Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584393 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#515522
ulf 1 skrev:det går tamefan inte att vara ute nu för all jävla knott ...


Den absolut viktigaste predatorn på knott är den extremt skygga knottsångaren. Den lever normalt ute i våra skogar och är tålig på det viset att den inte störs av skogsbruk. Vare sig av gallring eller slutavverkning. Däremot är den extremt känslig för mänsklig störning. Om man bygger stugor ute i skogen så skrämmer man bort alla knottsångare inom nån mil runt varje sån stuga, så det är faktiskt din uthyrningsstuga som är skulden till att det är så mycket knott hos dig. Jag har visserligen inga vetenskapliga belägg för detta men känner en äldre man som kan allt om knottsångaren och han hävdar att alla med det minsta förnuft inser att det är såhär det hänger ihop...bara en idiot tror att man kan bygga stugor i skogen och ha turister som ränner där och inte få mer knott... ju oftare det byts folk i stugan desto större område blir tomt på knottsångare eftersom det blir ständiga förändringar...inte konstigt att det är så mycket knott numera när alla idioter bygger stugor överallt ute i skogen... allra djävligast var det på 1800-talet när det bodde folk lite varstans ute i små torp i skogen då blev det så överjävligt med knott att mängder med svenskar var tvungna att emigrera till Amerika för att slippa knotten - det hade ingenting med fattigdom att göra hur skulle det kunna ha det när alla var lika fattiga nej det hade bara med knotten att göra det förstår alla med lite hjärna... man borde fan förbjuda folk att bygga stugor ute i skogen men dom som sitter i riksdagen har väl egna stugor allihop så dom förstår ju ingenting... och inte blir det bättre av vargarna... knottsångare är skiträdda för vargar så bara dom hör talas om att nån sett en varg nånstans så flyr dom

Nä du Ulf, skyll dig själv, det är ditt eget fel att det är så ont om knottsångare och så överdjävligt med knott, det förstår alla som har en enda hjärncell kvar.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#515524 Ha ha den var riktigt suveränt bra vinkling hur det kan bli om man inte lever med naturen utan emot som Ulf1 👍 👍

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-01  
#515526 Om nu vargen INTE har dödat människor.... Då ska du nog kolla på Alaska igen, det är inte så många år sedan en lärarinna blev dödad av varg när hon var ute och joggade

https://www.expressen.se/nyheter/joggar ... -i-alaska/

Sen har vi ju även djurskötaren på Kolmården

En turist i Grekland

https://www.apnews.com/ba0576ac009845a3 ... -by-wolves

Hur många fler exempel vill du ha?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

snurra  
#515529 Haha Lars, den va spot on

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515532 Att Ulf 1 ogillar knott, förvånar mig. Jag trodde i min enfald att Ulf 1 gillade biologisk mångfald, men så är det tydligen inte! :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#515534 SLU:arn har humor märker jag ...... :lol: Fast jag gillar inte heller knott, mygg och broms går an, men knotten ...... :((

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515535 Fast jag har hört från en äldre granne att knottsångare också tar kopiösa mängder mygg, blinning och broms om det finns inom reviret. Vet möjligtvis Lars om detta stämmer? :grin:
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 19 jun 2018, 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515537 jag tror att ni ser troll på ljusan dag nu, och vad kul att jag är orsaken .. inget går upp emot lite pulshöjande sanningar .. att vakna upp ur en hjärntvättande tillrättalagd tillvaro som sövt en till en lallande idiot, är alltid lite smärtsamt ... men ta det lugnt, snart är allt jag sagt helt ok att tycka ...synd bara att vår natur kommer att behöva ett par hundra år på sig att repa sig .. och bork, ja det finns detta fall i alaska som är helt unikt, det enda i nordamerika på 70 år ... de två andra du drar upp är ju helt andra förutsättningar, du får försöka skrämma upp folk med lite bättre på fötterna .. det finns många rovdjur som dödar människor år efter år och ändå inte blir hatade som vargen, björnar .... här har du en lista på några hundra de senaste åren .. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... th_America .. eller varför inte ta hundar .. i usa är det en miljon hundattacker varje år varav ett tjugotal slutar med döden .. eller varför inte ta coyote ... inom chicagos statsgränser lever 1000 coyotes, ingen förälder släpper sin unge längre än 5 meter ifrån sig ... så vad fan är problemet med varg sa du .. en gråhund dödade 22 får inne i ett fårstall i dalarna för ett par år sen, har du läst om det, nää va .. hur många fler exempel ska du ha .. ett till får du, en jakthund av något slag sprang in på min gård för 20 år sen och bet ihjäl min grabbs kanin, medan han hade den i knät .. jag tog hundjäveln i kopplet och gick upp till jaktlaget (som satt och grillade korv mitt på vägen hundrafemtio meter från mitt hus, jag erbjöds 500 kronor, utan prut .. men skänkte dom till hundens uppfostran ... och lars, visst fan är det frustrerande att vara på den sida om sanningen som du är ... men koppla av, efter pensionen kan du säga vad du tycker ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#515538
Niking skrev:Fast jag har hört från en äldre granne att knottsångare också tar kopiösa mängder mygg, blinning och broms om det finns inom reviret. Vet möjligtvis Lars om detta stämmer? :grin:
/Niklas


Nej, det är nog blinnsvalan som tar dom flesta...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515540
Lars Lundqvist SLU skrev:
Niking skrev:Fast jag har hört från en äldre granne att knottsångare också tar kopiösa mängder mygg, blinning och broms om det finns inom reviret. Vet möjligtvis Lars om detta stämmer? :grin:
/Niklas


Nej, det är nog blinnsvalan som tar dom flesta...


Ok! :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515564 Den absolut viktigaste predatorn på de för sveriges fiberplanteringar så onaturliga rotticka och honungsskivling, är den extremt effektiva pergamentsvampen, även kallad rotstop. Den finns normalt numera ute i våra skogar, på alla stubbar efter gallringar ... Där det svenska skogsbruket placerar rotstop för att rädda miljön och få snabbare tillväxt så vi hinner rädda ännu mera miljö .. pergamentsvampen är tålig på det viset att den inte störs av det svenska skogsbruket. Vare sig av gallring eller slutavverkning. Däremot är den extremt känslig för naturliga störningar. Om man bygger stugor ute i skogen och låter skogen bli gammal så skrämmer man bort pergamentsvampen inom nån mil runt varje sån stuga, så det är faktiskt min uthyrningsstuga som är orsaken till att det inte behövs nån rotstop hos mig. Jag har massor av vetenskapliga belägg för detta och känner en äldre pensionerad man som kan allt om honungsskivling och rotticka och han hävdar att alla med det minsta förnuft inser att det är så här det hänger ihop...bara en idiot tror att man kan planter granar i skogen och ändå få turister som ränner där ... ju oftare det byts folk i stugan desto större områden blir lönsamma, eftersom det blir så uppmärksammat att det finns naturliga skogar kvar...inte konstigt att det är så mycket turister numera när alla kloka bygger stugor överallt ute i skogen... men allra trevligast var det på 1800-talet när det bodde folk lite varstans ute i små torp i skogen och alltid nära till hjälpsamma människor, då var det behagligt att leva, att det var så mycket knott att mängder med svenskar var tvungna att emigrera till Amerika för att slippa knotten - det hade emigratiopnen givetvis ingenting med att göra, utan det var fattigdom, för att alldeles för många skulle leva på allt mindre mark, då skogsbolag och patroner la under sig skogarna och marken runt torpen, det förstår alla med lite hjärna... man borde fan förbjuda skogsbolagen att förstöra skogen, men dom som sitter i riksdagen har väl bara pengar i skallen allihop så dom förstår ju ingenting... och inte blir det bättre av jägarna ... som är skiträdda för vargar så bara dom hör talas om att nån sett en varg nånstans så flyr dom Nä du lars, skyll dig själv, det är ditt eget fel att det är så ont om riktiga naturliga skogar och så överdjävligt med granplanteringar, det förstår alla som har en enda hjärncell kvar ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515569 apropå, meningslöst dravel .. visste du att vi kan bekämpa klimatförändringarna med en smörkniv i trä .... ja .. nä ... eller suck .. skogsindustrierna blir allt sjukare i sina försök att rättfärdiga vad dom gör ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#515571 Hur mår du?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

snurra  
#515585 Vi hade en sådan här också, bara han fick sina mediciner så lugnade han ner sig

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515592 fel fråga, och den kommer oftast från människor med sina skogsfastigheter i fiberproduktion ... det är deras mående som är ett problem .. det går inte att undvika att få stockholmssyndromet, som faktiskt är en ganska vanlig psykisk störning .. "Syndromet fick intressant nog sitt namn efter Norrmalmstorgsdramat som utspelade sig i samband med ett bankrån i Stockholm 1973. Gisslan blev så fästa vid sina kidnappare att många vägrade att ens vittna mot dem." vad fan gör man när hela ens skog är inne i en dödsspiral, av kalhygge, harvning/plantering, röjning, gallring och sen (på din ålders höst med bara utlägg) ett kalhygge igen ... och sen kommer det jeppar som jag, och har mage att kalla ditt skogsbruk för idioti ... bort bort bort med den mannen, vi vill ju så gärna tro på våra virkesköpares lovsånger om lönsamhet och tillväxt ... givetvis förstår jag att jag gör folk ursinniga, jag är väl inte dum i huvet, men det som jag säger måste sägas och ingen annan än naturmuppar utan egen skog säger det, och hur trovärdigt är det ... nu är det ju så att telefonförsäljare och bilhandlare också vill vara dina bästa kompisar, och också jobbar på provision men dom tror du inte ett skit på ... och du säger oftast nej, innan du köpt bilen eller bytt teleoperatör och där är det ingen större katastrof att gå på en blåsning, men inför fullbordat faktum med en skog i fiberproduktion, har du en livstid framför dig att ångra, och det är här stockholmsyndromet kommer in ... på gotland har nästan hela befolkningen fått denna psykiska störning .... 90% av gotlänningarna tycker vindkraft är bra, där vindkraft inte finns, vill inte ens 5% ha den (tex stockholms 27 kommuner som har ETT vindkraftverk) ... det går att raljera mycket över dessa psykiskt betingade försvar över idiotiska företeelser som kalhyggen och vindkraft men jag konstaterar bara att det är tragiskt när det går ut över grunden till vår överlevnad, en fungerande natur, kretslopp och artmångfald .. förutom att det kommer att bli svårt att återställa så förstör det ju så mycket inkomstmöjligheter i framtiden .. om man slår på tex "granbarkborre skador" på slu får man 36 tusen träffar ... i år skulle det bli lite lugnare enligt slus "experter", men det bara ökar år för år, liksom rotröta på gran och svårstoppade bränder i de risiga planteringarna, liksom betesskador i enskiktade tallplanteringar, liksom alla de nyupptäckta svampar som börjar förstöra de tallar som överlevt vinterns viltattacker, tex, så sent som för några få år sen upptäcktes det första angreppet av rödbandssjuka, nu är den spridd över hela sverige .. jag kan sitta i dagar och berätta om det dåliga med kalhyggesbruket, men vill ingen veta så skiter jag fullständigt i det, jag kommer alltid att berätta om hur jag ser på saker, och den som inte orkar höra, behöver inte läsa, det här är min tråd och gå inte in hit om du hatar vad jag säger ... men en undran bara, river du räkningarna som kommer i brevlådan, eller betalar du dom ... bara en undran .. och det lönar sig inte att stoppa huvet i sanden, för det är bara löjeväckande med arselet i vädret ..och en gång till, vad fan är det som är så fantastiskt med svenska modellen ... allvarligt .. vi är ju i gärdsgårdsserien förfan, 114 kubik i snitt stående volym, tyskland har MER stående volym på 40% av skogsytan, och tillväxt i skogarna som är överlägsen den svenska och sysselsätter fyra gånger mer folk och har en lönsamhet som är tredubbelt .... allt detta tack vare ett kalhyggesförbud som kom 1992 ... sen den dagen har alla deras siffror blivit bättre .. ni är lurade in i fiberhelvetet .. ta er ur, innan det går åt helvete med sveriges natur .. och sluta nu läs denna tråd ni som hatar mig, jag har ingen lust att kasta pärlor till svin ...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).