Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577213 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#529109 "kandidaten fick lite "hemliga" uppgifter på slutavverkningar" =))

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529120 och i västerbotten har sveaskog slutavverkat 3000 hektar av 700 000 i 30 år nu ..250års omloppstid, när sa du att dom skulle "komma ikapp" lars ... inte undra på att herman vill ta de fjällnära skogarna, de där som har boniteter på 1,5, blir det lättare att komma ikapp då .. men om man tar myrarnas tallar med 0,1 i bonitet och kör det på 1000 års omloppstid kanske det funkar ... ja herregud hur man kan bedriva skogsbruk i sverige, är eu underättade ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529145 i dag har jag sågat grova härliga stockar, det är mycket ekonomiskt att såga grova stockar, men oj så ovanligt .. för att få fram ett 12 tums block behöver du ha minst 45 cm träd ... varför räknar jag nu lite konstigt en brösthöjdsmätning när jag står och sågar stockar .. jo det är därför att våra skojarstatistiker på "rixtaxen" stannar där när dom lägger ut sina dimridåer ... som dom kallar statistik ... men gissa hur många kubik med gran över 45 cm i brösthöjd vi har i sveriges skogar (45 cm är små träd för mig) ... ja om jag beskriver det så här ... att om jag skulle såga 400 kubik snittskog från sveriges virkesförråd, så skulle bara 1 kubik kunna bli ett 12 tumsblock, om det gällde tall skulle det behövas 500 kubik för att hitta 1 kubik som gick att såga ett 12tumsblock av .... det kan ju verka vara värdelöst vetande, men jag säger bara till alla .. välkomna till världens sämsta skogsbruk .. gissa om vi som inte hamnat i fiberträsket kan tjäna pengar i framtiden, vem vill inte ha ett golv med 50 cm plankor, det blir nåt för miljonärerna att glänsa med i sportstugan .. men det kostar ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#529149 Svammel igen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529162 det är bara önskedrömmar palakangas, om det ändå var så väl att jag svamlade då kunde du ju koppla av .. men jag tycker inte det verkar så .. skogstaxeringen är som jultomten, om du är en representant för kvartalsekonomin eller politiken (samma pack) så är det bara att beställa det du vill ha, var tror ni scb får sin statistik ifrån, det är bara att lita på de som har total kontroll på hur svenskt skogsbruk ska beskrivas .. högst på önskelistan står varje år" högre virkesförråd" så vad som än händer med våra skogar så nog fan ökar virkesförrådet ... är det inte märkligt, numera gör man bara besök på sina mätplatser vart 10 år men likt förbannat så hoppar siffrorna hur som helst år från år .. ska vi kolla .. vi kollar väl lite +45 skog, som jag talade om tidigare ... ska vi skriva öka grova björkar på önskelistan till tomten på skogstaxen, det är ju modernt och bra med lövträd så det vill vi ha mer av .. då får vi se vad dom kan göra med siffrorna ... 1995-99 +45 diameter brösthöjd björk, 2,6 miljoner kubik ... äää... vi vill ha mer ... och ett nytt mät tillfälle 2011-15, +45 björk .. 6,8 miljoner kubik ...oj, tackar tackar, det var nästan lite för mycket, kunde ni inte ha nöjt er med en fördubbling .. folk kan ju bli misstänksamma ... men är dom inte underbara med sitt sifferstaplande, man undrar hur dom mår .. det har ju varit en diskussion om att vi måste ha mer löv i våra skogar, samtidigt som barrplant försäljningen ökar år från år .. men taxen är ju lyhörd för önskningar så här är resten av lövuppgången på +45 diameter bok 6,1 1999 och 10,1 2015 asp 2,2 1999 och 7,1 2015 .... fan trot ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Sne4  
#529188 Hur gick det med nästa 10 årsperiod?
Lars Lundqvist SLU skrev:"då står det kvar 300 st/ha (det har dött nåt enstaka träd genom åren) och ca 175 m3/ha. Ett ganska glest bestånd men de plantor som föryngrats eller planterats i skogen är i bästa fall ca en meter höga. Vad gör du nu då?"


Som Lars skrev så kan det nog vara bra att hålla sig till ämnet och en "hyfsat" passiv skogsinkomst. Alterntiva inkomster av skogen, som din stuga du nämner, kan vara ett ämne i sig för en egen tråd eller två.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#529190
Palakangas skrev:Svammel igen.


och igen, hur är det möjligt?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529200
ulf 1 skrev:i dag har jag sågat grova härliga stockar, det är mycket ekonomiskt att såga grova stockar, men oj så ovanligt .. för att få fram ett 12 tums block behöver du ha minst 45 cm träd ...
- - -
gissa om vi som inte hamnat i fiberträsket kan tjäna pengar i framtiden, vem vill inte ha ett golv med 50 cm plankor, det blir nåt för miljonärerna att glänsa med i sportstugan .. men det kostar ..

Hur många golv har du sålt hittills till miljonärerna? För det är väl försäljningen som man tjänar pengar på, inte att såga? Jag har svårt att se det ekonomiska värdet i att såga grova stockar, om man inte har köpare till dom.

Förresten, är det inte kilsågat som är den nya innegrejen, framförallt efter Ernst Kirchsteigers sommarprogram. Jag hittade kilsågat på nätet, rejäla plankor som var både tjocka och breda, för ca 650 kr/m2. Man behöver nog inte vara miljonär för att lägga in ett sånt. Till och med jag skulle ha råd att lägga in det i vårt kök och då har vi ett stort kök. Men hur sågar du kilsågat av dina block? Och har du en hyvel så du kan sponta dom? Annars lär du få svårt att sälja det som golv.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529209
Mellberg skrev:
Palakangas skrev:Svammel igen.


och igen, hur är det möjligt?


Inget svammel tycks vara omöjligt för karln.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#529223 Svamla kan vi alla, men en del tycks inneha svart bälte i den konsten :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529245 trodde jag skulle få någon kommentar på vad jag skrev om den viktigaste delen av skogssveriges kontroll .. nämligen skogstaxeringen .. där de två huvudpersonerna per nilsson och jonas fredman har ett enormt ansvar för hur vi behandlar våra skogar .. jag har alltid undrat varför man ska ringa till dom personligen om man har några frågor, dom slänger ju alltid luren i örat om man ställer "fel" frågor ... men jag fick ingen hjälp av deras kollega på slu .. lars lundqvist .. så jag försöker igen .. taxeringen 1995-99 så hade vi enligt skogstaxen 350 miljoner kubik björk, asp och bok i sveriges skogar ett drygt decennium senare 2011-15 så hade vi av dessa tre träslag 500 miljoner kubik ..... min enkla fråga var då till skogstaxeringen vad har hänt .. det finns några scenarior lögn är ett .... ett annat är att vi helt slutat att avverka löv under den här tiden ... det tredje är att klotet gjorde en lov så att vi låg på ekvatornivå under den här tiden, men även om det kändes så i somras så så kommer vintern nu som det gjort alla andra år .. så den teorin kan vi utesluta .. så frågan kvarstår .... från 350 miljoner kubik björk asp och bok till 500 kubik på ett drygt decennium ... det är dags att riksrevisionen gör skäl för lönen ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529271 Den som läser hela inledning i Skogsdata, där man beskriver fältmätningarna, statistiken, olika typer av fel, rullande medelvärden, osv, och som dessutom har grundläggande kunskaper i statistik förstår nog hur olika värden kan variera över åren.

Den som bara vill hitta lösryckta fragment som säger att allt är åt helvete kommer antagligen också lyckas. Så fungerar ”confirmation bias”.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529277 jag tycker det räcker med att vara läskunnig för att förstå att det här inte är ett statistiskt problem, snarare är det något för bedrägeriroteln .. och skit i confirmation bias, vi kör med bagdad bob i fortsättningen (bara det att jag har ingen att skydda) .. och om stilboxaren har lagt en hästsko i handsken så får väl sluggern göra det också ... jag förstår inte varför man ska tvingas vara gentleman mot någon som bara säger att han är det, och som begär att man ska tro honom på hans ord medan den som visar upp bevis på bevis ska vara den som svamlar .. jag har fortfarande hopp om att skogsägare tänker själva, annars kommer vår natur att hamna i ett irreparabelt tillstånd ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529279 Nej, det räcker inte att kunna läsa. Man måste förstå det man läser. Läsförståelse. Det tränar man barnen i redan i grundskolan...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529280 En enkel fråga som du kanske kan svara på:
Om siffrorna varit tvärtom, hade du trott på dom då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).