Föryngring

Alarmerande betestryck på skog 2018

107 inlägg 31185 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#517757
r93 skrev:
Skogshuggaren83 skrev:Vill bara göra ett litet inlägg i detta skyttegravarnas krig.
Läs på hur inventeringarna utförs och av vem. Även hur resultatet skall tolkas. Slå även en koll på hur jord och skogsbruk har förändrats på de senaste 50 åren, lika dant men viltstammarnas utveckling under samma period.
Lyft blicken från er egna jordplätt och kolla hur det ser ut på ett större och bredare perspektiv.
Tack för ordet.


”Lyft blicken från er egna jordplätt”

Vi skjuter i princip alla älgar vi ser!

Hur i h*****e ska man kunna skjuta djur som inte finns??????

Det vill jag gärna ha svar på!

Ja, jord och skogsbruk har förändrats!!
För 50 år sedan betalade inte en dansk 50’000 för att skjuta en bock.

Vet en mark en bit bort på 70 ha, han har så gott som slutat och jaga själv och säljer all jakt till danskarna.

Danskar är inte kloka, dom betalar tusentals kronor för att sitta två kvällar i kallaste mörkret för att KANSKE skjuta en gris. :shock:

Självklart vill en sådan driva upp viltpopulationen, det är ju hans levebröd.
Betalar dom 50000? det har dom inte velat betala mig!
Här gick det skjuta hela tilldelningen på 3 dar förr, nu går det inte på 3 månader, och det beror inte på att det är ont om älg.
Det beror på alla regler hit och dit, som gjort att att framförallt drevkarlarna ledsnat, hade man en tät drevkedja så fick man med var enda älg. Nu kan de med lätthet stå kvar eller gå undan.
Hundar blir det då, och det är långtifrån alltid som de får fram älgen.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517768
husqvarna_med_sthil skrev:Fick i dagarna se ett totalt nerbetat hygge med tall, varenda en var knipsad i toppen man förstår frustrationen hos den markägaren och man förstår också att ett högre jakttryck behövs på älgen för vi ska inte börja odla rovdjur då det ger så många minus och det är svårt att se alla följder av ett sådant agerande. Jag anser att markägarna bör hålla hårdare i sin jakträtt för den tillhör markägarna. Ställa krav på hårdare avskjutning och ställer man inte upp på det finns det andra som gör det. Inte arrendera ut till jägare som förstår problemen. Läste just på ett forum för jägare som fått fri avskjutning på kor och kalvar att man ska vägra skjuta fler kor än den tilldelning på tjur man fått. Med den inställningen borde markägaren låta bli att förlänga arrendeavtalet.

Om man samlat skulle gå in för högre rovviltsstammar så är dessutom konflikten eskalerad och sådant agerande leder sällan till något bra. Bättre att ställa krav och försöka hitta samförstånd, för fortfarande är de gemensamma fienderna betydligt mera allvarliga för både skogsbruk och jakt, samarbete behövs mer än någonsin.



Du har helt rätt i det du skriver. Skulle gärna ha dej som jaktledare och starke man som folk lyssnar på. Tyvärr så har det ju inte gått åt det hållet du beskriver något nämnvärt. Inte så lätt heller när man ingår i ett jaktområde/lag
på 30 man

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

ananders  
#517775 Visst att det betas hårt på tallplantor men jag upplever att älgstammen i mitt område bara är en spillra av vad den var i början på 90-talet. Då var det det inte ovanligt att man regelbundet kunde se grupper på mellan 6 - 10 djur.
På sommaren brukade vi åka lite kvällrundor på småvägarna, det brukade bli mellan 2 och 3 mil och det var inte ovanligt att man kunde se 15 älgar på en sådan runda. Idag får man vara glad om man ser 1 eller 2. Detta kan i och för sig bero på att det idag finns fler hyggen så älgen inte behöver ta sig ut på åkrar och ägnar för att beta.

En annan sak i sammanhanget är att jaktlaget som jagar på mina marker hade 10 - 12 älgar i tilldelning i början på 90-talet. Och det var inte ovanligt att de sköt alla djuren på första veckan. Idag får de kämpa hela jakttiden och lyckas ändå inte fälla hela tilldelningen som idag är 5 eller 6 älgar.

Rådjuren däremot är ganska konstanta i antalet och det märks i granplanteringarna. 😡

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517778
bgsentr skrev:
r93 skrev:
Skogshuggaren83 skrev:Vill bara göra ett litet inlägg i detta skyttegravarnas krig.
Läs på hur inventeringarna utförs och av vem. Även hur resultatet skall tolkas. Slå även en koll på hur jord och skogsbruk har förändrats på de senaste 50 åren, lika dant men viltstammarnas utveckling under samma period.
Lyft blicken från er egna jordplätt och kolla hur det ser ut på ett större och bredare perspektiv.
Tack för ordet.


”Lyft blicken från er egna jordplätt”

Vi skjuter i princip alla älgar vi ser!

Hur i h*****e ska man kunna skjuta djur som inte finns??????

Det vill jag gärna ha svar på!

Ja, jord och skogsbruk har förändrats!!
För 50 år sedan betalade inte en dansk 50’000 för att skjuta en bock.

Vet en mark en bit bort på 70 ha, han har så gott som slutat och jaga själv och säljer all jakt till danskarna.

Danskar är inte kloka, dom betalar tusentals kronor för att sitta två kvällar i kallaste mörkret för att KANSKE skjuta en gris. :shock:

Självklart vill en sådan driva upp viltpopulationen, det är ju hans levebröd.
Betalar dom 50000? det har dom inte velat betala mig!
Här gick det skjuta hela tilldelningen på 3 dar förr, nu går det inte på 3 månader, och det beror inte på att det är ont om älg.
Det beror på alla regler hit och dit, som gjort att att framförallt drevkarlarna ledsnat, hade man en tät drevkedja så fick man med var enda älg. Nu kan de med lätthet stå kvar eller gå undan.
Hundar blir det då, och det är långtifrån alltid som de får fram älgen.


Hur ska du ha det?
Skjuter ni inte älgarna för att ni inte får, eller är det för att ni inte ser dom?

Vad har ni för regler som gör att man inte kan skjuta älgarna??

Låter lite som gammaldags Åsa-Nisse jakt, skjut på allt som rör sig, om det är kalvförande ko eller inte spelar ingen roll bara dom dör.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#517965 skjuta två kalvar för att få skjuta en vuxen
spara tjurar upp till 8 taggar tror jag
en del vill inte skjuta enkelkalv osv
i praktiken omöjligt
tex kan ju grannlaget klippa på 6 kalvar och sen går de vuxna in hos oss och vi kan inte skjuta dem för vi måste skjuta de redan skjutna kalvarna först!
De enda som gillar systemet är de som vill gå hela vintern sen med en hund ensamma, älgarna är ju kvar till dem.
De som vill jaga älg när det är älgjakt och sen jaga rådjur gillar inte systemet
Och det är därför systemet är ett fiasko

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517974 Det var faktiskt bland det sämsta reglerna jag hört!!

Jag förstår att du är frustrerad, här kan det vara gnäll för att det första veckan är dubbelkalv, man får alltså bara skjuta en av två kalvar, efter första veckan, eller om det är två veckor (osäker nu, det ändras ju ofta) så är alla kalvar tillåtna, för ett par år sedan så var det fri kalvjakt efter detta, dock hondjursförbud.

Detta måste ju vara erat ÄSO som bestämt?
Aldrig hört att länstyrelsen sätter sådana regler.

Vart i Sverige är detta om man får fråga?

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#517976 Småland Vetlanda
Ja Två kalvar per vuxen och taggarna har Äso bestämt och de ville införa ännu mer regler nu vilket vi motsatte oss
sen finns det vissa personer i vissa jaktlag som inför ytterligar regler om det ena än det andra

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#517977
r93 skrev:Det var faktiskt bland det sämsta reglerna jag hört!!

Jag förstår att du är frustrerad, här kan det vara gnäll för att det första veckan är dubbelkalv, man får alltså bara skjuta en av två kalvar, efter första veckan, eller om det är två veckor (osäker nu, det ändras ju ofta) så är alla kalvar tillåtna, för ett par år sedan så var det fri kalvjakt efter detta, dock hondjursförbud.

Detta måste ju vara erat ÄSO som bestämt?
Aldrig hört att länstyrelsen sätter sådana regler.

Vart i Sverige är detta om man får fråga?

Varför hondjursförbud? har ni väldigt ont om älg?

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517982 Vi är väl för effektiva jägare :wink:

När kalvarna släpps fria så blir det hondjursförbud, innan så blir ju kvigor skjutna, men kalvförande ko är ju fredad genom hela älgjakten.

Ja, jag tycker nog att vi har ganska ont om älg, men vissa tycket det är för mycket och vissa för lite.........

Kalmartrakten.

Jo, att jaktlag sätter egna regler går ju aldrig att göra något åt.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#517991 Ja för mig spelar det egentligen ingen roll om det är 3 eller 30 älgar på tusen ha,om det är balans med foder och går plantera träd som passar för ståndorten.
Nu är det inte balans!

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Fredrik Reuter  
#521241 Idag kom ÄBIN 2018 även för Norrland. Jag har lagt in data för Norrland i grafen nedan.

Generellt så verkar betestrycket vara lägre i Norrland, fast det är ändå katastrofala siffror.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

halvproffs  
#521250 Kan det vara så att i dem älgtätaste områdena planteras väldigt lite tall så dom få plant som finns blir uppätna?
Kommit hem från hästtävlingar i Västervik och från bilen har jag sett tallföryngringar som varit jättefina.
Här är det väldigt lite skador men vi har också jagat ganska hårt.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#521320 Från bilen ser man väl sällan betesskador!

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Hema  
#521326 Med sommarens dåliga bete, kommer nog träden drabbas hårt.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

halvproffs  
#521346
bgsentr skrev:Från bilen ser man väl sällan betesskador!

Inget problem för ett tränat öga! :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).