Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584574 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#547176 " klara oss själva ett tag" =)) =)) :ymparty:
Ja din smörja klarar vi oss galant utan.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#547212 Fantastiskt att Kung Carl den XV handritade en karta över Sverige 1846. Trevligt var det att både Utansjö och Bollsta är utmärkta som betydelsefulla orter för tiden.

Utansjö bruk fick under 1700-talet sitt tackjärn från Nisshyttan, Orten finns även den på Kungens karta. NIsshyttan besökte jag som barn på 1950-talet.

Utansjö passerar jag minst två dagar i veckan och visst känner man av Svensk industrihistoria.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#547296 Likheten med tråden "Dieselbilar förbjuds?" och "Sveriges tre trädslag"?
Man orkar inte läsa inläggen som trådstartarna skriver, bara inläggen som andra gör :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547302
tallen100 skrev:Likheten med tråden "Dieselbilar förbjuds?" och "Sveriges tre trädslag"?
Man orkar inte läsa inläggen som trådstartarna skriver, bara inläggen som andra gör :mrgreen:


Fast här svamlar trådstartaren betydligt mer och skriver med erbarmlig svenska.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

sveakatten  
#547311 Ulf1
" Min fältstudie indikerar att flygbesprutning med herbicider mot löv ger upphov till långvariga effekter då det fortfarande, cirka 60 år efter besprutning, finns en betydligt lägre andel lövträd i de besprutade områdena jämfört med respektive obesprutat referensområde." förklara föresten skit i det"

Tror du inte att det finns mindre löv pga att barrträden tagit över totalt eftersom lövet försvann helt, behöver ju inte vara att giftet är kvar så länge i marken. Men att använda gift för att ta bort löv gillar ju inte jag heller.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#547323
sveakatten skrev:Tror du inte att det finns mindre löv pga att barrträden tagit över totalt eftersom lövet försvann helt, behöver ju inte vara att giftet är kvar så länge i marken.

De preparat som användes påverkade via bladen på lövträden, inte rötterna. Nya fröplantor av björk som kom upp efteråt påverkades inte. Hur lång tid det tog för lövträd att återkolomisera berodde på hur stora områden som besprutades. Om det var långt till närmaste levande lövträd så kunde det naturligtvis ta ganska lång tid innan nya lövträd kunde återkolonisera ett område.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

JD8530  
#550482 Har suttit och druckit några pilsner ikväll och läst igenom denna tråden. Ganska så kul fredagsnöje, rekommenderas!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#550495 Då har du nog fått dricka några backar då ....... 😉

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

svampbob  
#550530
tallen100 skrev:Likheten med tråden "Dieselbilar förbjuds?" och "Sveriges tre trädslag"?
Man orkar inte läsa inläggen som trådstartarna skriver, bara inläggen som andra gör :mrgreen:


Men visst är det fantastiskt att de största svammelpellarna och rättshaveristerna får till de längsta trådarna.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#550542
svampbob skrev:
tallen100 skrev:Likheten med tråden "Dieselbilar förbjuds?" och "Sveriges tre trädslag"?
Man orkar inte läsa inläggen som trådstartarna skriver, bara inläggen som andra gör :mrgreen:


Men visst är det fantastiskt att de största svammelpellarna och rättshaveristerna får till de längsta trådarna.

Så är det när de likt ”Messias” drivs av ett inre kall 8)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

longframe200  
#555778 "Forskare: Skogsägarnas ensidiga planteringar av barrskog orsakar våldsamma skogsbränder"

"Ensidiga planteringar med gran och tall är extremt brandfarliga anser forskare. En ökad mängd lövskog är nödvändigt för att skapa naturliga brandhinder."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... ogsbrander

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#555779 Ja då¨har jag lite tid att debattera igen. (och du har helt rätt där longframe200) och givetvis är det inte de köpta slu eller skogforskarna som säger det, när ska ni alla skogsägare förstå att ni blir förda bakom ljuset av dessa ryggradslösa människor, ... i skogsstyrelsens senaste "skogseko" så kryllar det av dessa forskare ... det är som vanligt mössan ner över ögonen, och på rumpnissars sätt notera att "nu blev det kväller"... bekämpa borrar och multiskadad skog (25% i norrland) .. ska göras med ......... vadå ...... en bön att det inte blir varmt i sommar, eller att klimatet ska ändra på sig eller nåt annat halvreligiöst skitsnack ... en artikel illustreras med en granplantering på gammal åkermark, man HÄPNAR över den låga kunskapsnivå som storskogsbruket, politikerna, deras fega myndigheter och köpta forskare numera befinner sig på ... en barkborredrabbad skogsägare i blekinge står med en planterad granskog på hällmark och skyller på den förra ägaren som planterade granen ... men va fan är det, då får vi väl fråga de jag räknade upp härovan om det var fel rekommendationer förre ägaren fick från dom alla .. patetiskt ... vår låga kunskapsnivå som det fega slu och skogforsk varit delaktiga att skapa, gör att vi numera går omkring som rumpnissarna med mössan nere över ögonen och bara ser olösliga problem ... för vem fan kan ändra på klimatet ... någon .. nä tänkte väl det , mats hagner som varit lösningen på spåret i 40 år, har berättat för mig och många andra att vi har felutbildadade skog och jägmästare och jag har tills ganska nyligen funderat vad han exakt menat, utan att få klart för mig vad det varit, men jag har numera läst på om den utbildning som ges och givits och börjar först vad det kan vara .. jag kunde förenkla och kalla det "Kalhyggesbruk" men då slutar ni att läsa, så jag utvecklar .. under 50 talet började man så sakta förstå att vi kommer inte att få någon lönsamhet i skogen om inte tekniken gör stora framsteg ramsor som "ingen fot på marken, ingen hand på barken" skulle göra storskogsbruket till var mans skogsbruk .. det var här man grundade världens sämsta skogsbruk .. i skogsutbildningen lärdes ut att allt skulle vara "stalin" inspirerat ....en bra skog skulle bestå av jämntjocka och lika höga träd av en enda sort.. i början var också bröstdiametrar under 15 cm "olönsamma" så stod det i skogsstyrelsens skrifter om produktionsekonomi som alla blivande "skogsexperter" yrade om när de blev rådgivare och maktmänniskor .. men att vi numera bara har dessa fellärda skogsexperter styrande vårt skogsbruk betyder inte att det är så vi ska göra, framförallt inte vi 98% skogsägare som inte äger mer en 50 hektar ,.. och vi lever inte med ett hot om arkebusering om vi inte följer de felutbildade små stalinfröna ... det enda dom inte tog till sig i utbildningen är väl de gigatiska "skörsdetröskorna" som skulle avverka skogen effektivt och billigt .... men annars har vi det skogsbruk nu som skissades för 60-70 år sen ... inget har ändrats .. ja vad beror nu rötan, borrarna, vindfällen och allt annat skit son dödar våra träd då på ... mycket enkelt att svara på, stressade träd, stressade av det felaktiga skogsbruk vi bedriver .... och det här har visst med det tredje träslaget att göra, blandskogar tål stress så otroligt mycket bättre, låter du sen träden vara i olika åldrar så är det bingo för din ekonomi .. om det nu finns nån ekonomi för den som säljer sin skog på rot ..,. man kan bara tycka synd om er som gör det .. ni 98% av skogsägarna ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#555981 i går var det en solig och gnistrande vårvinterdag, och givetvis tog min fru och jag en skogstur på några timmar, med kaffetermos och några mackor är det alltid en upplevelse ... numera inventerar jag lite av skogarna som stackarna på länsförsäkringar betalat 20 tusen per hektar för.... något som bergvik köpte för 8 tusen 2007 .. och sedan totalskövlat på bara 12 år .-. så det är inte bara småfolket som blir grundlurade av maffian i skogssverige, dom blåser även stora aktörer som detta försäkringsbolag .. ingen går säker, när moralen är på en "angenäm och sjunkande nivå" ... att stora inte ville ha kvar skogen i hällefors kommun förstår jag, när man ser tillståndet i skogarna ... av de tallar som planterats sen 2007, så tippar jag att 40% är förstört i olika stadier, så tillväxten efter skövlingarna är ju ett fall för skogsstyrelsen om dom hade orkat ... där vi gick igår var det mer än 50% som var förstört, och ca 20% av de planterade tallarna var borta/döda ... här skulle jag kunna göra reklam för mina trästängsel, men det ska ni slippa, jag har en lite högre moral än storskogsbruket .. ett stort problem med älgbetesskadorna, förutom det ekonomiska pris skogsägare får betala och den tid som tappas, är ju att marker som verkligen inte ska husera granar nu blir granmarker, för nånting vill man ju att det ska växa efter kalhuggningen, så röjarna får instruktioner om att röja för gran (om det finns) på de planterade tallmarkerna .. vad som är ännu mer sorgligt är ju att inte ett lövträd tillåts i dessa barrplanteringar, de björkar som inte älgen lyckas avliva tar röjarna .. det skulle vara intressant att jämföra slutavverkningarna förra året och i år innan bergvik lämnar över ägandet till länsförsäkringar ... någon som orkar göra det .... kanske skogsstyrelsen .. men dom har väl fullt upp med att förklara hur viktig äganderätten är för att få avverka allt man vill, medan storskogsbruket plockar de sista naturskogarna av de privata (deras egna är sen länge borta) .. men som sagt, vi hade tur med vädret ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#558414 Det finns en förklaring till att vi bedriver världens sämsta skogsbruk ... och att vi inte har tillräckligt med löv för att skogarna ska hålla sig friska, och att vi har enormt större andel stressade och döende träd än i jämförbara skogar på norra halvklotet .. och det beror på en totalt korrumperad forskarkår .. undantagen är givetvis många, men dessa forskare håller tyvärr oftast käft eller flyttar till en friskare forskarmiljö i något annat land .. men pga den fega och egennyttiga forskarkåren har vi idag inget skydd mot naturen och våra skogar och framförallt... hur ska vi alla vi stackars skogsägare som äger hälften av skogarna kunna göra rätt, mot naturen, mot oss själva, och motframtida generationerna, som kommer ta över denna dynghög av sönderstressade skitskogar .. produktion på maktens och profitens villkor är det som gäller i svenskt skogsbruk .. och makten har bara en sak i sina små ärthjärnor, ärthjärnor är dom för att de bara kan tänka profit och inte klarar att se helheten .. jag har under ett par månaders tid nu ägnat mig åt att skapa mig en bild av tillståndet i skogssverige ... och det är bedrövligt, inget nytt så långt ögat kan se .. bara detta eviga bullshittande och sminkande av det lik som svenskt skogsbruk numera är ... att våra politiker tillsammans med storindustrin tagit över beskrivningen av tillståndet för våra skogar, och hur man avhjälper problemen, gör det än mer viktigt att forskare har råg i ryggen och törs säga vad dom egentligen ser och tycker .. i den akademiska världen är man medvetna om hur styrda forskare i sverige är numera, och de som vågar säga något, trycks snabbt ner och ifrågasätts .. och som man konstaterar ... "Men frågan är om det i längden inte vore effektivare att gå till botten med de problem som bevisligen finns än att problematisera personligheten hos den som klagar" .. jag känner ju själv av detta att man idiotförklaras av "svansen" som vill att allt ska vara under kontroll för husse ... skulle tro jag fått en slängd lur i örat 100 gånger under de senaste 5 åren, orsaken kan tex vara att jag krävt ryggrad av maktpersoner ..den svenska ynkedomen har ingen lägsta nivå längre ... att ljuga sig genom sitt yrkesliv är för många något helt självklart ... stackars jävlar, tänker jag ofta .. läs det här, skrivet för några dagar sen ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#558453 sveaskogs bullshittare (på deras youtubefilm härovan) påstår att de har bedrivit ett hållbart skogsbruk i 100 år ... men 2018 så avverkades inte ens 35% av timret på deras egna 3.5 miljoner hektar och nästan varje gång dom gjorde en slutavverkning på egen mark så var det under stora protester från en upprörd allmänhet .. var finns det hållbara i detta skogsbruk, att ha så lite slutavverkningsskog kvar att man varje gång måste ta sådant som tidigare avsatts, varit ekoparker eller bara är jävligt skyddsvärda skogar, så skyddsvärda att man provocerar en allt mer upprörd allmänhet .. hur kan man blunda för det faktum att vår "hållbara" svenska modell inte är hållbar längre, utan det bara blivit en patetisk lögn ... där tex mer än hälften av allt virke som vår största skogsägare avverkar ... inte längre kan avverkas på de egna "hållbara" markerna, utan sveaskogs virkesköpare tjatar och lurar till sig avverkningar på privata marker ... Dags att vakna ... halååå... någon där.. kanske nån forskare .. eller är det sant det som skrivs (av de som borde veta) om våra svenska forskare, och som jag tjatat om i 10 år nu http://www.dagensjuridik.se/2019/03/rat ... -i-sverige ... jag brukar ju vara ute i god tid, men har ju hela det förljugna samhället mot mig, det som ser sanningssägare som samhällets she guevara typer och idioter som hotar det hycklande samhällets ordning när vi försöker att väcka de apatiska, och vilseförda .. ..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).