Trico viltskydd

Svara  40 inlägg  8938 visn.  18 följer

Re: Trico viltskydd

#532415 Kollar inte under säsong om jag inte råkar gå förbi. Min subjektiva utvärdering säger att skadenivån går från ca 70% till ca 5%, för mig räcker det som beslutsunderlag. Jag chansar inte om jag ser minsta behov av sprutning.

Föryngring
Användarvisningsbild

Mikael A skrev:Ni som testat Trico, anser ni att det har full verkan under hela vintern eller börjar effekten avta under vintern?
Svar på den tidigare frågan.
Jag har köpt 2 st 10 liters Trico nu i höst.
En från granngården som var mycket tunn
och lättflytande samt en från skogma som var mycket trögflytande..om det är någon kvalitets skillnad vet jag inte.. Men föredrar
den trögflytande.
Jag hade ca 70 % älgbetning på ca 5 hektar tall planteringar för några år sedan.
Men med ordinerad dosering av trico i september har nu nästan alla plantor klarat sig och börja komma upp på 3-4 meter.
Har provat Hate2 men den fungerar bra..men verkar ta död och kväva plantan i några fall.

#532644 Tack för svaren. 👍🏼
Jag behandlade ca 2000 täckrotsgran i mitten av oktober med Trico. Planterna sattes i våras och hade trots torkan en överlevdnad på ca 90% och har fina frodiga årsskott. 😊
Låste på dunken att man kan behandla upp till 4 ggr per år, vilket gjorde mig osäker på medlets verkan över en hel vinter.
Man tycker ju att medlet borde sitta kvar en hel betessäsong med tanke på det höga priset. Har verkligen inte lust att behöva behandla igen i vinter om det ens är möjligt.

Vore kul om fler delar med sig av sina erfarenheter. Känns ju om att vi skogsägare får kämpa mot stora viltstammar en bra tid framöver.

#532724 Behandling 4ggr per år gäller nog för ädellöv. För barrskog räcker det gott med en gång på hösten.

#564199 Någon som har kollat om Trico har hjälpt mot vinterns älgbetningar?

Användarvisningsbild

#564210 Funkat för mig, de har inte rört en planta. Kan rekommenderas.

#564251 Samma här. Sprutade för tredje året på mina tallplanteringar. De plantor jag missat är nog alla betade liksom en del sidoskott på sprutade plantor, men inte ett enda toppskott såvitt jag kan konstatera. Jag lägger på rätt mycket på toppskottet när jag sprutar, helst så mycket att det flödar ner några cm på skottet. Hade jag inte sprutat så hade med all säkerhet allt varit nedbetat. Fortsätter därför några år till på all tallplantering.

#565242 Har besiktigat mina Trico sprutade granplantor och har fått alldeles för många toppskott avbetade. Jag är tyvärr inte nöjd med skyddet det gav.
Jag doserade enligt rekommendationen och sprutade vid torr väderlek så svårt att se att jag gjorde något fel vid appliceringen.
Kanske får bli Cervacol i höst igen vilket fungerat bättre hos mig??

Har även planterat täckrot Tall i vår och osäker på hur dessa ska skyddas mot älgarna i höst.
Vad har ni för tips?

#565286 Har för första gången i vinter haft problem med rådjur på mina nysatta Tricobehandlade täckrotgranplantor. De är alltså avbetade. Både toppskott och sidogrenar. Kom på en stor rådjursget i höstas i hyggeskanten men jag var lugn, plantorna är ju sprutade med Trico tänkte jag. Det har alltså inte fungerat som jag trodde. Tallplantor i älghöjd, sprutar jag med blodmjölvattenblandning. Har just nu en mindre plantering (1500 m2) varför jag sprutar höst och för säkerhets skull också innan toppskotten kommer på våren/försommaren. Har också hängt upp lite fårull.

#567347 Nu har jag kollat upp det område jag sprutade med Trico i augusti ifjol. Inte en enda planta betad såg jag. :smile:
På många plantor är det vita markeringspigmentet fortfarande kvar.
Kanske Trico har ”spridningseffekt” också. Kollade en mindre förställning intill och även den var obetad. Finns garanterat flera vinterälgar i området så att plantorna klarat sig beror inte på att det inte finns älg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Arbinol Trico eller vilket plantskydd av Seb macahan - mån 21 okt 2013, 23:57
i Föryngring
8 svar
10014 läst
av Midgård     
ons 25 nov 2015, 19:15
När behandla med Trico? av Johanm - fre 04 jul 2014, 09:49
i Föryngring
1 svar
4832 läst