Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584310 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#527809 dom visste alla fall att kalhyggesbruk är förbjudet i tyskland, men vad har det för värde för en svensk forskare, vad tyskar vet om sitt eget skogsbruk ... inte ett skit, för vi är ju världsmästare på hållbart och miljöriktigt skogsbruk, jag undrar bara hur lång tid det tar innan våra hyllningar av oss själva kommer att sluta med att vi anses ha bedrivit det mest korkade skogsbruket i modern skogshistoria .. på mellanskogs uppsamlingsplatser för "biobränsle" ligger numera 90% av deras slutavverkningsskogars mångfald, stora ihåliga stockar av gran, asp, och björk ... vi är nog bara ett avskräckande exempel på hur ett skogsbruk kan banga ur, om industrin får bestämma när friheten och valserna om vad som är bra för naturen sköts av korkade kvartalsekonomer och en tyst och antagligen livrädd forskarkår står tysta och ser på .. "när ni eldat upp de där stockarna, kan ni väl köra askan tillbaka till hygget" ......"jamen visst .. absolut .. om vi hinner "

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#527812 Dags att sluta svamla Ulf 1! Nu vill vi se lite verkstad i ditt eget skogsbruk. Annars kanske du ska börja fundera på att flytta till ditt förlovade skogsland.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#527813
ulf 1 skrev:dom visste alla fall att kalhyggesbruk är förbjudet i tyskland,

... fast det är ju inte det, så frågan är vilka dom var.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#527833 jag vet inte var du vill komma annat än att bevisa att jag har fel, men det kan du inte, för jag läser bara innantill ur befintlig och agendafri forskning .. du för verkligen ingenting framåt genom detta "du har fel" tjatande .. och tyska skogar sköts numera på ett föredömligt sätt, givetvis så försöker man ibland från industrin med div knep få avverka större ytor än den halva hektar som är tillåtet, och ibland lyckas man, ungefär som när skogsbolagen i sverige säger att dom måste "börja om" med en 45 årig skog "för den är så "gles" och skogsstyrelsen säger ok .... det är en fantastisk utveckling i tyskland sen 1992, när merkel som miljöminister FÖRBJÖD KALHYGGEN .. här en lite notis från i våras som sammanfattar tyskt skogsbruk idag " Multiple-storied forest stands cover 68% of the forest area (up 28% since 2002!)" jag översätter " flerskiktade skogar, täcker i dag 68% av tysklands skogsmark, vilket är en ökning med 28% sen 2002" jag säger det igen, va fan är det för fel på sverige, dess forskare och hjärndöda politiker, som just nu inte ens klarar att enas om vem som ska styra, snacka om att vara yr i mössan och hjälplösa i ett stenhårt grepp från en kvartalsekonomi som håller på att knäcka både natur och befolkning .. den senaste tyska siffran från i somras pekar på 336 kubik per hektar en uppgång från 260kubik 1992 .. vi i sverige har legat helt stilla nu i några år och siffrorna är skrämmande, de stora skogslänen är helt skövlade, vad sägs om 78 kubik per hektar i norrbotten där sveaskogs galningar härjar, vilken tillväxt är det på de stackars talltofsarna, borde väl ha stått 150 kubik där för att kunna ge någon avkastning och någon skyddande miljö för "skogen" .. är det någon som förstår vad så lite träd gör för att förstöra trivseln hos en skog .. jämtland 110, västerbotten 117, dalarna 115 problemet är ju nu att man vill gå på ännu hårdare med dessa skitskogar, man ska ÖKA uttagen .. ringer några klockor när jag visar dessa fakta, eller är det professorns förklaringar som alla klamrar sig fast vid, snacka om halmstrå ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#527834 Du kanske kan ange källa? En länk till den tyska lagstiftning som säger att kahlschlag är förbjudet?
Det enda jag har hittat är lagstiftning som säger att hyggen större än 1 ha måste anmälas i förväg till skogsmyndigheten.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#527858 Jag tvivlar starkt på att Tyskland som är ett federalt land skulle detaljstyra sådant som normalt är delstaternas områden. Vad jag vet har alla tyska delstater egna lagar om skogsbruk. Det kan säkert vara så att några delstater förbjuder kalhuggning och att andra tillåter det.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Sne4  
#527864 Tills en konkret källa kommer, vilket jag ser fram emot, så ger en googling på exakt ordalydelse "Svensk FSC...." en första träff på en artikel av personerna bakom plockhugget (Hultén igen). Den publiceras tydligen i skogseko dec 2011 enligt den sidan. En googling på "Hulten FSC" ger lite fler resultat med i ämnet.

Just nu uppskattar inte en feberhet knodd att Nicke nyfiken ersätts av SWR repotaget där bl.a en viss svensk "skogsexpert" vid namn Kirppu intervjuas så jag har skummat ett referat. https://www.swr.de/report/-/id=233454/n ... index.html
Där är även en tysk professor intervjuad. Osäker på om det är denna intervju med Uwe Sayer som refereras till i den svenska arikeln, den var kreativt skriven i mitt tycke faktamässigt, därav får ni googla upp den själva enl. ovan om ni vill läsa, det är ju ändå? inte den källan som efterfrågas.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#527866 Hur mycket omsätter tysk skogsindustri samt hur stor är tysk nettoexport av skogsprodukter? Vore intressant att se den utvecklingen de senaste 30-40 åren i jämförelse med motsvarande svenska uppgifter.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#527890 jag ska försöka hitta den skrivning som finns om förbudet i tyskland, men jag kan inte tyska så det är visst jobb att hitta det, och googles översättningar är bedrövliga på just tyska .. och hanatorp har ju en poäng med delstaterna som gör det extra besvärligt med de tyska lagarna .. det blir lite som sveriges motstånd av vissa eu lagar .. men när det gäller lönsamheten på skogsbruket är vi i den verkliga bottensörjan tillsammans med finland och i viss mån polen och jämfört med övriga europa är vi rena ulandet ... det beror på att vi liksom de flesta uländer bara har bulkproduktio förädlingen är nästan noll .. om man tittar vad vi ger för bidrag till nationalprodukten genom att beräkna förädlingsvärdena så blir det riktigt pinsamt .. sten b nilsson, ja han är också professor .. i systemanalys .. dock inte i sverige utan österrike .. han har gjort en jämförelse byggd på uttaget per kubik i hemlandet ... där ger tyskland 145% större bidrag till nationalprodukten än sverige när det gäller själva skogsbrukets bidrag till nationalekonomin så ger polen,tjeckien,frankrike 2ggr, tyskland och österrike 2,5, och italien 4,5 ggr mer bidrag till nationalproduktion .. detta säger en sak väldigt tydligt ... vi måste göra något annat med vår råvara, vi måste förädla ... stefan karlsson på skogsstyrelsen lämnade en rapport för ett år sen där han konstaterade att "bruttovärdet på virke har i reala termer halverats sedan 1950" skogforsk presenterade också en lönsamhetsanalys för ett år sen där virkesvärdet i relation till skogsbrukskostnaderna hade gått ner 28% sen 1996 ... hå hå ja ja vad jobbig jag är som gräver i alla "sanningar" en sista lite konstig grej för ikväll .. lrf gjorde förra året en rapport som visade att lönsamheten för en skogsgård minskat med 30% på tio år ändå så tyckte 52% av skogsägarna att lönsamheten var tillfredsställande eller mycket god ... vad säger man .. det måste verkligen varit party för tio år sen ... eller hemska tanke, är dom helt dumma i huvet ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#527928
ulf 1 skrev:jag ska försöka hitta den skrivning som finns om förbudet i tyskland, men jag kan inte tyska så det är visst jobb att hitta det,

Det är väl rätt ointressant egentligen? Det vore mycket mer intressant om du kunde beskriva hur Ulf1-skogsbruk är tänkt att fungera. Vilka åtgärder gör man och när, hur ska skogen se ut och hur ska den utvecklas över tiden? Alltså en principskiss för ett skogsbruk bör bedrivas för att du ska vara nöjd.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#527936 ja vi lämnar det ett tag till jag läst på om tyska skogslagar .. helt klart är det tysklands skogsbruk som är intressantast för oss just nu, speciellt som halva sverige kan överföra deras växtförhållanden från tiden för trettio år sen fram till till dagens klimat, så det dom gjort under dessa år är vårat facit .. vi skulle vara rätt korkade om vi inte tog tillfället i akt .. jag ska kort, hålla deras fakta 2002-2012 .. under dessa 10 år så minskade granen "som stod för 25% av skogsytan) med 8% .. tallen som fans på 22% minskade 3% .. och så går vi till mitt framtids träd, boken .. som 2002 fanns på 15% av den produktiva skogsytan och nu ökat till 21% det går väldigt forrt med förändringar när skogsägarna väl får utbildning i hur skogar egentligen vill ha det ... och här kan vi tacka tysklands kalhyggesförbud 1992 ... lövträden är på stark frammarsch i tyskland .. men det riktigt roliga är ju den enorma ökning av skogsvolymen som har skapats samtidigt som tyskland plockat ut dubbelt så mycket virke som sverige, varje år under denna tid .. när jag säger att vi har världens sämsta skogasbruk så är det inte för att provosera utan mer för att varna för den fiberkultur vi har i sverige, den håller oss nere i skiten och skogsägarna blir bara allt fattigare, medan den är livsviktigt för skogsindustrin ... en mycket farlig situation, där industrin desperat försöker överleva på "bulkning" och sätter upp förädlingsindustrin i andra länder .. den "styltiga" sågindustrin går inte alls och kommer att dö .. så alla borde förstå att det är era gallringsskogar man vill ha ... lars har ju alltid sagt (och han har helt rätt) att vi ska ha volym för att få tillväxt ... är det någon som tycker vi har det, 70 kubik i norrbotten, är det verkligen ett bra skogsbruk ... nu ska jag vara lite elak mot lars och citera vad han skrev för tio år sen i en litten knäpp av klarsyn ... "De två allvarligaste av dessa påhitt (det var hagners naturkultur, min anm) är dels att skog skulle producera mer om den är gles än om den är tät, och dels att det i första hand skulle vara gallringsstyrkan som styr tillväxten efter gallring. Det är faktiskt precis tvärtom! Summan av alla de vetenskapliga studier som hittills publicerats över hela världen säger att två träd av en given storlek producerar mer än bara ett träd, och att stora träd producerar mer än små träd. Det gör att om vi gradvis glesar ut den äldre skogen, så att virkesförrådet minskar, då sjunker också tillväxten. " ja vad säger man ... idag ska jag såga hela dagen en 5 meters stock, 40cm i toppen ger mig virke för minst 1500:- det stora skogsbolaget betalar en hundring .. så visst har du rätt lars bättre en stor än två små ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#527939 Bok verkar vara en invasiv art som tränger undan andra trädarter. Bok bör alltså klassas som invasiv i hela Sverige, Skåne undantaget.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#527940
ulf 1 skrev:lars har ju alltid sagt (och han har helt rätt) att vi ska ha volym för att få tillväxt

Ja men det gäller fullskiktad skog (dvs blädningsbruk). Sambanden är annorlunda i enskiktad skog (dvs trakthyggesbruk)

ulf 1 skrev:nu ska jag vara lite elak mot lars och citera vad han skrev för tio år sen i en litten knäpp av klarsyn ... "Det gör att om vi gradvis glesar ut den äldre skogen, så att virkesförrådet minskar, då sjunker också tillväxten. "

Bra att du repeterar detta om fullskiktad skog. Det är lika sant idag som för 10 år sen. :)

Det är det som gör att hyggesfria metoder har så svårt att fungera på lång sikt. Om man glesar ut den äldre skogen så sjunker tillväxten och även om det kommer en del plantor så växer dom för långsamt för att kunna kompensera det inom överskådlig tid. Det tar åtminstone 40-60 år innan de på allvar börja bidra till beståndets tillväxt och med få stora träd kvar blir det låg tillväxt totalt sett. Om man har en fullskiktad skog är det skitenkelt. Har man inte det så blir det väldigt komplicerat. Då är det normalt sett bättre att satsa på nåt annat, som fröträdsställning eller skärmställning.

Hur går det med beskrivningen av Ulf1-skogsbruk?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#527948 det kommer lars ... men tycker du inte att jag redan skapat ett nytt svenskt skogsbruk bara genom att visa på möjligheter och erfarenheter från andra länder .. till skillnad från dig så ger jag inte upp med ett hållbart skogsbruk bara för att det "tar så lång tid" men sanningen är förutom att det tar tid, att det faktiskt funkar att ta ut halva tillväxten varje år, så helt stillastående blir det inte, och sen får du en fantastisk skog som dina arvingar kommer att tacka dig för, du vet, man lever även efter sin död .. men bara om människor tänker på dig .. det är det hoppet jag vill ge alla som vill ställa om sitt skogsbruk .. de får en guldstjärna i himlen och en nära naturen upplevelse medan de lever .. och det mindre uttaget kan man mycket lätt kompensera med att förädla skogen själv, med stugor eller/och sågverk eller bara ren lycka som faktiskt inte går att byta mot alla pengar i världen .. att din fastighet inte heller behöver göra de djupdykningar i värde som varje slutavverkning skapar, är ju också en sak, som kan sättas på trygghetskontot, tillsammans med mindre skador och spridande av risker som flerskiktade skogar ger .. jag tjatar om det, men tänk själva gott folk ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#527951 Tänk dig en normal slutavverkningsskog i Svealand, tallskog T24, ca 300 m3/ha, 600 st/ha.

Hur tänker du dig att ditt skogsbruk ska fungera i den skogen under åtminstone de närmaste 60-70 åren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).