Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61838 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Larsi  
#732821 Vi har stora problem med betning och redan i september var många plantor betade
De senaste åren har vi därför spruat i början av september men jag sprutar inte på knoppen utan från toppen och utmed sedan av plantan
Bara på en sida och inte rikligt och det verkar funka bra hittills
Enda nackdelen med Hate är att man måste ha koll på sprutan och skjölja igenom den efter varje arbetspass så inte munstycket torkar

Arevo
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

axwell  
#732826
Larsi skrev:Enda nackdelen med Hate är att man måste ha koll på sprutan och skjölja igenom den efter varje arbetspass så inte munstycket torkar


Trodde att HaTe i första hand skulle appliceras med gummihandske eller lämplig borste.

Har inte testat fullskaligt med denna men det ser lovande ut .
Går att böja så att borsten omsluter toppskottet, teleskop som kanske är för vekt. :???:

https://www.biltema.se/hem/stadning/dam ... 2000044223

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732830
Emanuel90 skrev:Har kommit efter ordentligt med tricosprutningen i år, och nu är det väldigt svårt att hitta lämpliga tillfällen att spruta.
Så vad är bästa alternativet och var köper man det på ett smidigt och prisvärt sätt?
''

Vad jag sett så är det billigast om man handlar på Granngården med LRF rabatten (12%).
Jag har i alla fall inte ett något billigare...
Detta då för Trico i 10litersdunk.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#733637 Tror jag beställer ett par dunkar hate från skogma, det är hopplöst att hitta bra tillfällen att spruta trico nu.
Beställer hate, avvaktar ett par veckor till kanske med att spruta eller vad säger du alias? Och sen kör jag ett par heldagar så man blir färdig med detta för det går ju knappt framåt när man kan spruta 2 timmar en eftermiddag i veckan

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#733664
Emanuel90 skrev:Tror jag beställer ett par dunkar hate från skogma, det är hopplöst att hitta bra tillfällen att spruta trico nu.
Beställer hate, avvaktar ett par veckor till kanske med att spruta eller vad säger du alias? Och sen kör jag ett par heldagar så man blir färdig med detta för det går ju knappt framåt när man kan spruta 2 timmar en eftermiddag i veckan


Jo, jag har jagat på förmiddagarna lör-sön och behandlat plantor från ca 14:30-17:30 med Arbinol B (som ska klara sämre väderbetingelser än Trico) och jag upplever att det inte härdar som när det är varmare/torrare luft, så jag lägger ner plantbehandlingen några veckor och drar igång igen i slutet på november med HaTe2 istället.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#733674 Okey, ja jag sprutade trico igår under rätt okey väderbetingelser tyckte jag men antagligen kom daggen rätt snart efter jag slutat spruta för idag satt jag på pass på det hygget jag sprutade igår och det riktigt dröp trico om plantorna i morgondimman, till råga på det kom det ett lätt regn under förmiddan så dom plantorna är nog inte så vita längre.
Har du sett hur Hate påverkar tallarna om man är för tidig med sprutningen på knopparna?
Finns det några problem med att lagra det? Tänkte det är lika bra att ta hem för mycket

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#733680
Emanuel90 skrev:Okey, ja jag sprutade trico igår under rätt okey väderbetingelser tyckte jag men antagligen kom daggen rätt snart efter jag slutat spruta för idag satt jag på pass på det hygget jag sprutade igår och det riktigt dröp trico om plantorna i morgondimman, till råga på det kom det ett lätt regn under förmiddan så dom plantorna är nog inte så vita längre.
Har du sett hur Hate påverkar tallarna om man är för tidig med sprutningen på knopparna?
Finns det några problem med att lagra det? Tänkte det är lika bra att ta hem för mycket


Nej, jag har ännu inte råkat behandla för tidigt med HaTe2, men jag förutsätter att man kan få tillväxtstörningar eller i värsta fall att skottet dör.

Jag har goda erfarenheter av lagring av HaTe2. Köpte på mig 50 liter för några år sedan och har lagrat det svalt och frostfritt (i ett isolerat utrymme som värms till ca 5°C när det blir kallt) i några år utan märkbar försämring av effekten.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#733695 Tack för svar 👍 beställt fyra dunkar nu.
Sprutar ganska mycket tall i år, har inte gjort det så mycket i självföryngringarna tidigare men det är skönt att slippa oroa sig över att nån älg ska parkera sig där i några veckor och sabotera..

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

HannuRöj  
#736057 https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/met ... -1.1435183
Ett anorlunda sätt använda Trico. 😀

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#736104
axwell skrev:
Larsi skrev:Enda nackdelen med Hate är att man måste ha koll på sprutan och skjölja igenom den efter varje arbetspass så inte munstycket torkar


Trodde att HaTe i första hand skulle appliceras med gummihandske eller lämplig borste.

Har inte testat fullskaligt med denna men det ser lovande ut .
Går att böja så att borsten omsluter toppskottet, teleskop som kanske är för vekt. :???:

https://www.biltema.se/hem/stadning/dam ... 2000044223


Har kört med duschflaska till HaTe2 i mer än 10 år och ämnar fortsätta.

1637757887_20210104_115750.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#736175 Nu har jag inte använt HaTe i tio år som alias utan snarare tio dagar men jag tycker inte att man behöver tömma och rengöra sprutan efter varje pass.
Ryggsprutan ställer jag ner munstycket i en burk med vatten när jag ställer in den, funkar bra en vecka senare.
Har även en tryckhandspruta som jag helt enkelt skruvar in munstycket på när jag avslutar, skruva in det i bott så blir det lufttätt.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

rikard_e  
#755484 När ska trico användas?
Jag sätter tallplant nu, ska jag gå på med trico när jag planterat klart eller ska jag vänta tills det skjutit skott eller till hösten?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#755486
rikard_e skrev:När ska trico användas?
Jag sätter tallplant nu, ska jag gå på med trico när jag planterat klart eller ska jag vänta tills det skjutit skott eller till hösten?


Sensommar/höst. Du vill ju att den viltavskräckande effekten ska vara kvar över vintern.

Det är väl främst minusgrader eller dis/dimma/dagg som avgör hur sent på året du kan/bör behandla för att medlet ska hinna härda så det sitter kvar.

Har man problem med sommar- eller höstbete eller fejning på plantorna så kanske det kan vara ide att behandla tidigare, men efter att årsskotten är färdigutvecklade.

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).