Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584029 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#518931 lars de, skogar som fanns när jag växte upp var till största delen skogar och inte planteringar att norrland hade stora kalhyggen redan för 50 år sen är ju ett faktum, men i övrigt så är dagens situation skapad under 40 år, då vi totalt hänsynslöst kalhuggit 200 tusen hektar per år .. om vi tar de sista 20 åren, så är det alltså 4 miljoner hektar som idag är en krutdurk i detta varma och torra väder, vi har ALDRIG haft så mycket livsfarlig skog som nu, de 30 åren innan är ytterligare 6 miljoner hektar, som vid minsta värme torkar ut mycket snabbt, så i stora drag så har vi hälften av våra produktiva skogar i ett miserabelt tillstånd att stå emot eld .. inte mycket grönska här inte ... vi kommer att få se bevis på detta många gånger framöver är jag rädd för .. alla som har kalhuggna skogar yngre än 20 år kan redan i kväll gå ut och se det jag säger, gå sedan till en granne som inte kalhugger sin skog och kyl ner er så ni kan tänka klart på framtiden för era marker ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#518940 Ulf, vad har du säga om Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige. Svara gärna i den tråden om du vill.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

anersimyra  
#518947 Själv tänker jag på att inget nämns om storleken på bränderna rent historisk jämfört med 2014 och det vi ser i dag.. :???:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#520188
ulf 1 skrev:lars de, skogar som fanns när jag växte upp var till största delen skogar och inte planteringar att norrland hade stora kalhyggen redan för 50 år sen är ju ett faktum, men i övrigt så är dagens situation skapad under 40 år, då vi totalt hänsynslöst kalhuggit 200 tusen hektar per år ..


Arealen slutavverkning har oftast varit mindre än 200 000 ha per år under de senaste 40 åren (1978-2018) men innan dess var den en bra bit över 200 000 ha per år, vissa år uppåt 300 000 ha per år. Så "dagens situation" är skapad under väldigt lång tid, under 100-200 år och inte under de senaste 40 åren.

De skogar som du upplevde som barn var nog inte så annorlunda mot dagens skogar, men däremot är det man upplever som barn inte samma sak som det man ser som vuxen. Ett barns skala är helt annorlunda än en vuxens skala. Det jag som 10-åring uppfattade som ett gigantiskt fält där vi spelade brännboll i ena änden, har jag återbesökt som vuxen och insett att det bara är en gräsmatta på ca 20x60 m, inget gigantiskt fält. Så dina skogsupplevelser som barn är knappast en bra måttstock på tillståndet i den svenska skogen på 1950- och 60-talet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522010 i sommar har jag satt mig in i de senaste rönen om impregnering av virke... jag har ju sågat upp väldigt mycket virke för första gången på många år, och vill ju se vad som hänt på den fronten de senaste åren ..... och gissa om impregneringen har hamnat i bullshittarhänderna inom skogsindustrin, man vet inte om man ska skratta eller gråta åt alla dessa skojare som säljer sina "revolutionerande" metoder .. för några tusenlappar per kubik lovar dom dig det bästa skyddet du kan få på vårt klot ... men vafan, det bästa skyddet är väl att välja rätt kvalitet på virket, och var hittar jag det i den svenska skitmodellen .. och när det gäller preparat att impregnera med så är väl rå linolja för 30 kronor litern från claessons helt överlägset, möjligtvis med en skvätt balsamterpentin .... men som sagt kvalitet är ju grunden, och hur fan får du det i planteringarna ... om man tittar på utbudet av "oljor av alla slag, så blir man skrämd över hur naiva vi människor blivit och de som ska styra upp galenskapen inom skogsindustrin är ledande i bullshittandet .... det är bara sorgligt hur jävla sjuk svensk skogsindustri blivit ... och deras löjliga svans av "forskare" ... kolla dessa bullshittare, man häpnar över att dom inte sitter inne för bedrägeri ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522013 Finns ingen anledning att sätta dessa forskare i något fängelse. Bättre att de får mer pengar till att ta fram nya gröna produkter.

Däremot borde väl snarare företrädare för miljörörelsen inklusive dess politiska gren sättas i fängelse. Ju förr dess bättre.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

anersimyra  
#522017
1534756960_a8191abd-0349-434f-be7c-b00f19188141.jpeg
. Jag tolkar det så att Ulf1 önskar se ledningen på organowood inom lås och bom för bedrägeri, och det tillsammans med många som köpt produkten.. :shock:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#522018 Man kan väl själv välja vad man vill köpa eller inte? Vad är problemet?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522022 problemet är att det inte funkar särskilt bra, om du fördröjer trädets ruttnande ett par år hit eller dit så är det inte mer revolutionerande än att lära sig vad kvalitet är ... och det gör du på 10 minuter av en ärlig och kunnig människa ... ett företag som pratar om "fossilisering" av sina behandlade bräder är varken ärliga eller kunniga och det sammanfattar jag i ordet bullshittare ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#522027 Finns många produkter du kan utvärdera Ulf1...........

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

anersimyra  
#522028 Fossilt trä är väl i själva verket sten.. :d

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522034 jag kan säkert utvärdera en hel del ja ... det blir så när man hela sitt liv ifrågasatt rådande tillstånd .. men eftersom vi nu alla inom skogsbruket borde veta vad vi gör, så är det runt detta jag jag funderar .. och skogen påverkas av hundratals beslut som korkade människor gör, att dom är korkade beror ofta på att dom blivit vilseledda eller rädda, men ändå sitter på makten att besluta ..... besluta kring vargar, vildsvin, älgar, virkesanvändning, trädplantering, avverkningar osv ... tom stifta lagar och förordningar som kan vara godnatt för vår natur .. den enorma fulhet som sveriges skogar har fått, är helt exempellöst, och det fula är också ett tecken på något felaktigt ... för det mesta finns det ett sätt att göra rätt, men om det ger lite mindre klirr i kassan på kort sikt (oftast inte på lång sikt) så förkastas det för den kortsiktiga lönsamheten .... och just den girigheten fungerar förbannat dåligt med ett ekosystem, och jag lovar att det på sikt kostar mer än det smakar ... det kalhyggesfolket har framför sig nu är ett långt gatlopp av elände och små och stora katastrofer, det vi sett hitintills är en västanfläkt ... med mina inlägg vill jag få er att tänka en gång till och vara skeptiska till alla som vill åt era pengar och skogar ... när jag då talar om impregnering av trä, så vill jag bara visa på att det viktiga vi visste för tusen år sen har vi glömt idag, eller ännu värre, vi tar upp det som nya innovationer och låter folk betala hutlösa summor för sånt som är nästan gratis om vi bara kunde vår historia ... att försöka utnyttja okunskap med hittepå-innovationer är ett sällsynt dåligt sätt att gå in i framtiden med det svenska skogsbruket ... för 50 år sen var minikravet på virke som användes utomhus, 6 årsringar per cm .. idag hittar du inte en sån tätvuxen bräda från en plantering ... det är bara såååå jävla sorgligt .. fossilisera .. man tar sig för pannan ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#522038 I grund och botten är det väldigt enkelt:
Svampar behöver två saker för att växa och leva - näring och vatten. Man kan skydda organiskt material på i princip två sätt. Antingen gör man det så torrt att det inte finns tillräckligt med vatten för svamparna eller så skapar man en barriär som svamparna inte kan ta sig igenom.
Att trä i trähus inte ruttnar beror på att det är för torrt. Det spelar egentligen ingen roll hur få eller många eller smala eller breda årsringar det är så länge träet hålls torrt. Men om luften blir tillräckligt fuktig så kommer träet suga in en liten aning fukt och det kan räcka för att svampar ska kunna börja angripa träet, lite sakta, varje gång det blir en aning fuktigt.

Impregnering handlar om att skapa en barriär. Trä som ska utsättas för fukt, exempelvis stoppas ner i marken, måste få en skyddande barriär. Hur den sen skapas kan variera. Tryckimpregnering är ett sätt. Behandling med oljor osv ett annat. Granstörar till vanliga gärdsgårdar ska sotas i den ände som sticks ner i marken för att få ett lager aktivt kol, som svamparna inte gillar. Men till slut bryts alla barriärer ner. Det är bara en tidsfråga.

Det är väl bra att man försöker utveckla nya sätt att ytskydda trä, utan gifter?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522046 näe, det är inte bra att förlänga en skitbrädas livslängd med två år, och betala flera tusen per kubik "behandlat" trä .. när man kan förlänga den med 30 år bara genom att få ett träd att växa på ett vettigt lugnt sätt, och sedan bara ta hundra kronor mer per kubik för "besväret" med en längre omloppstid ... skitträet som sedan behandlas och blir tusentals kronor/kubiken dyrare i mumbojumbofabriken ruttnar ju efter ett par år ... vad är det för fel på er folk, som är så lättlurade ... om vi talar om en fasadbräda så är det bara kvalitet som bestämmer livslängd, allt annat kostar bara olika mycket mer pengar helt i onödan utan att påverka livslängden, skitbräder med glesa årsringar är som välling för tandlösa svampar .. slurp och tack för maten, säger dom till den "fossiliserade" skitbrädan ... har ni rå linolja för 30 kronor litern så behövs det egentligen bara i ändarna på kvalitetsbrädan om man vill ha ett silvergrått hus, vill du ha någon färg så blanda in pigment och lite balsamterpentin i önskad styrka och stryk på ... aldrig samlingsnamnet terpentin, som innehåller lacknafta och annat skit ... när det ska blandas färg är lite kokt linolja tillåtet, men stryk aldrig kokt linolja på bräder som ska behandlas med rå linolja först, för då har du stängt möjligheterna för den råa linoljan att tränga in .....

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#522049
ulf 1 skrev:skitträet som sedan behandlas och blir tusentals kronor/kubiken dyrare i mumbojumbofabriken ruttnar ju efter ett par år ... vad är det för fel på er folk, som är så lättlurade ...


Men om vi applicerar samma resonemang på dina huggkubbar så har dom en volym på ca 0,1 m3, och virkesvärdet enligt prislista lär inte vara mer än säg 500 kr/m3, så ett rimligt pris är väl då en femtilapp? Plus nån krona för att du sågade av den, säg 60 kr? Den som betalar 500 för din huggkubbe blir alltså grundlurad.

Den som hyr din lilla stuga för 300 kr/natt betalar alltså motsvarande 9000 kr/mån, för ett pörte utan bekvämligheter. Vad är det för lättlurade människor som betalar såna överpriser? Det liknar ju hyresnivåerna för en fullt modern lägenhet i Stockholm. 30 kr/dygn vore väl mer rimligt?

För att inte tala om dina tavlor eller plastade kartor. Du får ju listvirket gratis och din arbetstid kostar inte mycket, så de som köper dina tavlor är alltså lika lättlurade. Och att plasta in en karta, ska det verkligen vara nåt att ta betalt för? Din affärsverksamhet bygger alltså på samma princip som dom du klagar på: Att lura folk att betala överpris för nåt som nästan inte har nåt värde och som definitivt inte är kvalitetsprodukter. Eller hur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).