Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585221 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528885 ta det lugnt mellberg, jag tar mina exempel och du dina, sen så får folk tänka själva .. jag har lärt mig av skogsindustrin hur man ska ta i för att få folk att lyssna, och om jag ska få bort hjärntvättningen på de svenska skogsägarna, så är det så tråkigt att jag måste vara övertydlig ... du är inte så dålig på det heller lars ... nej jag vet inte exakt när skogen avverkades, goggles satellitbilder brukar ha två års fördröjning (ibland lite mer) så det kan vara 2016 också, men har det någon betydelse .. ett tips till skogsindustrin som säkert tittar på mina utläggningar ... gör er klara för en förändring, jag är bara stigfinnaren som pekar var ni ska gå .. det är alltid (hur tokigt det än låter) folket som till slut bestämmer vad ni kan göra och inte, detta råd gäller även politikerna och deras myndigheter .. jag ska ta ett exempel ... för några år sen slutade jag att äta kött (inte fisk) när jag gick till snabbmatskedjor som tex mac donald, så tittade dom på mig som jag var dum i huvet, när jag frågade efter en vegetarisk hamburgare, i butikerna så låg det nåt oätbart skit i frysdisken ... alla vet hur det är nu några år senare .. det är det här som är folkets makt ... BEWARE ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528887 livslängden på stora företag har förkortats dramatiskt de senaste decennierna det kan tyckas att tiden står stilla bland sveriges största företag. ..men storbolagen påverkas som alla av det allt snabbare tempot i globaliseringen... vi kan räkna med dramatik framöver .. av företagen på 10-i-topp på veckans affärers lista över sveriges största företag 1985 finns i dag bara tre stycken kvar .. av de 10 största företagen för 100 år sedan, finns i dag bara ett kvar, alfa laval .. av världens 100 största bolag 1912 var hälften helt borta 1995. de hade antingen köpts upp eller gått i konkurs. på samma sätt har tiden som bolagen lyckats hålla sig kvar i USA:s viktigaste börsindex, s&p500, rasat från i snitt 60 år i mitten av 1900-talet till 18 år i dag .. och av bolagen som var med vid starten i dow jones, 1986, finns i dag bara ett enda kvar , general electric .... det farligaste ett företag kan göra idag, är att bullshitta sina kunder och göra något oetiskt, till det räknas att misshandla natur ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528900 jag kör tapeter i dag så jag kan sitta och nörda lite ... jag tar en bunt stubbar så ska ni få lära er lite om luftföroreningar, det är för väl att vi fick katalysatorer och och hårdare tag mot utsläpp av svavel ... det får vi skogsägare tacka miljörörelsen för ... varför då .. tänker ni kanske .. då får vi titta på stubbarna .. 1953 när man gjorde ett sansat uttag av timmer ur (låt oss kalla den stubbskogen) då var inte svavelutsläppen särskilt besvärande för en skog, problemen blev akuta 30 år senare (titta på stubbarna och sen på graferna, ramlar det ner en pollett) som tur är har vi nu minskat utsläppen av svavel med 90% sen börja på 90 talet ... det här trodde ni inte ... att ni kunde se vad svavel och försurning av marken kunde påverka trädens växt så in i helvete, men så är det ... nu tar vi oss samman och försöker bli lite snälla mot våra träd ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Elvira11  
#528901 Bara en liten detalj,hygget ulf1 ritat in 68865kvm är väl en bra bit ifrån 69 hektar??

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528903 hmm .. det syntes dåligt, kolla den härbilden alla träd har vuxit uselt under denna svaveltopp i sverige och alla mina 100 stubbar signalerar detta ... och lars kommer snusförnuftigt att förklara att så här är det inte, men det är en förskjutning i markens ekologi som gjorde att träden tog tid på sig att börja må dåligt .. men nu är det ju över .., tänk hur vi människor kan påverka .. till det bättre eller till katastrofen ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528905 du har helt rätt elvira, men när jag går där så känns det så stort .. jättebra, men lars börjar du tappa stinget ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528910 Ditt "svavelträd" visar inga tecken på att det skulle ha skett några stora förändringar i livet, typ nån avverkning. Det är väl intressant, om den kommer från samma hygge? Innersta årsringen är från 1930 om beståndet är avverkat före sommaren 2018 och av stubbarna att döma är det inte en purfärsk avverkning.
Problemet med stubbskär är att rotbenen skapar oregelbundenheter i årsringarna. Det är därför man använder borrspån tagna i brösthöjd för att rekonstruera vad som hänt. Då missar man visserligen tiden till brösthöjd men det får man leva med. Stubbar kan användas till åldersbestämning men årsringsutvecklingen i stubbskäret är inte en bra bild av hur trädet vuxit.

Dina tidigare träd, som visar tydliga tecken på att ha friställts, säger att det är max 60 år sen friställningen, dvs tidigast 1957 i såna fall. I såna fall visar din kartbild hur beståndet såg ut före avverkningen, inte efter. Man ska också komma ihåg att höggallring (avverkning av de grövre träden i beståndet) inte var tillåtet i 1948 års Skogsvårdslag, som ju var den som gällde fram till 1979.

Din beskrivning "1953 högg man ur 40% av de större träden det funkade för det var redan en flerskiktad skog" är helt enkelt fel. Det man däremot gjorde en hel del på 1950-talet och ända in på 1960-talet var att man slutavverkade tidigare höggallrad, flerskiktad skog. På 50-talet hade man ännu inte kommit igång med hyggesrensning-markberedning-plantering på det sätt som det blev mot slutet av 60-talet och in på 70-talet, så det lämnades en hel del beståndsföryngring och småträd på hyggena.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528911
ulf 1 skrev:området som slutavverkades var 69 hektar mitt i en jävla massa andra hyggen och ungskogar ... du vet det där du skrev om snittstorleken på kalhyggen ... tror det var 5 hektar .. men det är ju förfan för att 80% av skogsägarna äger mindre än 5 hektar, lite svårt att avverka mer då ... man blir bara så trött ..

... och som Elvira påpekade så var hygget enligt din arealbestämning 7 hektar. Ganska normalt då.

Vem är markägare förresten?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

massa-ved  
#528912
Elvira11 skrev:Bara en liten detalj,hygget ulf1 ritat in 68865kvm är väl en bra bit ifrån 69 hektar??


Siffror och fakta är inte så noga. Det känns som det är 69 ha :ugeek:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

morco  
#528914 Härligt, med en extra tiopotens för "känsla" är min senaste avverkning på 12 ha, det går bra nu!!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

massa-ved  
#528915
Lars Lundqvist SLU skrev:
Dina tidigare träd, som visar tydliga tecken på att ha friställts, säger att det är max 60 år sen friställningen, dvs tidigast 1957 i såna fall. I såna fall visar din kartbild hur beståndet såg ut före avverkningen, inte efter.

Din beskrivning "1953 högg man ur 40% av de större träden det funkade för det var redan en flerskiktad skog" är helt enkelt fel. Det man däremot gjorde en hel del på 1950-talet och ända in på 1960-talet var att man slutavverkade tidigare höggallrad, flerskiktad skog. På 50-talet hade man ännu inte kommit igång med hyggesrensning-markberedning-plantering på det sätt som det blev mot slutet av 60-talet och in på 70-talet, så det lämnades en hel del beståndsföryngring och småträd på hyggena.


Flera ser ut att vara undertryckta som sparats, täta årsringar i centrum sedan ökande bredd och när beståndet tätnat minska igen. Nån som växt fort redan från början.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528917 alla blir lyckliga på sin egen förklaring .. men vi kommer inte ifrån en sak ... hur lite vi vet, och en del vill inte ens veta .. men lars har full kontroll .... alla träd på det här hygget som har vuxit dåligt mellan 1985 och 2005 går inte att förklara som jag gör .. för det blir jobbigt när kartor, bilder ock verkligheten alla säger nåt annat, då är det bara en sak att göra, det är fel på mig .. ja vi säger väl så ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#528918 Visst kan beståndshistorik vara intressant, men det svammel Ulf 1 visar upp är ju ett vanligt kalhygge och kommer väl att markberedas och planteras.

Trodde att du skulle visa upp ditt mumbo jumbo, men du håller ju på med vanligt trakthyggesbruk Ulf 1 och det är bra det.

De flesta skogar som avverkas idag i de norra delarna av landet, bygger delvis på kvarlämnade underbestånd och självföryngring. Ibland blev det bra men oftast luckiga och ojämna bestånd, samt ett stort inslag av rotröta redan från ungdomen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528920
ulf 1 skrev:alla träd på det här hygget som har vuxit dåligt mellan 1985 och 2005 går inte att förklara som jag gör .. för det blir jobbigt när kartor, bilder ock verkligheten alla säger nåt annat, då är det bara en sak att göra, det är fel på mig .. ja vi säger väl så ..

"En sommar gör ingen svala, men en sommar gör alla svala..." var det någon som vitsade en gång. Att du Ulf1 har hittat något på ett ställe betyder inte att det är så överallt, och om din förklaring ska stämma så måste det synas överallt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528935 det finns ett problem som jag kanske har löst nu då ...man måste titta efter det .. jag tror de flesta kan hitta de här 15-20 åren i sitt träd .. men de går ofta ihop med att träden står för trångt i en plantering och det gör att de senaste 10-15 åren ser likadana ut ... men nu vet ni ..

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).