Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584413 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528261 det märks att du bestämt dig för att jag är dum i huvet lars, eller talar du till andra ... det jag pratar om med trädens rötter är inte det vi redan vet, utan sånt vi kommer att förstå framöver ... ja ja, sockrets betydelse för utbytet med svamp och mikroorganismer är väl något vi fått en allt större förståelse för de senaste 50 åren .. dock visste kalhyggets fader, joel wrrtlind inte ett skit om det eller ens fotosyntesen .. att ha en sådan gud och ledare för hela sveriges skogsbruk verkar vara helt hjärnskadat .. men hydrologin vet vi inte mycket om, och när vetenskapen står som en påse nötter och tittar på hyggen som behöver dikas en meter för att kunna återplantera så kanske det vore bra om man visste hur viktigt det var med att låta skogar vara skogar...... hela tiden .. det som händer nere i marken, "stays in the soil" hört talat om försiktighetsprincipen, eller tror ni det är finansvalparna som ska styra ... forskare har ett ansvar, men det skiter dom i .. tänk om korkade och pressade politiker plötsligt sätter kolavgifter på skogsbruket .. vad tror du händer då, för inte ens den största prohygges forskaren skulle kunna trolla bort den enmetersdikning som släpper ut 500ton koldioxid för en avgift av 600tusen kronor .. vår skogsindustri är redan på knäna så det vore bra om vi förstod att en ändring är det enda rätta .. och som jag sagt det är aldrig för sent att ge upp kalhyggesbruket, men det blir mycket svårare om andra gör det åt oss skogsägare, vi klarar det bäst själva ... för det kommer givetvis att förbjudas som i så många andra länder .. varför inte börja att ändra på sin skog nu, ingen kan säga åt mig vad jag ska göra, för jag gör ju rätt ... man kan bara tillrättavisa sådana som gör fel .. som di leva sjunger "ja dom säger att det här är bra för oss vill du följa eller spikas på ett kors för dom räknar alla dårarna ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528263 jag avslutar veckan med att ta nummer fem i serien världens sämsta skogsbruk och det är ekonomin och jobbskapandet, eller rättare sagt bristen på detta .... om vi tittar på storskogsbruket (fibermaffian) så hade det 14 000 sysselsatta för 20 år sen idag är det 2000 ... är inte det märkligt i en bransch som som beskrivs som framgångsrik, här har man skaffat sig en ny sorts slavar förutom skogsägarna, nämligen skogsentreprenörena som går på korta kontrakt och prispressas konstant .... på 20 år har denna grupp ökat från 5 000 till 14 000 ... alt som allt så är ca 80 000 människor sysselsatta med olika jobb inom skogsindustrin (skogsbru, trävaru och papper ) bruttovärdet på skogen runt 200 miljarder ... och det sista låter ju skapligt men ack så fel .. jag ska vara elak och jämföra med tyskland, då ser siffrorna ut så här (och det är på halva sveriges skogsyta) medelbonitet runt tio i tyskland och fem i sverige jämnar ut lite grann men har ingen större betydelse då deras skogsbruk är så fruktansvärt mycket bättre med 80& flerskiktade skogar .. här är 1,1 miljoner sysselsatta inom skogsnäringen i 125 tusen företag .... bruttovärdet är närmare 600 miljarder och alla siffror pekar uppåt ... frågan som jag ställer gång på gång är ... vad är det för fel på vårt skogsbruk .. den frågan borde fler ställa sig ... men nu är det fredag och världens bästa skogsbruk (lübeck) ska hyllas med världens bästa musik , varsågoda ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Sne4  
#528265 Hur gick det nu med tallskogen nu i nästa tioårsintervall i omställningen till Ulf1-skog?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#528272 Bifogar en länk med beskrivning av det tyska skogsbruket. Inte för att jag tror någon tror på Ulfs beskrivning om att kalhygge i Tyskland är förbjudet.........
I det stora hela ganska likt vårt svenska skogsbruk men dom jobbar lite mer med skärmställningar. Men det är en likåldrig skog som kommer upp på de absolut största arealerna.


https://www.skogen.se/nyheter/hur-natur ... -skogsbruk

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#528280
ulf 1 skrev:jag avslutar veckan med att ta nummer fem i serien världens sämsta skogsbruk och det är ekonomin och jobbskapandet, eller rättare sagt bristen på detta .... om vi tittar på storskogsbruket (fibermaffian) så hade det 14 000 sysselsatta för 20 år sen idag är det 2000 ... är inte det märkligt i en bransch som som beskrivs som framgångsrik, här har man skaffat sig en ny sorts slavar förutom skogsägarna, nämligen skogsentreprenörena som går på korta kontrakt och prispressas konstant .... på 20 år har denna grupp ökat från 5 000 till 14 000 ... alt som allt så är ca 80 000 människor sysselsatta med olika jobb inom skogsindustrin (skogsbru, trävaru och papper ) bruttovärdet på skogen runt 200 miljarder ... och det sista låter ju skapligt men ack så fel .. jag ska vara elak och jämföra med tyskland, då ser siffrorna ut så här (och det är på halva sveriges skogsyta) medelbonitet runt tio i tyskland och fem i sverige jämnar ut lite grann men har ingen större betydelse då deras skogsbruk är så fruktansvärt mycket bättre med 80& flerskiktade skogar .. här är 1,1 miljoner sysselsatta inom skogsnäringen i 125 tusen företag .... bruttovärdet är närmare 600 miljarder och alla siffror pekar uppåt ... frågan som jag ställer gång på gång är ... vad är det för fel på vårt skogsbruk .. den frågan borde fler ställa sig ... men nu är det fredag och världens bästa skogsbruk (lübeck) ska hyllas med världens bästa musik , varsågoda ...


I Tyskland skapar man enorma kalhyggen för att komma åt de ”miljövänliga” brunkolet och släpper ut enorma mängder skadliga ämnen som är försurande. Det tycker tydligen Ulf 1 är bra. Detta sker i Hambacher Wald enligt Frankfurter Allgemeine. :((

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#528285 Lite mer fakta om tyskt skogsbruk.
Det som aldrig Ulf nämnt är att 30-60 procent av Tysklands skogar på ett eller annat sätt är allvarligt skadad.
Ja vi kan med gott samvete fortsätta att kalla oss här i Sverige duktiga i skogsbruk :-bd


https://www.skogen.se/nyheter/hur-natur ... -skogsbruk

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#528338
Hanatorp skrev:
ulf 1 skrev:jag avslutar veckan med att ta nummer fem i serien världens sämsta skogsbruk och det är ekonomin och jobbskapandet, eller rättare sagt bristen på detta .... om vi tittar på storskogsbruket (fibermaffian) så hade det 14 000 sysselsatta för 20 år sen idag är det 2000 ... är inte det märkligt i en bransch som som beskrivs som framgångsrik, här har man skaffat sig en ny sorts slavar förutom skogsägarna, nämligen skogsentreprenörena som går på korta kontrakt och prispressas konstant .... på 20 år har denna grupp ökat från 5 000 till 14 000 ... alt som allt så är ca 80 000 människor sysselsatta med olika jobb inom skogsindustrin (skogsbru, trävaru och papper ) bruttovärdet på skogen runt 200 miljarder ... och det sista låter ju skapligt men ack så fel .. jag ska vara elak och jämföra med tyskland, då ser siffrorna ut så här (och det är på halva sveriges skogsyta) medelbonitet runt tio i tyskland och fem i sverige jämnar ut lite grann men har ingen större betydelse då deras skogsbruk är så fruktansvärt mycket bättre med 80& flerskiktade skogar .. här är 1,1 miljoner sysselsatta inom skogsnäringen i 125 tusen företag .... bruttovärdet är närmare 600 miljarder och alla siffror pekar uppåt ... frågan som jag ställer gång på gång är ... vad är det för fel på vårt skogsbruk .. den frågan borde fler ställa sig ... men nu är det fredag och världens bästa skogsbruk (lübeck) ska hyllas med världens bästa musik , varsågoda ...


I Tyskland skapar man enorma kalhyggen för att komma åt de ”miljövänliga” brunkolet och släpper ut enorma mängder skadliga ämnen som är försurande. Det tycker tydligen Ulf 1 är bra. Detta sker i Hambacher Wald enligt Frankfurter Allgemeine. :((

Ja det är bedrövligt och borde vara kriminellt. Men Enligt Ulf så ska det vara så för Tyskland har världens bästa skogsbruk helt utan kalhygge.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/ ... onstranter

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528344 det är bra grabbar och tjejer, vi måste ta varv efter varv och tjata om och om igen, det är det som för saker framåt ... men era exempel imponerar inte, att komma dragande med den fanatiska tidskriften "skogen" är som att säga att fibermaffian påstår detta och då är det sant .. det finns inget från industrin man kan tro på längre, de är desperata och allt som görs för att föra svensk skogsindustri framåt numera görs med bidrag, typ "metanol jesus" ... men jag kämpar för er skogsägare, det är bara det att ni inte förstått det .... än ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528349 och tallskogen efter 20 år var det, ja nu växer det så det knakar, ljuset .. (det mycket viktiga ljuset, lars) har nu fått fritt spelrum ner till marken och nu är det bara att välja och vraka av alla träd som växer där, har man stängslat runt tallplantor och löv så har du fina stammar som inte längre kan förstöras av jägarnas extensiva köttproduktion .. tänk vad lätt det är ändå, och stugan som står nere vid bäcken drar folk hela tiden i denna fina skog, 60-80 tusen om året, och för att plocka de inkomsterna behövs inga dyra maskiner ... men det är klart att ni nu köper logosols senaste bandsågverk (1001, super skönt att såga med) för 80 tusen, det kostar ju trots allt bara en årsinkomst på stugan ... nu behöver du bara ta ut ett par stora träd om året per hektar och du sågar med dessa träd ihop det tredubbla vad ditt kalhyggesbruk skulle kunna ge ... det är ingen lallande trädkramare som säger detta, för jag är lika intresserad av pengar som någonsin den mest gnidna skogsägare kan vara ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528357 "då står det kvar 300 st/ha (det har dött nåt enstaka träd genom åren) och ca 175 m3/ha. Ett ganska glest bestånd men de plantor som föryngrats eller planterats i skogen är i bästa fall ca en meter höga. Vad gör du nu då?"

Jaha, så efter att ha gjort tre svaga gallringar som gett dig ett litet netto så köper du en Logosol för 80 000 (där rök väl det mesta av intäkten från gallringarna) och hägnar skogen (där rök lite till)?

Sen avverkar du två träd per år och dom håller ca 0,6 m3sk/träd (175/300) dvs knappt 0,5 m3f/träd. Det blir 1 m3f/ha. Av det får du ut högt räknat 0,5 m3 sågad vara per ha. Det är vanliga furubräder från vanliga tallar. Dom har ju inte helt plötsligt fått en helt annan kvalité bara för att du väljer att gallra. Du har ju de träd du har. Hur stort är beståndet? Ska vi säga 10 ha? Då får du ut totalt 5 kubikmeter sågad vara per år.

Men vänta nu, du behöver ju en motorsåg och skyddsutrustning för att kunna avverka dina tjugo träd, och nånting att köra hem dom från skogen med. Och nånstans att hålla till när du sågar, och nånstans att lagra det sågade virket i väntan på köpare. Tänkte du sälja ohyvlat? Om inte behöver du ett hyvleri dessutom. Det känns som om det är ganska stora kostnader innan jag ens börjat med ditt småskaliga skogsbruk.

Och vem köper det jag sågat och till vilka priser? 2000 kr/m3? Då drar jag in 10 000 per år. Eller 20 000 kr/m3? Jag vet inte vad priserna på ByggMax ligger på omräknat i kr/m3.

Det känns som om allt detta tar ganska mycket tid men inte ger så stora intäkter så jag måste ha ett vanligt jobb dessutom för att försörja mig själv och familjen.

Ulf1 kanske kan förklara vad det är jag inte förstår och var jag räknar fel.

(Nej jag har ingen vacker bäck på fastigheten och ingen väg som duger åt turister och har varken tid eller pengar för att bygga en stuga i skogen eftersom jag är en medelsvensson som jobbar heltid och har två barn som ska skjutsas till träningar och matcher kors och tvärs, plus en skogsfastighet på 40 ha som jag köpt för att få jakträtt till min älghund plus en villa som kräver sitt)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#528359 Undrar om inte andra delar av företaget finansierar mycket av Ulfs skogsbruk......

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#528370 Fantasier är gratis.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528372 ni är bara avundsjuka på att jag dragit ner brallorna på skojarna som styr över era skogar, och att jag inte gick på deras (och lars) valser om hur smart jag är, om jag lämnar över det största kapital jag äger, i händerna på finansvalparna, så ska dom göra mig till en vinnare, gissa om dom garvat på väg till banken ... konstigt att ni aldrig frågade pappa vad han egentligen tjänat på att sälja skogen till bolaget .. för värdstegringen på skogsfastigheten har inte ett skit med skogsbruket att göra, antagligen hade ni varit dubbelt så rika om ni aldrig rört skogen ... en efterbliven analfabet hade haft exakt samma värdestegring ...att skogsbolaget viskat i mitt öra att jag är en jävel på affärer är också en rolig historia i bolagets fikarum, gissa om dom garvar läppen av sig .. det är jobbigt att plötsligt förstå att man varit lurad hela livet .. och lars om du är så jävla smart på att göra skogar värdefulla, varför äger du ingen skog då ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#528373
Lars Lundqvist SLU skrev:"då står det kvar 300 st/ha (det har dött nåt enstaka träd genom åren) och ca 175 m3/ha. Ett ganska glest bestånd men de plantor som föryngrats eller planterats i skogen är i bästa fall ca en meter höga. Vad gör du nu då?"

Jaha, så efter att ha gjort tre svaga gallringar som gett dig ett litet netto så köper du en Logosol för 80 000 (där rök väl det mesta av intäkten från gallringarna) och hägnar skogen (där rök lite till)?

Sen avverkar du två träd per år och dom håller ca 0,6 m3sk/träd (175/300) dvs knappt 0,5 m3f/träd. Det blir 1 m3f/ha. Av det får du ut högt räknat 0,5 m3 sågad vara per ha. Det är vanliga furubräder från vanliga tallar. Dom har ju inte helt plötsligt fått en helt annan kvalité bara för att du väljer att gallra. Du har ju de träd du har. Hur stort är beståndet? Ska vi säga 10 ha? Då får du ut totalt 5 kubikmeter sågad vara per år.

Men vänta nu, du behöver ju en motorsåg och skyddsutrustning för att kunna avverka dina tjugo träd, och nånting att köra hem dom från skogen med. Och nånstans att hålla till när du sågar, och nånstans att lagra det sågade virket i väntan på köpare. Tänkte du sälja ohyvlat? Om inte behöver du ett hyvleri dessutom. Det känns som om det är ganska stora kostnader innan jag ens börjat med ditt småskaliga skogsbruk.

Och vem köper det jag sågat och till vilka priser? 2000 kr/m3? Då drar jag in 10 000 per år. Eller 20 000 kr/m3? Jag vet inte vad priserna på ByggMax ligger på omräknat i kr/m3.

Det känns som om allt detta tar ganska mycket tid men inte ger så stora intäkter så jag måste ha ett vanligt jobb dessutom för att försörja mig själv och familjen.

Ulf1 kanske kan förklara vad det är jag inte förstår och var jag räknar fel.

(Nej jag har ingen vacker bäck på fastigheten och ingen väg som duger åt turister och har varken tid eller pengar för att bygga en stuga i skogen eftersom jag är en medelsvensson som jobbar heltid och har två barn som ska skjutsas till träningar och matcher kors och tvärs, plus en skogsfastighet på 40 ha som jag köpt för att få jakträtt till min älghund plus en villa som kräver sitt)


Om jag räknat rätt så tar Byggmax 3977:- / m3 för 45x145 C24 eller 25,95:- / m1

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528376
ulf 1 skrev:och lars om du är så jävla smart på att göra skogar värdefulla, varför äger du ingen skog då ..

Jag är intresserad av hur träd och skog fungerar och därför har jag valt att forska om det.

Jag är inte speciellt intresserad av att göra affärer och därför äger jag ingen skog och driver inget företag.

Men jag har läst tillräckligt med företagsekonomi inom ramen för min utbildning för att kunna läsa och förstå bokslut (och även att hitta märkligheter i bokslut för små företag), och tillräckligt med juridik för att veta vad som krävs för att man exv ska få bygga stugor på skogsmark.

Ulf1 du som vet hur skogsindustrin borde se ut och fungera för att bidra till BNP osv, hur stora kvantiteter virke är du beredd att köpa in till din egen skogsindustri och till vilka priser? Eller är det så att trots att du vet hur allt ska göras så har du inte byggt upp en stor, lönsam skogsindustri med mängder av anställda som förädlar svensk råvara?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).