Föryngring

Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

48 inlägg 26613 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Torbjörn Johnsen  
#526299 Tidningen Skogsaktuellt har träffat en skogsägare och uppfinnare som tagit fram ett smart plantskydd i tunn plåt. Produkten kallas "Tallskydd" och är en liten plåtbit som kläms fast längst upp på årets toppskott när det har vuxit färdigt och innan betessäsongen. Det ska enligt uppfinnaren förhindra att viltet knipsar av själva toppskottet. Till skillnad mot kemiskt preparat kan den här produkten appliceras oavsett väder.

Jag har sett liknande produkter som används både mot vilt och fåglar i danska julgransodlingar men även för att trädens skott ska bli raka. Läs mer i Skogsaktuellts artikel: http://www.skogsaktuellt.se/artikel/582 ... dorna.html

Länk till företagets sajt hittar ni här.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

halvproffs  
#526305 Var det inte bättre om dem gjordes i papp som gick sönder efter ett halvår? Kan ju tänka mig vad plåtrullar som blir kvar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Torbjörn Johnsen  
#526317 Det kanske är svårt att få till det hårt nog för en älgkäke med papp? Tanken är också att de ska återanvändas. Man får dels flytta upp dem ett snäpp varje år när ett nytt skott har vuxit till sig och sedan kan man använda dom i en ny plantering när den första har nått betessäker höjd. Så har jag uppfattat det i alla fall men jag ska försöka ta reda på mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526379
Torbjörn Johnsen skrev:Det kanske är svårt att få till det hårt nog för en älgkäke med papp? Tanken är också att de ska återanvändas. Man får dels flytta upp dem ett snäpp varje år när ett nytt skott har vuxit till sig och sedan kan man använda dom i en ny plantering när den första har nått betessäker höjd. Så har jag uppfattat det i alla fall men jag ska försöka ta reda på mer.


Precis så är det, han har varit med på ett antal skogsdagar sista året, eller om det till och med är två år jag sett honom.

Och tanken är att man går och flyttar upp klämmorna varje år, tills man inte når längre, då får man plocka bort dom...
Han brukar säga att han experimenterat med detta rätt länge, och att han nu är så säker på att det funkar att han vågar börja sälja...

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

halvproffs  
#526393
Torbjörn Johnsen skrev:Det kanske är svårt att få till det hårt nog för en älgkäke med papp? Tanken är också att de ska återanvändas. Man får dels flytta upp dem ett snäpp varje år när ett nytt skott har vuxit till sig och sedan kan man använda dom i en ny plantering när den första har nått betessäker höjd. Så har jag uppfattat det i alla fall men jag ska försöka ta reda på mer.

Man kan använda tabascosås på rören. Hästar som är krubbitare brukar bli av med vanan då.
Tror att älgen inte biter toppskott om det sitter någonting där oavsett material.
Är tråkigt att man ska behöva lägga ner massor av jobb för att få upp ny skog.

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

halvproffs  
#526394 Egentligen har jag mycket större problem med rådjur som biter av toppskotten. Ca 60% av alla tallplant blev toppskotten avbitna i höstas på fjolårets plantering. En del blev även upprykta samtidigt I våras blev dom oskadade fejade så nu ser det inge vidare ut.
Rådjuren verkar ha en större reproduktionstakt än älg och jakten på dem är liten nästan obefintlig. Tänkte samla ihop några gubbar och försöka decimera stammen något.

Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

r93  
#526472 Samma här, grisarna har utrotat rådjurshundarna, samt hageljakten, finns ingen som ”vågar” stå med hagel om nasse kommer.

Bockar skjuts det ju en hel del.

Såg tre get med dubbelkid i morse inom en ha, så det finns å ta av :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Torbjörn Johnsen  
#526573 Så vitt jag förstår så fungerar det här "tallskyddet" även mot rådjur och det går att använda på granplantor också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Torbjörn Johnsen  
#528576 Jag gjorde ett besök i skogen hos Johan Larsson som testat och utvecklat Tallskydd och här nedan finns även en video. Jag fick även testa lite själv att montera skydd.

Vi kollade några av hans planteringar och det fungerar verkligen bra. Skydden kostar nån krona (ca 2 kr/st i okt 2018) men de räcker hela ungskogens tid av skyddsbehov och kan sedan återanvändas i nytt bestånd.
Som jag ser det är den viktigaste skillnaden mellan Tallskydd och t ex besprutning eller hägn att det här skyddet inte ”flyttar problemet” någon annan stans. Skyddet räddar toppskotten och man får en rak genomgående stam men viltet kan fortfarande beta sidoskott.
Plantskydd för alla skogsägare som också är jägare?

Här hittar ni filmen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Hema  
#528629 Känns som ett näst intill solklart exempel på att jobba med naturen istf mot den. Kan nog få något miljöpris och miljömärkning.

Kan älgens sidogrensbetning på något sätt ge någon fördel mot en inhägnad platta, så att man faktiskt skulle föredra älgbesök? Tänker på eventuell snabbare höjdtillväxt, mindre kvist osv.

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

waver  
#528663 Finns där någon risk att en älg skulle få för sig att ta en tugga där en sådan sitter? Tänker mest på att metall i magen inte är så bra.

Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

80-90  
#528671 Vart kan man köpa detta ?? Vore super kul å testa själv då hjort å rådjur är hårda på plantorna hemma hos mej .

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Torbjörn Johnsen  
#528688 Det finns en webbshop på https://tallskydd.se/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Torbjörn Johnsen  
#528689 Här finns lite mer bilder på planteringar med Tallskydd från mitt besök:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

källefall8  
#528723 Vad är skillnaden i skydd mot att spruta toppskottet varje år med tex Trico? Trico kostar mer då det inte går att återanvända å andra sidan sprutar jag 4000 plantor om dagen i en plantering och går upprätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).