryngring. Satsar på ca 1800/ha.

Avatar Fallback

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

Avslutat-02  
#560966 Jag råder alla mina kunder att markbereda djupt och plantera minst 2500 ST per ha...

Då har man stammar kvar till gallring.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#560979 Om du vill lära mer och gå till källorna, börja här:

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... -barrtrad/

Avatar Fallback

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

Avslutat-02  
#560986 Nja efter att ha satt plant i över 20 år och varit egen i 15 år så går jag på erfarenhet.

Och de hyggen där markbereddaren inte har tryckt ner aggregatet där är det dåligt med punkter, nä ner med aggregatet och kör lagom sakta så blir det bra, jag sätter så mycket plant det bara går, speciellt vid tallplantering.

Avatar Fallback

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

jannee  
#560998 Nu tänker jag mer på gran än tall, för tall kan man ALDRIG sätta för många av (älgmat).
Varför plantera gran för att i ett senare skede röja eller vid 1:a gallring gallra bort planterat material.
Förklaring tack och helst med en konsekvensbeskrivning på lönsamheten av nämnda åtgärd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tillväxt marberedning vs inte markberedning

Avslutat-02  
#560999 Sätter ca 2500 plant av gran, då ca 10-15% brukar dö.

Sedan kan det ju bli som ifjol, jag satte åt kund i maj, i september var ca 75 procent döda.

Resten klarade sig, nu hade jag tagit till och satt ca 3500 per ha, så att det klarar sig med lite själv sådd, men det plantmaterial som skogsägaren får hör uppe av Mellanskog skog det är mest bara skit, småa och korta plantor, och är det då dåligt berett då är det lönlöst att plantera överhuvudtaget.

Nä, skog ska planteras med erfarenhet och inte med statistik eller teorier.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).