Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61348 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trico viltskydd

hugge  
#519395 I någon annan tråd läste jag att man kunde köpa Trico viltskydd i 1 liters flaska för 349 kr som skulle spädas 1+4 Köper man 2 sådan = 10 liter färdigt blir priset ca 700 kr
Samtidigt finns färdigblandad 10 liter för ca 1600 kr
Någon som vet eller har erfarenhet om det blir samma blandning/effekt om man blandar själv ?


Senast redigerad av hugge lör 28 jul 2018, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Trick viltskydd

Ldsaren  
#519407 Nån som vet ...låter intressant .
Det är ju så jäkla dyrt annars.
Har köpt och spruta för många tusen på ett område med tall 5 års tid på 6 hektar .
Men visst har det haft jätte bra effekt .

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Trocadero  
#520038 Läste på skogmas hemsida om Trico Garden och där står det att för behandling av skogsplantor skall produkten inte spädas.

Det måste väl finnas andra viltskydd än Trico (annat än blykula...) och är det någon som har erfarenhet av något annat?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520058 De stora alternativen till Trico är pw-viltskydd och cervacol pw verkar inte vara så uthålligt utan behöver upprepad behandling under säsong. Cervacol bygger helt på mekaniska egenskaper och kräver att viltet betar några plantor tills de lär sig.
Vill man komma ner i pris så är mitt tips att köpa från granngården. Med LRF avtalet så är det den billigaste tricon jag hittat i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

hugge  
#520100 Trocadero : Den färdigblandade skall inte spädas men denna 1 litersflaska står det att den skall spädas 1+4 dvs du går 5 liter vätska gör 349 kr på Granngården dvs 10 liter för 700 kr Min undrar var därför varför man skall köpa den färdigblandade 10 liter gör ca 1600 kr Vad är skillnaden om man blandar själv eller köper färdigblandad ? Ingen som provat ?
Kommer iallafall och testa 1 flaska

   TS
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Trocadero  
#521782 Har nu sprutat 20 liter Trico på tallplantor som förhoppningsvis skall klara vintern.
När jag återkom dag 2 såg jag att den vita färgen nästan försvinnut på de plantor som sprutades dagen innan. Är det normalt? (Är å andra sidan lite färgblind...)
Det var soligt och fint väder (torrt) dagen innan jag sprutade, dagen jag sprutade och 2 dagar efter. Slutade spruta kl 15 och ingen noterbar nattfukt/dimma.
Köpte en ryggspruta (ej fabrikat Solo) Granngården. Men tyckte att det gick åt väldigt mycket Trico. Någon som har en bra ryggspruta som inte förbrukar så mycket (dyrt) Trico?
Klantade till mig när jag använde sekatören och råkade trampa sönder handtaget på slutet så en ny måste köpas in.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Ldsaren  
#521803
Trocadero skrev:Har nu sprutat 20 liter Trico på tallplantor som förhoppningsvis skall klara vintern.
När jag återkom dag 2 såg jag att den vita färgen nästan försvinnut på de plantor som sprutades dagen innan. Är det normalt? (Är å andra sidan lite färgblind...)
Det var soligt och fint väder (torrt) dagen innan jag sprutade, dagen jag sprutade och 2 dagar efter. Slutade spruta kl 15 och ingen noterbar nattfukt/dimma.
Köpte en ryggspruta (ej fabrikat Solo) Granngården. Men tyckte att det gick åt väldigt mycket Trico. Någon som har en bra ryggspruta som inte förbrukar så mycket (dyrt) Trico?
Klantade till mig när jag använde sekatören och råkade trampa sönder handtaget på slutet så en ny måste köpas in.
Har en från Biltema har funkat 8 -10 dunkar nu jättebra.
Köpte en längre lans så jag når toppen bättre, också Biltema ,går att justera mängden på lansen .

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Håkan A  
#521816
Har nu sprutat 20 liter Trico på tallplantor som förhoppningsvis skall klara vintern.
När jag återkom dag 2 såg jag att den vita färgen nästan försvinnut på de plantor som sprutades dagen innan. Är det normalt? (Är å andra sidan lite färgblind...)


Min erfarenhet är att synligheten kan variera ganska mycket mellan olika dunkar men jag har aldrig upplevt att det har påverkat effekten negativt på mina plantor.

Köpte en ryggspruta (ej fabrikat Solo) Granngården. Men tyckte att det gick åt väldigt mycket Trico. Någon som har en bra ryggspruta som inte förbrukar så mycket (dyrt) Trico?


Typen av ryggspruta borde inte spela så stor roll, valet av munstycke och eventuell backventil i munstycket har haft större påverkan på förbrukningen när jag testat olika varianter. Senaste åren har jag använt en eftermarknadslans med mässingsmunstycke och ett kombinerat filter / backventil i munstycket. Då tycker jag att förbrukningen av avskräckningsmedel ligger på en anständig nivå. Det finns ett bra sortiment av komplementutrustning på t.ex. Skogma.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

morco  
#521905 Står i begrepp att spruta trico idag, tänkte ge mig ut på förmiddagen och vädret är delvis sol och skapligt blåsigt. Senare ikväll och inatt lovas 5-10 mm regn, någon som vet hur fort medlet torkar?

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Seb macahan  
#521906 Jag tycker att det behöver 4-6 timmar med lite sol, vind för o fastna ordentligt. Helst 12tim men man ska ju få dit det någon gång också

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

morco  
#521920 Ja som du skriver gör det ju ingen nytta alls i dunken... Jag chansade och är just klar, det blåser friskt och mesradels soligt så jag tror set går vägen.

Kan dela med mig om ett rejält tillbud, behövs inte såg för att det ska gå illa... Hade lövtöjt detta hygge förra vintern och snubblade på en stubbe och drog handlöst med bröstet rakt på en röjstubbe, kunde gått riktigt illa nen slutade med blåmärke och gränslös smärta... Tror ni jag meddela frugan vart jag var? Sprutan och lansen höll jag i händerna genom hela fallet😳

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

hugge  
#522055 Fortfarande ingen som har svar på om det är någon skillnad på färdigblandad Trico eller om man köper 1 liter Trico som skall spädas 1+4 ? Ingen som har testat detta ? Se min fråga tidigare i tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Ldsaren  
#522060
hugge skrev:Fortfarande ingen som har svar på om det är någon skillnad på färdigblandad Trico eller om man köper 1 liter Trico som skall spädas 1+4 ? Ingen som har testat detta ? Se min fråga tidigare i tråden.
Håller med .ingen vet
Får googla lite om det finns att späda ut

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

boksson  
#522067 Kan du inte ringa företaget och fråga?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#522079 I morron blir perfekt att spruta Trico om man ska tro SMHI’s prognos över vädret i mina trakter. Blir till att hänga på sej sprutan och trava runt i planteringarna. Tidigare år har det varit framgångsrikt och jag har inga viltbetade tallplantor, trots förhållandevis mycket älg i markerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).