Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584296 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#544015 https://www.natursidan.se/nyheter/skogs ... es-skogar/

Det är nog här han hittat uppgifterna som i sig är lite luddiga.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#544020 Komiskt vet jag inte. Men det är sorgligt att han har tappat all verklighets förankring. Skillnaden mellan geni och dåre kan i bland vara hårfin men inte i detta fallet! =)) =))

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

massa-ved  
#544025
Palakangas skrev:https://www.natursidan.se/nyheter/skogsbilvagar-kostar-enorma-summor-och-upptar-15-procent-av-sveriges-skogar/

Det är nog här han hittat uppgifterna som i sig är lite luddiga.


När de nya miniskotarna med 12 meters kran kommer som kan klara övergrovt timmer, så kommer den arealen att minska ganska dramatiskt :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#544028 Ulfs frågor:
Hur kan volymen träd grövre än 45 cm öka 60% på 16 år? Träden växer nån procent per år plus att en del träd som 1999 var klenare än 45 cm har vuxit så de nu är grövre än 45 och hela den volymen tillkommer.

När det gäller figurer i kandidatarbeten så har jag flera gånger förklarat att kandidatarbeten skrivs som träning att skriva vetenskapligt. Resultaten faktagranskas inte eftersom det är irrelevant.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#544063 Ulf 1 borde kanske bekymra sig för de tyska skogarna som krymper i allt snabbare takt då skogsmark för evigt omvandlas till vägar, infrastruktur och bebyggelse. Det sker i betydligt större skala i Tyskland än i Sverige. De tillkommande skogsbilvägarna hos oss är som en spott i oceanen i jämförelse..

:oops:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#544066 det är bra hanatorp, på något vis förstår jag att vi får lika dåligt betalt för vår skog idag som för 70 år sen, ingen har ju klagat tillräckligt trovärdigt ... dåligt svar lars, jag blir inte ett dugg imponerad , så du menar att man har man inte slutavverkar några av dessa grova träd under 16år och inte de som är 30 eller 40 heller, förresten fick jag det till 107% på granen .. nästa var kandidat arbetet som sessutom var underlag till sveaskogs röjningsbehov ... märkligt att berdriva skogsbruk på så lösa grunder .. bättre kan du ... och ni andra jeppar som tror att skotarvägar är fina planterings marker, var ska ni köra vid gallringen då ... lite planering behövs även i världens sämsta skogsbruk, men man undrar ju ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#544074
ulf 1 skrev:så du menar att man har man inte slutavverkar några av dessa grova träd under 16år och inte de som är 30 eller 40 heller

Man slutavverkar inte träd, man slutavverkar bestånd. Tabellerna visar virkesförrådet uppdelat på trädstorlekar, inte bestånd. En relativ tillväxt på 2,5% per år ger en volymökning på knappt 50% på 16 år, och 3% ger 60%.


ulf 1 skrev:nästa var kandidat arbetet som sessutom var underlag till sveaskogs röjningsbehov ... märkligt att berdriva skogsbruk på så lösa grunder ...

Det gör man inte. Kandidatarbeten är inte underlag till bolagens skogliga planering, de är träning i att skriva. Hur var det med det där att du ville lära dig och inte var låst i dina egna idéer?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#544079 jag ska fundera på det där lars, om det är möjligt så ger jag mig givetvis, har ett par kompisar som nog kan hjälpa mig .. men nu ska jag göra kalhyggeskramarna riktigt förbannade, men även lite klokare, det är ju därför jag skriver .. för att hjälpa er, även om tacken ofta är en näve i solarplexus, men jag är tuff, så svinga på ni .. en stabil skog, vad är det .. och du lars kommer att ha många synpunkter på det här inlägget, så ni som läser får tänka själva .. men det här är vad jag har lärt mig av andra fria forskare (även några svenska), så allt jag säger är byggt på seriös forskning men tolkat av mig ... ..
en stabil skog där ekosystem och kretslopp fungerar, där träden lever sitt liv i lugn och ro och kan hushålla med sina krafter, skapar friska och gamla träd ..ett friskt träd lever i många hundra år, inte som i dagens planteringar som började skapas på 50 talet när man planterade på små åkerlappar, de flesta av dessa stackars granar fick ett rent knarkarliv med röta och för tidig död som följd .. om man bränner ljuset i båda ändar så slutar det ofelbart så .. och att hushålla med sina krafter för ett träd ärgivervis INTE att växa maximalt .. när trädet gjort det vanliga med sockret från fotosyntesen (bildat fibrer och växt lite, matat svamparna och gjort dom glada så inte kontraktet sägs upp och vatten och näring stängs av, och sedan lagt lite kraft på andning och div transporter .... så ska den ha en stor reserv kvar .. den reserven kan du känna och lukta dig till en solig sommardag i barrskogen .. doften kommer från fytoncider ... med en reserv av kraft som ju trädet måste ha för sitt försvar mot alla som vill käka upp det, så blir trädet oövervinnerligt, saknas energin till försvaret så är den dödens lammunge ... i svenskt skogsbruk har man inte brytt sig om denna del, eller ska jag säga inte fattat det ... svaret på sjuka träd har varit nått mumbojumbo som även givit klirr i kassan för mumbojumbo doktorerna .. lite ddt, en skvätt roundup, glyfosater av alla de slag eller varför inte en rejäl hederlig gallring, eller ett annat träslag, eller bäst, en jävligt kort omloppstid innan svampen tar dom ... ja förslagen har haglat och gör det fortfarande, numera utökade med div modifieringar och kloningar ... men problemet ligger längre tillbaka än när trädet redan är sjukt .. det ligger redan vid slutavverkningen .. när man harvat det numera sönderbrända och av skyfall urlakade hygget så är också svamparna som är livsviktiga för växande träd utplånade, utan fotosyntesens socker så dör dom ... sen kommer det andra stor felsteget, att på en liten cirkel av 113 meter i diameter (en hektar) pressa in 2500 snabbväxande träd på en nyligen mer eller mindre förstörd mark och sedan låta dom tävla om solljuset ... det skapar efter några år sjuka träd som ger allt för att hänga med sina kompisar uppåt, den som inte bygger stam dör .. men den som bygger stam och prioriterar det högst hamnar därmed i en dödsspiral där skyddet och rötterna som inte växer tillräckligt och därmed bryter kontraktet med svamparna, som borde vara det som prioriterades högst, med vatten och näringsbrist som följd, får stå tillbaka ... det finns lika många exempel på att träd överlever kalhyggen, men det är inte dessa jag talar om, utan de som inte klarar det och varför de inte klarar att skydda sig mot storm, borrar och svampar ... att virket från de som överlever kalhygget är skitvirke, är en helt annan historia ... i en frisk skog är luften nästan helt steril, att lägga sitt huvud på en mossig tuva är som att lägga sig i en säng med soltorkade och nymanglade lakan ... det kan man göra i min skog ... nu ska jag gå och göra viltstängsel i trä, att hägna en hektar med dom kostar 26 tusen, det är jävligt bra investerade pengar ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#544086 en sista sak innan kvällen om det här med friska träd, jag har kompisar som supit och rökt hela sitt liv och lever fortfarande, en är 75 en annan 86 så visst kan man behandla sin kropp illa och ändå bli gammal, men jag har och ett hundratal bekantskaper i mitt liv som aldrig blev ens 60 år gamla, jag menar bara att det är dumt att chansa ... olika individer klarar påfrestningar olika, mycket hänger på generna .. och som jag sa nån gång, en människa och en chimpans har mer gener som är gemensamma än två aspar som står bredvid varandra ... så vi borde behandla träd som de individer de är ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#544087 Nästan allt fel, igen...
Som sagt, eftersom du filtrerar allt du läser genom en extremt förutfattad mening så är dina tolkningar nästan alltid helt åt helvete fel. Det kan ju vara bra för andra att veta.

Två aspar som står bredvid varandra är för övrigt mest troligt samma individ eftersom aspar är kloner.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#544092 Både stubbskott och rotskott borde ju vara klonar eftersom dom kommer från samma träd. Tog ner en asp som hade kommit dit på egen hand alldeles utanför trädgårn och det blev hundratals skott långt in på gräsmattan. Tog nog ett par år innan det blev slut på dom. Gräsklipparen i trädgårn och hästarna utanför gjorde slut på skotten.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

massa-ved  
#544094
Palakangas skrev:https://www.natursidan.se/nyheter/skogsbilvagar-kostar-enorma-summor-och-upptar-15-procent-av-sveriges-skogar/

Det är nog här han hittat uppgifterna som i sig är lite luddiga.


Om man efter andragallring har 800 stammar per hektar 3,5 meter mellan träden och vid 600 stammar 4,1 meter så tar stickvägen nästan ingenting det är i stort sett en stickvägs bredd mellan varje stam. Även om alla gallringar görs manuellt och körs ut med en ATV blir det inte mer stammar i slutavverkningen. Förstagallringar ger inga stora pengar ibland minus. Det blir en förlust i andragallringen men knappast såna summor. Men räknar man vägkant till vägkant som förlorad produktionsyta så blir det nog så som Natursidan vill framställa det.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#544163 Apropå detta att vara tvärsäker på sin sak så har forskare nu studerat kopplingen mellan starka åsikter och kunskaper och kunnat visa att de som har starkast åsikter ofta tror att de kan väldigt mycket om ämnet medan de vid en kunskapstest visar sig kunna minst.

http://tt.omni.se/studie-sjalvutnamnda- ... t/a/KvJWee

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#544166 https://www.natursidan.se/nyheter/skogs ... es-skogar/

massa-ved skrev:Om man efter andragallring har 800 stammar per hektar 3,5 meter mellan träden och vid 600 stammar 4,1 meter så tar stickvägen nästan ingenting det är i stort sett en stickvägs bredd mellan varje stam.
- - -
Men räknar man vägkant till vägkant som förlorad produktionsyta så blir det nog så som Natursidan vill framställa det.

Men precis som du skriver så är det ju stickvägsavstånd mellan alla träd när det blir dags för slutavverkning. Om den ytan räknas som förlorad yta så producerar ingen skog nånting alls, fast det gör den ju. Stickvägar är inte förlorad yta. De studier som gjorts kan faktiskt inte påvisa nån effekt av stickvägarna.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#544178 ja jag står där, mitt emellan dumskallar och kloka professorer .. för den dumme han ser det inte och den kloke ... han säger det inte ... och det där med asparna, lars ... det skrev dina egna kollegor om i umeå, redan för 15 år sen på universitetets hemsida under rubriken, nyheter..... men dom kanske har klonat sig så det bara är en massa lars lundqvistar där uppe nu ..."Trots att två aspar kan te sig mycket lika är de genetiskt mycket mer olika än vad vi människor är." .. " Träd har fler gener än människor Ett träd har 45 000 gener, ungefär dubbelt så många som en människa. Efter många års arbete redovisar i dag forskare från 40 laboratorier världen över den kompletta genuppsättningen hos ett träd. Resultaten redovisas i tidskriften Science." men som sagt, kan man inte hålla med så kan man alltid tiga ... och vem kan hålla med mig och sedan gå ut och tiotta på sin skog ... inte många ..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).