Föryngring

Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

27 inlägg 9908 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#583074 Nu 1 årige ek på kontrolsted när København højde 10-30cm spiringsgrad ca. 50%.

Norra del av Torsby Kommun(ca. 700 nord for København hvor ek-ollen stammer fra)
Spiringrad på K1 med selvsåede birk: 15-20% med højde 5-15cm.
IMG_3293.JPG


Spiringsgrad på fræset græseng: ca 30% med højde 10-20cm
IMG_3291.JPG


Spirings på meget lysåben S1 tall skog: 1-2% højde 5 cm

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583148 När jag var på Elmia i juni så fick jag hör av en dam från Ekfrämjandet att de använde ett antal viltstängselrullar med 1 m diameter. I dessa satte de tre plantor och rullarna var på ca 12 m mellanrum om jag minns rätt. Allt eftersom plantan växte hissade de upp rullen. Av de tre plantorna behöll man den bästa.
Metod 5 i nedanstående länk är den som åsyftas
http://www.ekframjandet.se/wp/wp-conten ... odling.pdf

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

JensSkoog  
#583185 Tackar @lfq :-bd
Det där var mycket intressant läsning.
Så även hassel kan vara till det goda :wink: , och det ska jag söka
använda i arbetet med att få fram några ekar här och där.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#583191 Interesant artikel lfq. Jeg sår lidt mere ek ollon/agern da mine forskellige forsøg har givet mig en ide om hvor plante og hvor det ikke går. Det var lidt af en overraskelse for mig, at det var uden succes(læs fiasko) i den meget åbne S1 tallskog med frisk (ikke fugtig) jord. Jorden i det mineralske lad under et 5-50 cm spagnumjord er oftest helt fin gråhvid. Det ligner pulveriseret granit/sten. Måske er det bedre at forsøge med vintereg (Quercus petraea) som også er hjemhørende i (det sydlige) Sverige, men det er nok for koldt i Torsby. Jeg er ret sikker på at ek til vildtvård utan kommercielt formål nok skal kunne lade sig gøre i selv i Norra del Torsby Kommun
Mvh Søren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#647903 Egen/eken er ikke sprunget ud endnu, men det sker i denne vecka. Nordvärmland er for koldt til ek men forsøget var spændende og egen bliver nok ikke højere end bonsai. Til vildtet (elg, kronhjort, rådyr og hare) har jeg rönn, asp, sejlepil (salix caprea) og vildtet bidder det hårdt ned. Men det sidste “E” i RASE er no go i denne del af svealand

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

JensSkoog  
#647918 Om de inte tar eken, har du tur. Här upplever jag att ekarna står som bollar efter betning. Rådjur isär är hårda på den och ekollon.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#647974 Til højre på billede min største eg 1 blandt ca 200-400 opvoksede ege. Til højre ham der ikke tåler synet af rådyr😊 bag ham elgens birke-bollar (dem har jeg mange af)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Fredrik320  
#812891 Hur står det till med projektet?

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#812908 Hej Frederik,

Status opdatering 26-09-2023:
Elg, kronhjort, harer, rådyr synes/tycka det går godt. Egetræerne er af modsat mening på grund af hårdt vildtbid på egene.
Dette og det kolde vejr gør at egene har det med at buske voldsomt.
Hvis jeg indhegnede egetræerne (skogseg) og forsigtigt beskar nogle ikke ønskede sideskud vækst er jeg ret overbevist om
at væksten efter ca. 5 år ville være ca. 120cm. (de vokser sindssyg hurtigt +30cm pr. år hvis de ikke nedbides og stammen er ganske tykke).

Som et forsøg indkøbte jeg i maj 2022 (1,5åt siden) 25 skogsek (Quercus robur)og 25 vintereg (Quercus petraea) ca. 0,5m træer med 0,4m pælerod og plantede dem på græsmark. Dette var en fiasko og de fleste blev fjernet i går pga. dårlig vækst.

Min pseudo analyse siger: Hvis der skal plantes eg i Nordvärmland så skal det ske for frø/olden - da pæleroden sagtens kan klare sig i en del græs. Det tager blot et par år at komme op i fart. Planter man på bar-jord i hegn og holder jorden fri de første 10 år vil skogsek vokse som et pionertræ ca. 30cm pr. år og være ca. 1,2m efter 5år.
Mvh Søren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#812911 Billeder fra 26-09-2023

Det og med tommeltot ned er de 2022 plantede ege. Alle andre er fra frø/olden.

I højt græs er væksten 50% af optimal vækst.
Hvert år plantes et par 100 frø/olden ca. 10cm dybt i jorden. Disse bliver aldrig ranke flotte flåde-ege men små buske til vildtet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812912 Har sett att det har planterats ek? i meterhöga plaströr på flera små hyggen i omgivningen. Någon som vet mer om det?

Avatar Fallback

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

JPW  
#812981 Jag har i forntiden provat plaströr till just ekplantering och i min bok är de på gränsen till värdelösa. De funkar som växthus så plantan växer jättefort men bara upp till änden på röret. Det är nämligen serveringshöjd för vilda djur så där slutar växandet uppåt. Det blir en boll istället. Man kan inte heller bara ta bort röret eftersom bollen sitter i änden på en klen stam som är dimensionerad för permanent stöd av ett stadigt rör. Plus att fåglar gärna bygger bo i dem och sabbar hela grejen. För mig slutade det med att jag tvingades hägna ändå och sanera bort rören men spara stolparna de satt på och använda till att staga upp plantorna med. Aldrig mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).