Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584872 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#546882 när hormoslyret till slut totalförbjöds så kom nästa cancerframkallande innovation på 80 talet ... karmex 80, egentligen bara en omstöpning av samma smörja .. läste i ett tågmagasin om "Karmex 80 var väl det preparat som ersatte hormoslyrpreparatet. Karmex 80 slutade man använda på 80-talet efter betydande skogsdöd längs med en bana (det kan ha varit Älvdalsbanan men här är jag osäker). Man fann att Karmex 80 hade en förmåga att sprida sig i bankroppen och ta död på träden som växte bredvid spåret." ... jag får rätta lite ... den här killen har fel, det förbjöds först 1992 (för ett halvsekel sen ungefär enligt skogsindustrins tideräkning) en annan skriver i samma tågmagasin "För den som vill gräva på internätet så gick den aktiva beståndsdelen i Karmex 80 under beteckningen diuron, vill jag minnas. Jag gjorde en snabb sökning och fick mängder av träffar. Diuron anses i korthet vara cancerogent, har stor negativ miljöpåverkan, är mobilt i mark, har nedbrytningsprodukter som också är farliga mm." .... men allvarligt, varför hålla på med såna "snälla" grejer, det är ju bara mesar som gör, att placera rätta gener i cellerna på träden, det är grejer det ... bara att lägga in lite dödande gener som håller det tredje träslaget på behörigt avstånd från de produktiva och världsledande barrplanteringarna ... vi är ju bara såna mesar, varför inte göra något rejält för en gångs skull ... bort med dessa mes skogar som tror dom ska få stå här och lata sig med en tillväxt på 5,3 kubik om året, är ni verkligen lönsamma små vänner .... när ekvatorns plantager växer 100 kubik .. nej nu får det vara slut med maffians efterrgifterr till alla trädkramare och 08 or som inte fattat ett skit ... vi lever väl i anno 2019 ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#546885 Det där med 08:orkar stämmer ganska bra.. =))

Men va är det för fakta upptagelse du kommer med, du verkar i största allmänhet väga in och uttala din egen sanning. :-o

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#546898 jag hade nu kommit fram till 1992 med tidigare "ofarliga" gifter i naturen spå nu tar vi det sista halvseklet (efter skogsmaffians tideräkning) 1992 till idag och kanke två år framåt (sen är det förbjudet) .... glyfosat heter den verksamma substansen i roundup mfl liknande bekämpningsmedel ... enligt vår maffiautsände valp, Christofer Fjellner (M) så är det helt ofarligt och givetvis för alla inom industrin, vare sig det är lantbruk eller skogsbruk ... fjellner har bara sett EN forskarrapport som säger att det är farligt .. https://www.svd.se/mp-overger-tilltron- ... -forskning .. jag har sett hur många som helst, men va fan jag är ju inte inskolad i det här samhället så jag räknas inte in bland idioterna, utan bara bland hoten eller ska vi kalla det fake news, (som är allt som inte är politiskt korrekt ) biodlarna är oroliga och då borde en normalt tänkande människa vara det ochså, för utan bin ingen överlevnad för oss människor (men det gäller inte denna generation ... så va fan.. vem bryr sig ) .... https://www.svt.se/nyheter/inrikes/till ... -ny-studie .. när man försöker att verkligen se hur den stora muralmålningen ser ut så känns det tungt ibland, men har man en gång sett den, så kan man inte låta bli att vilja se den varje dag, de flesta vill inte, men jag har inga problem att vara en elak jävel och tala om vad jag ser ... "en bra karl reder sig själv och hjälper andra" .. att undanhålla tråkiga fakta, är inte att hjälpa andra ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#546905 jag fick just en bok i brevlådan, rolf segerstedt, som skrivit om skogsbruk i ett halvsekel enligt skogsindustrins tideräkning, alltså 30 år (en 40 årig omloppstid i verkligheten, är enligt deras tideräkning minst 70 år lång) det är bara att kolla stubbarna på en slutavverkning och sen jämföra med vad dom säger att dom gör ... nu har rolf pensionerat sig och kan då sammanfatta de 30 åren lite friare .. så här säger han om boken .. "Kungen, landshövdingar och andra beslutsfattare älskar att inviga skydd av skog och ur bolagens synvinkel har det nog varit lyckat. Jag ville se hur det ser ut i verkligheten då beslutsfattarna återvänt hem. Och resultatet är ju inte imponerande, lite friserat skogsbruk, men i princip samma metoder som i de hårt brukade markerna runt omkring. Begreppet ”hyggeslandet” uppstod under skrivperioden. Det ordet sammanfattar det mesta av det ensidiga skogsbruk jag skriver om och som oroar mig.
Hur skulle du säga att skogsbruket förändrats under de 30 år som du bevakat det?
– Fram till 1994 var skogsbruket hårt reglerat med produktion som enda mål där staten var pådrivande. Med den nya lagen skrevs miljön in som delat mål och det fanns stora förhoppningar om ett mer varierat och ekologisk hållbart skogsbruk.
Men så blev inte fallet enligt Rolf Segerstedt. Han berättar att marknaden fick ta över piskan och i flera kampanjer drevs landets skogsägare på för att öka produktionen. Det här sammanföll även med att skogsbolagen, som äger och har avverkat en stor andel av sin egen skog, upptäckte att den stora andelen mogen skog i Sverige fanns hos privatskogsägarna. Mängder av virkesinköpare anställdes och huggsexan om den skog som skogsbruket menar är mogen blev och är intensiv." .. ja det ska bli spännande att läsa boken ikväll, det blir väl en jävla confirmation bias känns det som ... lars, du får ursäkta, men om jag nu får bekräftelse på allt jag säger så är det inte jag som söker den, det behövs inte sökas, det minsta, det räcker att bara inte somna ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#546934 en gång i tiden, innan skogsmaffian var så fullt utvecklad som idag, var sågverksrörelsen ganska lönsam och att sälja timmer till den som skogsägare var också lönsamt, alla var nöjda och glada ... det var inte så länge sedan ... här en liten interiör från 1947 ... karl hedin :dä hade sågat sen 1917 och byggde sig en förmögenhet på att exportera standards till ett europa som behövde byggas upp efter kriget ... bilden nedan visar omsättningen och vad man sågade ... standard var egentligen en sjöterm, som hade med lastningen av fartyg att göra, en standard, plank och bräder var 4,5 kubik ... om det var balkar så var det 4 kubik .. detta år såldes 16tusen kubik standards till ett pris av 1,5 miljoner kronor och 60 man var anställda, verkar inte särskilt slitigt, det är ju något vi ofta får höra, hur jävligt folk hade det på jobbet förr i tiden ... men 266 kubik på ett års jobb per man .. nää det var nog bättre förr, även om det nog var lite kamrerer och annat löst folk bland de 60, som inte jobbade på "golvet" .. vad blir nu detta i betalning per kubik sågade produkter ... jo 94 kronor ... låter det lite .. näärå det är med dagens penningvärde 1872 kronor/kubik ... varför tror ni jag kallar dagens skogsbruk ... världens sämsta... vad har hänt de senaste 70 åren ... hur kunde det gå så snett ... fundera på det ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#546954 Ovanför det inringade området står det Hedesunda industri ab.Sågen brann ner helt. Kvar blev kvarn och smedja som köptes av en stockholmsfamilj och jag och kompisen har varit där och renoverat hela byggnaden.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#546957 På Byggmax säljs obehandlad ytterpanel 21x120 mm för drygt 3000 kr kubikmetern exkl moms.
Vad är det som gått snett?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#546964 För vem skogsägaren eller industrin?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#546973 Ja du Uffe, läsförståelse är inte heller något du behärskar. Återigen vrider du sanningen så den passar dig. :((

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#546984 Jag läste något om hjärntvättad...jag undrar vem som är hjärntvättad i denna tråden...

Jag känner igen malandet från andra håll...tex när jaktkritiker och veganer går på om att äta man inte ska äta kött...
Vi lever i ett fritt land och vi får väl göra som vi vill så länge man håller sig inom lagens råmärken eller?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#547025 det är väl där problemet ligger landström, att man inte håller sig inom lagens råmärken ... skulle skogsbruket ligga under miljölagarna, i stället för kalle anka lagarna i skogsvårdslagen som följs upp av kalle anka skogsstyrelsen, så hade hela storskogsbruket skakat galler idag ... och jägarnas vargdödande är väl inget som du försvarar ... eller ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#547029 Att du bara orkar med ditt dravel ulf. Alla får ju göra som dom vill inom lagens råmärken. Du får väl försöka tankekontrollera beslutsfattarna i så fall med det du tycker är så fel.
Tror inte att landström tycker att det är rätt att olagligt döda varg men att det däremot skulle vara en större laglig avskjutning så att problemen inte var så stora i vargområdena.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#547030 Tänkte på området mellan Stockholm och Uppsala där fårägarna gett upp sitt livsverk. Personlig tragedi.
Tredje trädslaget var det. Björken låter ju de flesta skogsägare ha kvar som en del av skogen med bra resultat för växtkraft hos tall o gran.
Dessutom genererar det för lite säkerhet i betalning om priser går ner för tall o gran.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#547045 de på 70 talet hormoslyrbesprutade skogsmarkerna i norrland, växer fortfarande 50 år senare inte några lövträd, tror du på fullt allvar, halvproffs, att det inte renderat fängelse enligt miljöbalken att behandla naturen så .. inte fören en kvinna gick upp till thorbjörn fälldin med sitt hormoslyrskadade nyfödda barn tog det slut med vansinnet som pågått under protester i 25 år ... och vem fan är det som upprepar lögner till förbannelse om inte skogsindustrin .. genom att upprepa sanningar till förbannelse försöker jag få balans, så att vi människor kan avgöra själva ... jag förstår att det är jobbigt med en skogsägare som jag, som älskar att såga skog, och säger att vi gör fel ... att försöka sätta en trädkramarstämpel i pannan på motståndare till kalhyggesbruket är just lögnarnas taktik, och att upprepa lögner till förbannelse, till folk tror på dom är en sanning, är en annan paradgren från industrin ... givetvis förstår jag svårigheterna att tro något annat än att det är bra .. men jag är ingen fiende för att jag letar efter sanningen om sveriges skogsbruk, jag kanske tvärtom är eran största vän ... när det gäller miljölagarna som inte tillämpas så har man slagit fast exakt det jag säger utan att fullfölja det "Regeringsrätten slår fast i en dom 2003 ref. 63 att skogsbruk är miljöfarlig verksamhet. Enligt Sveriges främste professor i Miljörätt, Staffan Westerlund är "Reglerna om miljöfarlig verksamhet gäller oavsett om verksamheten finns upptagen i Miljöskyddsförordningen eller inte. Den gäller skydd för ytvatten och grundvatten och reglerar all markanvändning i vid mening som kan ge vattenförorening." det betyder i klartext att vi kan tilläpa miljöbalken ..... men skiter i det ... så starka är skogsindustrin .. så lite motstånd klarar dom utan att ni behöver bli förbannade på deras vägnar .. jag gör bara vad många borde gjort för länge sedan .. visar en annan verklighet ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#547046 Har jagat på olika marker i Norrland men nog finns det då lövträd på ställen där det ska växa löv. Tallåsar som vi har är det sällan björk på och har aldrig varit. Någon annan från Norrland, har ulf rätt där?
Miljöbalken har väl inte fällt många så där får du klanka på rättsväsendet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).