Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584990 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#515357 I Alaska bor det drygt 700 000. Ca 300 000 bor i största staden, Anchorage. Yta 1,7 miljoner km2. Befolkningstäthet ca 0,4 per km2. Stora arealer är helt obebodda.

I Sverige bor det drygt 10 miljoner. Yta 447 tusen km2. Befolkningstäthet drygt 22 per km2. Det är glest med europeiska mått mätt men det finns nästan inga arealer som är helt outnyttjade av människor.

Ulf1 brukar gilla att dra paralleller mellan Alaska och Sverige men det är ungefär lika relevant som att jämföra Sverige och Monaco. Där finns varken älg eller varg, eller skog för den delen, och medelinkomsten är mycket högre än i Sverige. Slutsats: utrota varg och älg och hugg ner all skog så blir vi alla mycket rikare, som i Monaco.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#515363
ulf 1 skrev:vet inte om det är så enkelt med den sönderskjutna och förstörda älgstammen .. som alltid när människor ska kladda med naturen så går det åt helvete .. jag har bott i alaska på 80 talet och har många kontakter kvar där .. det största problemet där är 450 älgolyckor om året just nu .. tillväxten på älgstammen är exakt som i sverige, ca 100 tusen per år, men sen slutar alla jämförelser av de 100 tusen älgarna tar rovdjur 93% och jägarna nöjer sig med resterande 7% .. vidare så är medelvikten på älgen i alaska skyhögt över de svenska anorektikerna till älgar .. antagligen måste man vara stor och stark som älg för att överleva björn och varg .. och tänk vad fiffig naturen är, just de starkaste och tuffaste för sin gener vidare .. vi är bara så korkade och dumdryga i sverige, där jagarkårens representanter talar vitt och brett om att de är de enda som förstår sig på naturen ... och rovdjur ska vi inte ha, för enligt karl hedin så förökar sig vargar som kaniner (det gäller faktiskt de vidriga vildsvinen, som jägarförbundet tjatade in i vår fauna via riksdagsbeslut 1987) i år skulle dom vara tiotusen enligt denna man, men tyskland med 80 miljoner innevånare och hälften så mycket skogsmark har fler vargar än sverige numera .... vilka stjärnor vi har som står för tänkandet runt vår natur .. vid katastrofen i tjernobyl hade man en population av 220 vargar, idag har detta område varit avstängt för människor och jakt i närmare 40 år .. gissa hur många vargar det finns ... ja, 220 fortfarande .. kan någon upplysa ärthjärnat hedin ...


Den amerikanska älgen och svenska älg är två olika raser inom älgsläktet...så du kan inte jämför rakt av som du gör!

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515367 det är väl som med allt annat vi i sverige är sämst på .. då har dom andra "fuskat", med att ha en bättre natur, med fler rovdjur, bättre fiske, mer vildmark, färre vägar, mer orörd natur fler svåråtkomliga områden för människan eller nåt annat helt irrelevant .. för vi hade väl också kunnat ha det om vi inte varit så jävla näriga .. alla älgar härstammar från samma grupp som fanns för 15 tusen år sen, de globala uppvärmningar och nerisningar som tydligen någon vårdslös människoras före oss (om man ska tro på politiken) orsakade under de senaste årtusendena har gjort att älgar kunnat gå från europa till nordamerika helt torrskoda över berings sund (borde det vara) men nån stor skillnad är det inte på dom .. de som finns i sverige är dom minsta, och det är ju logiskt, "don efter person" .. en älgtjur i sverige blir i snitt 2-3 år och överlever max 6 år i det stora och jätteviktiga folknöjet "skjuta ihjäl älgar" en kossa däremot överlever betydligt längre och kossor/frögurkor som är 15 -16 år är inte ovanligt, det var därför jag tipsade om att skjuta kossor, vissa desperata skogsägare erbjuder 10 tusen för varje skjuten kossa i bonus, men inte ens det funkar, när man ska stå och truga idioterna i jaktlagen .. men littbaka till karl hedin som givit sveriges skogsägare ett ansikte ... men jag betackar mig ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#515378 Nu är inte Wikipedia den mest trovärdiga sidan...men ändock...
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_%C3%A4lg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeisk_%C3%A4lg

Amerikansk älg: Alces americanus
Europeisk älg: Alces alces

Tyvärr så litar jag lite mer på Wikipedia än vad jag litar på dig ulf1...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515400 du kan ju läsa innantill i dina egna hänvisningar ..wiki .. "Alla älgar sammanfattades fram till mitten av 2000-talet som en enda art med varierande antal underarter." .. på senare år har det framkommit att det kanske kan vara två olika släkten .. men visst det är ju bara sketen forskarspekulation, så vi får nog nya varianter vart efter ... för min del så blir det självklart att om man med gevär skjuter ihjäl stora fina praktexemplar av älgar och lämnar kvar taniga stackare så lär dom föra sina gener vidare, och åt andra sidan de stora praktexemplaren får sparka vargar i en bana runt jorden i en vild natur, så blir det dessa som för sina gener vidare ... vi är inte bara korkade på att sköta vår natur, vi verkar klena på att tänka rätt också ... men de forskarna här verkar kommit lite närmare sanningen om älgens ursprung .. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... /bij.12713 ...min farfar jagade 100 dagar om året och var med på älgjakter 63 år i rad, mellan 1920 - 1983 .... han sköt 9 älgar de fem sista på 80 talets 3år .. det säger lite om hur vi får allt att bli nån slags jävla storindustri, man får ständigt och jämt samma fundering, vad fan är det för fel på oss .. som lite bodde jag hos mina farföräldrar i 3 år, så gissa om jag fått vara med på jakt, jag kunde på 3 sekunder höra om hundjäkeln tog upp ett rådjur när vi skulle ha hare tex .. vi hade också räv och minkfarm. fiskrens från göteborg kom varje morgon i isade slemmiga lådor med godståget, det maldes med korngryn till mat åt tvåtusen minkar, efter 8 månader var det dags för slakt, så nog har jag vana att avliva djur ... kanske fick jag nog då när jag var en liten parvel som trädde skinn utochin på pinnar dagarna i ända, jag skulle ha kunnat skjuta älg min nuvarande mark (som givetvis är borttaget från jaktlaget) men jakt för nöjes skull verkar bara dumt .. nej mera varg det är min åsikt ... låt naturen sköta detta till störta delen ... ett vargrevir ligger i snitt på 10 kvadratmil och det brukar mätta dom med en älg per 1000 hektar ... ebex sa att deras tilldelning var 10-13 älgar per hektar så skjuter vi 70% av kossorna i höst och sedan låter vargen vara ifred, (galningar skjuter nuförtiden illegalt mer än 50% av tillväxten i vargstammen) så borde vi kunna få till en fungerande natur för både tallar och vargar och lite lagom älgjakts "nöje" ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#515405
ulf 1 skrev:du kan ju läsa innantill i dina egna hänvisningar ..wiki .. "Alla älgar sammanfattades fram till mitten av 2000-talet som en enda art med varierande antal underarter." .. på senare år har det framkommit att det kanske kan vara två olika släkten .. men visst det är ju bara sketen forskarspekulation, så vi får nog nya varianter vart efter ...
- - -
... men de forskarna här verkar kommit lite närmare sanningen om älgens ursprung .. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... /bij.12713 ...


Nej, två olika arter, inte olika släkten. Båda arterna tillhör släktet Alces.

Sen undrar jag om du har läst den studie du länkar till. Det dom redovisar är hur istider och klimatförändringar har påverkat den europeiska älgen och varför det finns skillnader mellan den ryska, skandinaviska och kontinentaleuropeiska varianten av Alces alces. De nämner dessutom en generell nedgång i älgstammens storlek från 1700-talet till början av 1900-talet som en av orsakerna.
Däremot har de inte studerat den nordamerikanska älgen.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-01  
#515409 En stilla undran...
Vargen orsakar mycket problem idag redan, hur tror du det blir om man skjuter bort 70 % av älgkorna?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515424 som jag sa om älgen så tror jag det viktigaste för storleken på den har med VEM som jagar den, vargen eller människan .. där vargen tar älg är den betydligt större ... och bork, vargen har revir så stora att dom har mat så dom klarar sig, om det är en eller 20 kvadratmil hänger på älgpopulationen .. så mindre älg är större revir och automatiskt mindre varg, så vad är problemet ... att gå in och tjuvskjuta i ett revir är att skapa problem, om den starkaste "älgdödaren" i flocken skjuts så svälter resten och några ger sig iväg för att hitta lättare byten .. det är problemet .. alltså i klartext, människan är problemet, särskilt dom med ärthjärnor, som inte förstår bättre ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515426 nu har jag haft min lilla stuga uthyrd varje vecka sedan julafton, då jag la in den på airbnb ... det märkliga är att de 97% skogsägare som äger mindre än 200 hektar låtit sig bli så grundlurade av de större skogsägarna att dom förstört alla möjligheter att tjäna pengar på sin skog .. INGEN vill hyra en stuga i en enskiktad skog eller hemska tanke på ett kalhygge .. jag tiodubblar mina inkomster på denna enda stuga, jämfört med tillväxten på träden och ett kalhygge scenario som slutar efter 70 år med en slutavverkning ... varför man beter sig spå som liten skogsägare är obegripligt .. varför vill man frivilligt vara en blek kopia av karl hedin, varför .. https://www.dt.se/logga-in/karl-hedin-u ... -som-kanns .. den mannen är ju en relik från patronernas tid, med sina ärvda skogar .. och allt han säger verkar ha tappat kopplingen med hjärnan .. den skada han gjort för relationen med allmänheten går inte att mäta, tänk om man tar hans ord på allvar .. här en som inte gör det, en insändare i dalarnas tidning "Tyvärr så tror tydligen storskogsägare att de vet bättre än alla andra hur skogen mår och vad som ska göras med den bara för att just de är ägare av stora arealer. Jag tror nog att den största anledningen till att man vill stänga ute folk från skogarna är att man inte vill att folk ska se den inkompetens som spirar bland de stora ägarna.
För att göra det hela lite mer lättförståeligt kan man väl likna det det Karl Hedin påstår vid att en som äger en Bugatti Veyron skulle säga att han har bättre kunskap om motorer än en mekaniker på en bilverkstad bara för att just han äger en Bugatti!" ... amen ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-01  
#515427 Så det är på grund av att vi har för mycket älg som vargen tar sällskapshundar och ger sig på får?

Är snarare ett tecken på för mycket varg, varg som lärt sig att människor betyder mat

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515431 som jag sa bork ... skjut inte bort de vargar som kan jaga i gruppen, då blir de andra i flocken hungriga ... har inte du ätit på en vecka så blir du lite desperat och är du desperat så kan du göra dumma saker, och ja du kan bli lite orädd för konsekvenserna .. när jag bodde i alaska hos en trapper en vecka, 40 mil från närmsta väg, så berättade han för mig, att det djur han beundrade mest var vargen .. men han var ju trapper i tredje generationen och hade lite större kunskap om naturen och dess djur än vad
jägare i den svenska ankdammen har ... men ändå är de fulla av "fakta" om våra rovdjur, likt karl hedin och gänget som sätter upp jakttorn och bommar efter grusvägarna och vill ha naturen för sig själva .. förresten läs lagen en gång till innan ni går ut och förstör en vargfamilj, som sedan ställer till besvär, varg = fridlyst .,.. minnesota som är mindre än halva sverige och har en befolkning på 6 miljoner, har 4000 vargar, tillväxten på deras bytesdjur (vitsvanshjort, som blir dryga 100 kilo) är 100tusen om året ... jägare och vargar delar denna tillväxt mellan sig, det är just tycker jag .. varför skapa problem av något som egentligen är bra för sverige ..vi behöver varg, så enkelt är det .. vet inte varför man ska blanda in historien här .. varg var liv och död en gång i tiden, om en ko som gick på skogsbete blev tagen av varg så kunde faktiskt en familj svälta ihjäl, men va fan .. är det så nu .. om vi nu ska vrida tiden tillbaka 150 år, det är ju jägare och skogsindustri bra på, (om dom får välja vad som ska lyftas fram) .. ja då kan vi väl ta yxa och såg när vi ska avverka och sen kan vi utplåna älgarna, och förbjuda alla utom kungen att jaga de enstaka som är fridlysta för vanligt folk, sen kan vi ju prata skogsbruk och vargjakt .. det är så sorgligt när tolkningsföreträden hamnar hos ärthjärnorna ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515434 det går tamefan inte att vara ute nu för all jävla knott ... så jag får jobba inne med lite reklamjobb .. när det gäller problem med hundar så borde väl vildsvin vara det stora problemet för jägare ..... försäkringsbolagen uppskattar skadade och dödade hundar till tusentals, har en kompis som jobbar som veterinär i skåne och det kommer vildsvinsskadade jakthundar varje vecka till henne, alltså minst 50 st om året, till EN veterinärklinik ... så var fan ligger problemen .. tyst ... tyst .. det passar sig inte att säga för en jägare till lokalpressen att han samlat ihop tarmarna på sin hundstackare och och begravt den vid hundgården, men pissar en varg på en stolpe i fårhagen så håller jorden på att gå under, vilka fån ... som sagt, tolkningsföreträdet är hos sveriges starkaste lobbygrupp, jägarna .. tänk er 50% av sveriges riksdagsmän är älgjägare, ute i verkliga livet är det 2%, att dom (om dom, hemska tanke, skulle råka sakna jaktlicens så får dom en gratis, tillsammans med spa och skumpa, över en helg) ... så hur representativ är riksdagen för oss som kanske skulle vilja plocka svamp och lingon på hösten men blir uttittade av "naturälskande" jägare som sitter runt brasan mitt på grusvägen, bredvid ett jakttorn, det också med två ben i diket på vägen, vilka hurtbullar, har dom jakttornet 100 meter in i skogen måste dom guidas av en jävla olympiad till flaggspel för att inte gå vilse .. men var inte tråden lövskog, vet inte hur vi hamnade här ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515435 Ulf 1! Det finns orsak varför både varg och vildsvin en gång utrotades snabbt i Sverige, när väl bönderna äntligen fick lov att jaga fritt på egen mark...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#515519 varg har funnits i hela sverige i alla tider, att den blev utrotad har med våra konstiga lagar att göra .. mellan 1830 och 1860 sköts tex 140 vargar bara i skåne (kristianstad) 1835 sköts 18 vargar där, och 1844 sköts 16 ... men det var ingen galen allmänhet som hatade vargar, det var en galen makt som tvingade bönder att ha varglappar och vargnät och att delta i drevkedjor, annars vankades böter eller fängelse .. problemet var att adelns jaktvilt blev uppätna av vargarna .. när det gäller människor som tagits av varg, så är det ett hittepå utan dess like, oönskade barn sattes ofta ut i skogen för att dö, och det var dödstraff på såna tilltag, så det blev till att säga att vargen tagit barnet om man skulle rädda livet på sig själv ... så var det med det .. ibland undrar jag i vilket århundrade vissa jägare lever ... förresten så var det vanligare att säga att trollen tagit barnet, om man läser i domstolsböcker från 1700 talet .. så frågan är till jägarna .... .... hur rädda är ni för troll ... på en skala 1-10 ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

snurra  
#515521 Vi har ju ett med här

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).