Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585391 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#527957 du pratar om något som håller på att ta slut i sverige, larsb ... men en av dom bra grejerna med att debattera, är att man tvingas lära sig saker.. ekonomi på landsnivå tex.. ett ord som varit ett ickeord för mig är produktivitet, vad fan är produktivitet, jag vill inte veta har jag tänkt .. men det verkar vara en mycket viktig mätare av en närings status .. som jag klarat mig utan, trots att jag varit företagare i 50 år, ( jag sålde på postorder när jag var 14 år, vad är hemligt ) .. i wiki kan man läsa "Produktivitetsökningar har historiskt sett varit den viktigaste orsaken till ekonomisk tillväxt per capita. Ökad produktivitet sänker då kostnaderna för varor." om man då tittar på produktiviteten hos det svenska skogsbruket, så ser det ju bedrövligt ut .. framgångssagan verkar totalt förljugen (och är givetvis det också) .. en näringsgren med över tusen miljarder i marknadsvärde, där lönsamheten sjunkit konstant de senaste 20 åren ... och ännu värre produktiviteten har stått helt stilla dessa 20 år .. vad detta beror på är ju givetvis ett felaktigt skogsbruk, jämför tyskland där alla siffror är plus, och ofta väldigt mycket plus ... jämfört .. problemet är just vårt förenklade skogsbrukssystem som med en allt mindre lönsamhet blir allt mer förenklat, det är vad jag kallar dödsspiral ,.. storskogsbruket hade 15 000 anstälda för 20 år sen, idag är dom 2 000 .. under denna tid har entreprenörerna ökat från 5000 till 14 000 och storskogsbruket har därmed minskat sina kapitalkostnader radikalt med baktanken att kunna pressa priserna änn mer, alla vet att det är en dödans utan dess like .. där mer än hälften av entreprenörerna knappt överlever eller tom går back, det är inget friskt i detta .. och vi är mycket sårbara för att inte säga dömda att det slutar med att billig arbetskraft från våra baltiska stater och andra länder tar över många av dessa jobb .. nu till det värsta i detta tråkiga inlägg .. det som borde vara själva grädden på moset i svenskt skogsbruk ... timmerstockarna, det kvistfria tätvuxna kvalitetsvirket, det som ber de stora pengarna ................ var är dom ............. tänk er att 50% av den volym vi avverkade var en och tvåkubiks granar och tallar, då hade vi haft det skogsbruk vi borde ha ... idag står dessa träd för några futtiga procent, har inga siffror på det just nu, men vi vet alla hur det står till med det ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#527963 Mycket prat och lite verkstad. Kan du inte för en gångs skull vara lite konkret? Om 300 m3/ha gör det svårt för dig så kan jag sänka:


"Tänk dig en normal slutavverkningsskog i Svealand, tallskog T24, ca 240 m3/ha, 600 st/ha.

Hur tänker du dig att ditt skogsbruk ska fungera i den skogen under åtminstone de närmaste 60-70 åren?"

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#527976 förstår att du vill komma ifrån diskussionen om den svenska modellens svagheter .. men det är väl ohövligt att inte svara på en konkret fråga, så jag försöker mig på det, så får du chans att hitta alla fel som denna enligt dig totala novis presenterar, men till skillnad från dig har jag inte minsta problem med någon prestige att "ha rätt" .. om vi har 240 kubik så är det ju en bra början på en riktig skog, även om dom nu är lika gamla och lika höga .. mitt mål är nog snarare 300-400 men det hänger en del på marken, tallarna verkar också planterade, eftersom det bara är tall och antagligen finns inte en enda liten tallplanta under, för de är uppätna av rådjur och älg .. under alla år, några fina granar står nog i utkanterna på planteringen, även några mitt i kan jag tänka, kanske också lite björk .. det kan ni tänka på förresten nu ett par veckor till, gå ut och kolla på hur mycket löv ni har i ungskogar och öppningar i skogen, det är dom gulröda träden, syns förbannat bra just nu .. alla dessa lysande träd är sånt som ni får lära er att ta bort så ofta ni kan ni vet "röjningsbehovet i svenska skogar är enormt" men varför är det så enormt, kanske skulle ni släppa fran dessa självväxande träd, dom är helt gratis, vi behöver inte rädda det döende storskogsbruket, dom får klara sig utan oss skogsägare, dom har egen skog dom kan förstöra .... ja just ja, det har dom redan gjort, men då är det ännu mindre anledning att låta dom överleva .. tillbaka till den blivande flerskiktsskogen, för att få ordning på denna sura förstörda tallmark så måste en hel del löv få växa upp och det kräver lite mer ljus, gå ut och titta nu på hösten så ser ni var just de här markerna har runt den mörkare ganska sterila tallskogen i de öppningar där björk och gran växer skulle jag ta bort granen och jag skulle med tanke på framtiden testa bok i hop med björkplantorna som amträd, (6 kr styck på plantskola för bok) den sterila tallskogen skulle jag testa att göra mina grupper och samtidigt få ner ljuset, ca 25-30% av träden måste då bort .. hägn blir nog ett måste i den första 7-8 årsperioden .. och då får det ju bli nyplantering av tall och bok .. det blir ju lite annorlunda upplägg mot de skogar jag köpt som ju redan har denna blandning av åldrar och träd, minus boken då, och i mina skogasgrupper blir det säkert aktuellt med tallplantering också framöver .. jag jobbar just nu med att ta fram ett billigt och bra stängsel helt i trä utan metall som kan få stå och ruttna bort (om man inte orkar frakta bort det) efter att det fyllt sin funktion under 7-8 år .. men lars, låt mig få lite tid till detta, jag lovar att du ska få ta ner dina studenter till mina skogar om 5 år .. eller ev tidigare .. ja mycket snack är det, men bättre det än dödstyst utan kritik ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#527979 Är ju fler som aldrig ger ett vettigt svar, bara okvädesord över andras dumhet. Kanske dags att kolla sig i spegeln?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Bax  
#527980
ulf 1 skrev:.. det som borde vara själva grädden på moset i svenskt skogsbruk ... timmerstockarna, det kvistfria tätvuxna kvalitetsvirket, det som ber de stora pengarna ................ var är dom ...............


Dom finns nog i den mängd som behövs för att möta dagens efterfrågan.
Men efterfrågan är nog i dagsläget som all annan efterfrågan i världen, man vill ha billigt skit och då producerar dom billigt skit. Skulle folk efterfråga köksstolar och andra möbler etc, av kvalitetsvirke, istället för t.ex. platta paket från Älmhult så skulle kvalitetsskog odlas fram istället för spånskiveskog.

Den skog du efterlyser finns det inte tillräckligt med köpare av, för fanns det så slår jag vad om att även de stora drakarna skulle producera sådan skog istället.
Tillgång - efterfrågan, egentligen en ganska enkel marknadsfunktion där du lyckats hitta en nisch, men som inte "alla" har möjlighet att få plats.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#527983
ulf 1 skrev:ca 25-30% av träden måste då bort

...dvs som en ganska svag gallring. Då kommer de kvarvarande träden växa på ungefär som förut. De får lite grövre årsringar i brösthöjd men på det stora hela blir det ingen dramatisk förändring. Och bortsett från nån enstaka granplanta så kommer du inte få någon föryngring i skogen, även om du planterar. Huvudbeståndet dominerar fortfarande marken och har full kontroll över kvävet. Ljus är aldrig nån brist på våra breddgrader, däremot är det ont om kväve.
Okej, så efter 20 år, vad gör du då? Träden är aningens grövre, det står återigen ca 240 m3/ha, fast nu bara ca 400 st/ha. I övrigt ingen förändring. Vad gör du nu?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528008 jag tycker du pratar självsäkert om saker du inte kan veta ett skit om .. och det beror på att ingen anna heller vet något om det, vi tar kvävet, i marken finns tonvis med kväve, problemet är hur man ska få detta kväve att bli användbart för träden, olika träd har olika lösningar och "jobbar" på olika djup med sina rötter tall djupt gran grunt och björk mitt emellan ..hm .. verkar vara en bra start för flerskiktade blandskogar .. sen har vi de samarbeten som ibland behöver bli 100 år för att bli riktigt bra, vi har också lövfällning som berikar marken, vi har de hydraliska systemen i rötterna som jag följer spänt vad forskningen kommer fram till ... allt det här är sådant som jag antagligen vet mer om än du, eftersom jag läser all forskning med ett öppet sinne .. tvärrt emot vad du säger att jag gör .. efter 20 år har jag varit inne och avverkat i mina grupper tre gånger och har då tagit bort hälften av de tallar som stod där från början, varför kanske någon undrar, och enligt mig så är det försiktiga uttaget byggt på risken för stormskador .. de som börjat en omställning av en enskiktad skog till flerskiktad gör alla ett stort fel, dom tar för mycket stammar första gången och får en omkullblåst skog som tack ... inte så roligt när man vill bjuda till .. men jag tacka för deras tuffhet att åtminstone göra nåt bättre än kalhygge, även om det ibland slutar som ett , dom hjälper ju oss andra att inte göra om misstagen, och i stället för att håna så hyllar jag ... vi har säkert alla som vill nåt annat än kalhygge, en räcka av motgångar, men va fan kan vara värre än kalhygge, ja döden då ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528017
ulf 1 skrev:efter 20 år har jag varit inne och avverkat i mina grupper tre gånger och har då tagit bort hälften av de tallar som stod där från början,

Då har du alltså avverkat år 0, år 10 och år 20. Om du ska ha hälften av träden kvar så kan du inte ta ut mer än ca 20% varje gång.
20% av 600 är 120 träd, av 240 m3 är 48. Sen växer det i 10 år ca 4 m3 per år så efter 10 år har du ca 230 m3 och 480 träd. Då tar du ut 96 träd och 46 m3, återstår 384 träd och 184 m3. Efter ytterligare 10 år har det vuxit 36 m3 så du har 220 m3 och du tar ut 20% igen, så då står det kvar 300 st/ha (det har dött nåt enstaka träd genom åren) och ca 175 m3/ha. Ett ganska glest bestånd men de plantor som föryngrats eller planterats i skogen är i bästa fall ca en meter höga. Vad gör du nu då?

Det finns några få områden i Sverige där man spontant får riklig föryngring, bland annat gränsområdet Östergötland-Sörmland. Och det finns ibland fläckar inom en skogsfastighet som är någorlunda lättföryngrade, men normalt sett kommer det väldigt lite föryngring och den har svårt att överleva och växa.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#528020 Ulf1 kanske gödslar med Argrow [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#528023 Ulf vad har du för ekonomisk avkastning på dina bästa bestånd?

Jag har många fina granbestånd. Här är ett 47 årigt bestånd som jag kan sälja för drygt 300 000 kr hektaret med snabbväxt gran som sågverken skriker efter. Inkomster från 2 gallringar tillkommer.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528040 är det där gammal åkermark, 6000 om året, det tjänar jag på 20 dar på min lilla timmerstuga med utedass ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#528043 Vilken fråga svarar du på nu Ulf1?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#528062 Va har han svarat på en fråga? :-o

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Svensson1  
#528103 Skulle det vara en vettig lösning att på en föryngringsyta sätta klibbal som amträd? Dom släpper ju sina blad gröna med kvävet kvar. Borde väl ge bra förutsättningar för självsådd eller planterad gran.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528106 Det finns inga amträd som hjälper andra trädslag. Att man ibland säger så om björk är därför att ett lagom glest björkbestånd skyddar mot frost på frostkänsliga marker och gran är ofta tillräckligt aggressiv för att kunna etablera sig och växa bra under björkarna.

Menade du att man skulle plantera al på ett hygge eller i luckor inne i skogen?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).