Föryngring

Alarmerande betestryck på skog 2018

107 inlägg 30928 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Botvig  
#516225 Alla måste dra åt samma håll för att få ett bra resultat.
T.ex:
Rätt träd på rätt mark.
En balanserad klövviltstam. Inte fokusera enbart på älgen.
En acceptans för måttliga betesskador. Inte nolltollerans.
Vettiga jaktarrenden.
Inte röja bort viltfoder. ( spara redan betade träd,sen första röjning, kraftledningsgator, kantsoner, skogsvägar o.dyl)
Sammarbeta.(jägare-skogsägare)

Ps. Älgen är idislare har altså 4 magar.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516229 Det finns en acceptans för rimliga skador den är i t.ex. äbin och många förvaltningsplaner satt till 5% årliga skador och 70% oskadat vid förstagallring. Jag tycker att det är tämligen generöst mot jägarna att skogsbranschen accepterar 30% bortfall.

Vi har halverat älgstammen sedan 80-talet men fördubblat den sedan 60-talet. Det är hur man väljer att se det. Personligen skulle jag hellre äga skog som är föryngrad på 60-talet än nu och det har inte med nuvärdeskalkyler att göra.

Hela diskussionen om att spara löv är i stort meningslös så länge man inte skiljer på löv och löv. Ska man skapa viltbete så gäller att spara allt RASE och sanera all björk. Björken kväver tallen och gör att mängden viltbete totalt sett minskar.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#516233 Helt rätt Busholle!
Jag har överhuvudtagit aldrig hugget ner något rase, för det blir aldrig något!
Äts upp innan det nått knähöjd!
Jag har närmare 2mil skogsvägar som jag sällan röjer kanterna på, här finns på många ställen självföryngtad tall i beteshöjd för älg, men det tycks inte hjälpa, inte mycket betat där! Däremot en bit från vägen kan det vara totalskadat.
Och JA! Jag tolererar en del skador men inte i den omfattning som det är nu
Och JA! Alla måste dra åt samma håll!
Men när markägande jägare inte bidrar med att plantera tall ser jag bara en lösning och det är omedelbar halvering av älgstammen.
De få gånger jag sett markägande jägare plantera tall så har de sedan sprutat med trico tills de passerat beteshöjden, de har alltså inte bidragit ett smack till viltfodret.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516237 Jag är kanske något mer kompromissvillig men jag håller med om att älgstammen är för hög. Jag propagerar för min egen tumregel, den säger att en skog bär lika många älgar som den har i medelbonitet med villkoret att skogen är normalfördelad i ålder. Hemma varierar skogen runt 5-6m3sk/ha och skulle därför bära en älgstam på 5-6 älgar/1000ha. Vi har nu 9 så det är inte långt ifrån din halvering.
När det gäller geografisk variation på viltskador så gör jag samma observation som dig. Älgen äter inte utmed vägar, ska man undersöka viltskador så ska man gå längst bak på hyggerna. Skulle jag inventera min skog från bilen så skulle jag ha 0% viltskador och skogen skulle bestå av 20% RASE.
När det gäller Trico så håller jag inte med dig. Är betestrycket högt så betas sidoskotten ändå och Trico räddar skogen till överlevnad. Allvarligare är de som häromkring hägnar sina tallplanteringar. Jag är av åsikten att den arealen skulle räknas bort från licensarealen då den inte föder ett vilt.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#516240 Hägna in är ju direkt kontraproduktivt, men man börjar ju överväga det när man aldrig kommer nån vart.
Jag sprutar ofta tallen de två första åren för att rädda den från rådjuren, sen tycker jag det ärohållbart kostnadsmässigt och kontraproduktivt.
Men när man ser folk som sprutat vart enda sidoskott på tallar som är flera meter då kan det inte bidra med foder.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516249 Spruta sidoskott måste vara ekonomiskt vansinne. Att fyrdubbla behandlingskostnaden för att tjäna några procent i tillväxt under några få år kan omöjligen bära sig.
Tycker gott det räcker med ca 1200kr/ha och år för att klara planteringarna.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516252 Inte röja bort redan betade stammar? Skönt, då kan jag sälja röjsågen...

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#516257 [quote="busholle"]Spruta sidoskott måste vara ekonomiskt vansinne. Att fyrdubbla behandlingskostnaden för att tjäna några procent i tillväxt under några få år kan omöjligen bära sig.
Tycker gott det räcker med ca 1200kr/ha och år för att klara planteringarna.[/1200/ha då har du väl bara räknat preparatkostnaden? Jag räknar det dubbla om det ska inkludera arbetet, och mer än 2år anser jag orimligt.
Hur de tänker som sprutar sidoskott kan man ju fundera på

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516258 Ja jag räknar bara preparatkostnaden. 2 år tror jag är för dåligt, sprutar tills de är 2,5-3m. Anledningen till det är att värdet på planteringen stiger för vart år och merkostnaden för att spruta något år extra är försumbar jämfört med alternativet som är skräpskog.
1200kr/ha för sprutning är förresten väldigt bra betalt då man fixar 8000-10000 plantor per dag.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Harina  
#516259

Tack för att du delar!

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516261
busholle skrev:1200kr/ha för sprutning är förresten väldigt bra betalt då man fixar 8000-10000 plantor per dag.


Vad kostar utrsutningen? Funderat på att spruta på själföryngrad tall, eller ev. plantera där det är för torrt för gran.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#516271
busholle skrev:Ja jag räknar bara preparatkostnaden. 2 år tror jag är för dåligt, sprutar tills de är 2,5-3m. Anledningen till det är att värdet på planteringen stiger för vart år och merkostnaden för att spruta något år extra är försumbar jämfört med alternativet som är skräpskog.
1200kr/ha för sprutning är förresten väldigt bra betalt då man fixar 8000-10000 plantor per dag.
nja ska jag leja för jobbet så är det 350-400/ Tim och ganska brant och blockig terräng så blir det närmare 1:-/ st totalkostnad

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

alias  
#516288
Mangan skrev:
busholle skrev:1200kr/ha för sprutning är förresten väldigt bra betalt då man fixar 8000-10000 plantor per dag.


Vad kostar utrsutningen? Funderat på att spruta på själföryngrad tall, eller ev. plantera där det är för torrt för gran.


Kör själv med vanliga duschflaskor på 0,5-1 liter för 30-50 kr/st i mataffären. De brukar hålla några tusen plantor innan pumpen ger upp (HaTe2 är ju mer trögflytande än vatten). Ger dessutom låg preparatåtgång/planta.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Höglandserik  
#516303 Men jag blir inte klok på detta, alla ser att skeppet håller på att köra på isberget men inget händer? I vilka andra frågor i det här landet får ett särintresse inkräkta på det almännas bästa såhär mycket? Älgarna kostar faktiskt hundratals miljoner årligen. Tur att vi lever i ett rikt land med ekonomiska marginaler, annars hade älgen legat riktigt surt till :-o Och hade Skogsstyrelsen hanterat älgfrågan hade det hanterats proffesionellt med avskjutning tills skadorna var acceptabla, det är ett som är säkert i alls fall, länstyrelserna är uppenbarligen inte rätt forum för detta.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#516316 Vet inte om det skulle hjälpa att skogsstyrelsen skötte älgfrågan, alldeles för många älgskyddare där också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).