Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584299 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528577 va fan är bonitet, det måste vara det mest korkade mumbo jumbo som hittats på ... jag använder ofta bonitet när jag ska jämföra tex tyskland och sverige, men det är ju för att ni som är hjärntvättade ska förstå vasd jag pratar om .. jag har tillväxt på på minst 15 kubik på 7 marker.. och så är det nog för de flesta att det blir helt andra resultat än det som står i skogsbruksplanerna som också är mumbo jumbo .... det finns inte någon verklighet längre i skogssverige, allt beskrivs utifrån vad du vill höra .. som det anstår en riktigt ful försäljare, så är det mesta snömos som kommer ur käften ... kolla vad dom som säljer 100 miljoner plantor till er varje år (sveaskog) byt ut plantorna mot begagnade bilar och njut av en stunds bullshittande ... http://www.nsd.se/nyheter/superplantan- ... 58494.aspx

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#528582 Svammel Ulf 1, nu fick du till mycket mumbo jumbo. Det var ett bra namn på ditt "fantasiskogsbruk"

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528586
ulf 1 skrev:va fan är bonitet, - - - jag har tillväxt på på minst 15 kubik på 7 marker.

Bonitet är den förväntade medeltillväxtens kulmination med ett fullslutet bestånd av givet trädslag. Att löpande tillväxten är högre än maximal medeltillväxt är inte det minsta konstigt. Löpande tillväxten kulminerar normalt vid ca 10 m höjd och är då ofta 1,5-2 ggr högre än boniteten.

Hur vet du vilken tillväxt du har?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528590 jag mäter några av mina träd i brösthöjd och sedan går jag dit några år senare och mäter igen och sedan är det bara att räkna i huvet vad tillväxten varit .. om man tex börjar mäta höjden också, så är det bara mumbo jumbo .. men nu är ju detta enligt mig och ingen annan ... jag tackar gud för att jag inte är utbildad, och hemska tanke att vara professor eller annan vetenskaps guru .. hur fria att tänka fritt är ni egentligen, fundera på det lars ... det roar dig med att håna mig och mina åsikte .., jag gör fel och jag vet inget om hur man räknar ut ditten och datten ... men va fan håller ni själva på med, läs igenom länken här ovan där sveaskogs plantskolor och deras forskning lovar 30% högre tillväxt på plantor som är 30cm höga och som ska utvärderas ännu bättre om 4-5 år och blaj blaj blaj .. det är sån som jag sammanfattar "mumbo jumbo" ... och så dessa tvärsäkra bedömningar, du säger att de tre meter höga lövträd som står under de 25 åriga kommer att dö, (ja tallskogen är 25 år ocvh även granskogen) ...jag räknade årsringarna på stubbarna från gallringen förra året och la till 3 st för säkerhets skull, (svårare behöver det inte vara, för en outbildad stackare) och det var givetvis inte min skog som du verkade tro och förresten så är det väl beroende av de hundratals val av olika åtgärder som kan bli i denna plantering vad som händer med skogen, man kan välja det man gör .... till 99,9% blir det att "ta bort slyn" i sverige, men man kan välja att öppna ännu mera och släppa fram en tvåskiktad blandskog hur det kommer att växa kan ingen professorer i världen säga .. bara sveaskogs plantskola tror det eller varför inte dessa mumbo jumbo jeppar från slu .. läs och inse hur sjuka ni blivit med ert mumbo jumbo "Inledningsvis kan konstateras att de genetiska parametrarna i fältförsöken visade en normal variationsbredd möjligen med något låga heritabiliteter. I planskolan däremot blev heritabiliteterna mycket höga. Införandet av radparcelleffekt i plantskoleanalysen reducerade heritabiliteterna något men de kan fortfarande betecknas som höga. Hur ska då dessa komplicerade och inte entydiga resultaten tolkas? Det går inte att påstå att något av de tillvägagångssätt som provats är helt korrekt, men när man ser på reultaten tillsammans kanske man ändå kan våga sig på slutsatsen att plantskoleurval har haft effekt, men att det knappast rör sig om mer än 5 procent efter ett urval av de 5 % bästa plantorna i plantskolan baserat på deras avelsvärde. Fortfarande får vi alltså lita till fälttestning för att kunna välja kloner till förädlingspopulationerna. Om plantskoledata används för att sortera bort hälften före fälttestning skulle vinsten bli ca 2 %. Det är tveksamt om ett arrangemang av förädlingspopulationen i plantskolan med design för beräkning av individuella avelsvärden är värt mödan." på nåt vis är det lite gulligt, att forkare ägnar miljontals timmar åt sånt här, det är lite samhall över alltihop .. ibland undrar man om dom lyft blicken och tittat på en skog utan att ha nåt jävla relaskop framför ögonen ... ett tips, till alla forskare, nollställ er och börja om från ruta ett .. världen ser inte ut som när kalhyggen började göras runt om i världen 1860 .. några andra saker som hände de åren var, afrika delades upp mellan europas länder, i amerika fanns 100 miljoner bisonoxar 1860 några decennier senare fanns 23 st kvar och indianerna var besegrade ... det finns bara en väg att gå, och det är att lära av sina misstag .. och då är det bäst att stoppa ner sitt relaskop och börja tänka själv ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528591
ulf 1 skrev:jag mäter några av mina träd i brösthöjd och sedan går jag dit några år senare och mäter igen och sedan är det bara att räkna i huvet vad tillväxten varit .. om man tex börjar mäta höjden också, så är det bara mumbo jumbo ..

Diameter kan användas till att beräkna areal, dvs grundyta. Volym kräver dessutom höjd. För att få volymtillväxt måste du ha volym vid två tillfällen. Två diametermätningar duger inte alls. Det är grundläggande matematik, skillnaden mellan area och volym.

Hur är bestånden anlagda och var det höggallring eller låggallring? Hur höga är bestånden? Granskogen ser ut att vara åtminstone 12-14 m och det skulle innebära G34-G36 och det låter väldigt högt i dina trakter, såvida det inte var gammal åkermark. Tallbeståndet ser något lägre ut men även om det bara är 10-12 m så skulle det indikera T28-T30 och det är inte speciellt vanligt i dina trakter. Så jag tillåter mig att tvivla på din åldersbestämning.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528596 Psst.... Spegelrelaskop används nästan aldrig i Sverige. Det räcker bra med ett helt vanligt relaskop. Det kostar 65 kr hos Skogma.

https://skogma.se/s-och-f-relaskop-104100001001/



Höjdmätare är dyra men där finns ju den billiga varianten Ludde, som dessutom kan användas som relaskop. Den kostar 225 kr.

https://skogma.se/nordforest-ludde-hojd ... 800001001/

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528609 tack för alla tips, men jag var förbi det där för 20 år sen ... jag förstår givetvis att det kan vara bra med hjälpmedel, och jag förstår också att många vill använda såna för att känna sig trygga, för det är ju trots allt det vi är mest kända för vi svenskar, att söka trygghet .. och det gäller ju också forskare, för att inte tala om bolagens bakvända dammsugarförsäljare, och lrfs skogsplanläggare, men mumbo jumbo blir det .... för det är ändå ett enda gissande.. och om man ska ta reda på hur mycket det växer så duger det bra med ett måttband på 5 meter, brösthöjdsmått och sen räknar du träden 5 meter runt, 10 träd är runt 1300 träd/hektar ... sen noterar du detta och platsen, så du kan kolla några år senare hur mycket det växt .. och det där att försöka se in i framtiden det la jag av med för många år sen .. för träd växer aldrig som du tror de ska göra, och gör de så, är det bara simpel fiberodling utan själ, och ingen människa vill vistas i dessa planteringar, inte när de är hyggen, inte när de är unga och ogenomträngliga och inte när de är monotona mörka planteringar, dom är bara vidrigt tråkiga hela sitt korta liv ... sen var det volymen man kan bli nyfiken på, ja där finns väl fina schabloner som duger förbannat bra, här är mina .. 10 cm, 0,1 kubik .. 18 cm, 0,3 kubik 24 cm, 0,5 32 cm 1 kubik 39 cm 1,5 kubik 45 cm 2 kubik 50 cm 2,5 kubik 60 cm 3,5 kubik och 70 cm 5 kubik ... ni kan skita fullständigt i mina siffror för jag skiter fullständigt i vad ni tycker om dom .. så är det för oss fria människor .. vi lever lyckligt ovetande om vad andra tycker, för vi skiter i det ... när det gäller planskolorna som säljer 300 miljoner träd varje år, så undrar man ju hur dom lyckas med det .. men när jag läser i länken till sveaskogs planskola så förstår jag ju hur det går till .... vem vill inte ha träd som är 30% större, och tänk att dom vet det redan nu, när dom nya plantorna är 30 cm HÖGA, jag förvånas över att folk tar såna människor och företag på allvar, är dom verkligen på riktigt ... och om dom är det, så har dom så rymligt samvete att det finns plats för både gödsling och andra fina åtgärder när "turboplantorna" ska visas upp för publiken .... om jag är utanför sanningen, vad fan är då fibermaffian ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528612
ulf 1 skrev:sen var det volymen man kan bli nyfiken på, ja där finns väl fina schabloner som duger förbannat bra, här är mina .. 10 cm, 0,1 kubik .. 18 cm, 0,3 kubik 24 cm, 0,5 32 cm 1 kubik 39 cm 1,5 kubik 45 cm 2 kubik 50 cm 2,5 kubik 60 cm 3,5 kubik och 70 cm 5 kubik ... ni kan skita fullständigt i mina siffror för jag skiter fullständigt i vad ni tycker om dom .. så är det för oss fria människor .. vi lever lyckligt ovetande om vad andra tycker, för vi skiter i det

Och då är det väl rimligt att tänka sig att alla andra på samma sätt skiter i vad du tycker? :)

Med dina siffror förvånar det mig inte alls att du tror du har tillväxt på 15 m3/ha&år. Det förklarar också hur du får fram dina glädjekalkyler när det gäller ekonomin i ditt skogsbruk. Nej, det går inte att gissa volym på det viset med schabloner utan man måste ha även höjden på träden för att få rimliga volymvärden. Dina schabloner missar inte bara med någon procent utan du ligger sisådär 50-100% för högt.

PS. Jag kan inte låta bli att undra hur dina ramar blir om du snickrar ihop även dom utan hjälpmedel, som tumstock och vinkelhake, för att inte tala om såg...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Brozzlaren  
#528613 Stå på dig Ulf. Att minska andelen gran är ett måste och det finns definitivt utrymme för det.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528614 ja testade mina schabloner mot min skogsbrukplan för några år sen och då ligger den jäkeln alltså 50-100% över .. attans vad jag blivit blåst .. men annars är det väl inga större skillnader på vad forskning och skogsbolagen håller på med, vi kloka vet att om du inte rör din skog på 50 år så växer den bättre än om du sköter den efter skogsindustrins och forskningens alla regler, där skogsbolagen själva av någon outgrundlig anledning håller i alla delar ... plantan, röjning, gallring, avverkning, markberedning .. plantan, röjn......... osv .. men inga problem som målas upp över mitt sätt att räkna har ju någon betydelse för det blir ju rätt till slut även för mig och min värdelösa schablon, för när mitt 32 cm träd vuxit till 45 så har det dubblat volymen likt förbannat, så vad är problemet ... jag ska lära er en sak till, som gör att ni kan slänga vetenskapen i papperskorgen ... jag tar det lite senare ikväll ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528618 Nej, din schablon ligger för högt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Elwood02  
#528636 Hej har läst tråden och måste säga att jag håller med Ulf. Visst han har nog inte helt rätt i alla siffror och jag förstår att han retar upp folk då han ofta uttrycker sig plumt och ibland elakt. Men han har helt rätt i att fler skogsägare måste ställa om och försöka hitta andra sätt att dra nytta av sina skogar. Man mår ju fysiskt dåligt när man kör genom Sverige och ser alla dessa urtrista granplanteringar. Ok den sortens skogar kanske också behövs men det måste ju finnas plats för riktiga skogar med djurliv och fungerande naturliga ekosystem också. Jag hoppas att dina idéer inspirerar fler skogsägare även om inte många vågar erkänna det här Med vänlig hälsning,

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528638 som sagt när ni förstår det här så förstår ni att allt man säger om kalhyggesbruk och hur träd fungerar enligt vetenskapen är nys .. gå till den senaste fina gamla naturskogen som skogsbolagen lyckats lura till sig en kalhyggesavverkning på ... den finns nånstans nära dig .. där ska ni se att ingenting av det man säger om träd stämmer ... allt ni lärt er kan ni kasta i papperskorgen .. min favorit avkoppling är att sätta mig gränsle över en stor stubbe, helst minst 50 cm, och sen titta på livet som stubbens träd har levt ... där avslöjas alla lögner, här ser jag plötsligt att ett träd som var 8 cm vid 50 års ålder plötsligt börjar växa och är 60 cm 50 år senare alltså 3,5 kubik (enligt mina teorier) 2 kubik enligt professorns att det här trädet växte för fullt när det avverkades gör det hela ännu sorgligare, tänk er ett grangolv med dessa 50cm plankor 2000 kr kvadratmetern, blir väl 20 000 kubiken .. och är det inte fantastiskt tänk er 300 sådana träd på en hektar 600 kubik på 50 år (eller enligt min räkning 1000 kubik) .. och de där stackars undertryckta granarna som bara skulle rensas bort ... 50 åriga träd som var ynkliga 8 cm efter en jävla massa år, bort bort .. en annan sak med den här stubben, inte minsta röta .. jag har hundra andra stubbar jag kollat i sommar och hundra andra sanningar som inte ska kunna hända enligt forskningen ska jag slänga dom eller forskningen i papperskorgen .. för mig är inte frågan öppen, jag har för länge sedan bestämt mig .. och en naturskog mår alltid bäst .. och producerar överlägsen kvalitet, varför nöja sig med mindre ... och brozzlaren, helt rätt vi har tllräckligt med gran för att kunna förstöra livet för tio generationer framåt ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528644 Ulf 1 kör uppenbart med inbildning. Själv föredrar jag helt klart utbildning....

F.ö. så kan en lagom lång pinne användas som höjdmätare och den pinnen är som regel gratis.... Dock behövs ett långt måttband, som knappast är gratis... Fast måttbandet brukar ändå behövas till en vanlig höjdmätare...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Brozzlaren  
#528706 Hur fria är vi att tänka fritt? Den frasen, 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).