Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584264 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543878 det verkar inte som jag får nån förklaring på mina frågor om tusenåriga omloppstider och slutavverkningsskog som ökar med 107% på 15 år i skogstaxens statistik så ni får väl alla tänka själv ett tag ... något helt annat jag funderat på är hur skogsbilvägar skapats för att komma åt de sista resterna av naturlig skog ... 99% av dessa har byggts efter 1920, så hur fan man lyckades göra "öknar" överallt i sveriges skogar är en gåta, om ni nu inte tror på min förklaring som är att det bara är simpla lögner från en skitindustri som målat in sig i ett hörn med sina överavverkningar ... men som sagt jävligt mycket skogsbilvägar har det blivit, faktiskt täcker dom som gjorts sen 1920 3,5 miljonwer hektar, här kan man prata om att förstöra presumtiv skogsmark, och då har jag inte räknat stickvägar i gallringsskog, ni vet de där som blir så packade att inga träd klarar att växa där heller .. världens sämsta skogsbruk vinner i alla kategorier .. grattis ... jag har nu jobbat fram en modell för avverkning i min skog, där jag bara behöver köra en skotare en enda gång vart 7 år inne mellan mina träd, nu väntar jag bara på att vi ska ta fram lätta fina skotare med kraftig 12 meters arm som kan lyfta ut ett grovt träd ur en trädgrupp .. vad vore livet utan utmaningar ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#543879 Möjligtvis 50 ha! 🙃

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

maltex  
#543881 Även glesa grova 150 åriga skogar måste börja någonstans. Men har man elitskog så är den väl jämnt lika.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#543882 Det måste ju bli en otrolig packning om du ska in vart 7:e år! På mina marker gallrar jag 2-3 ggr under en omloppstid som är ungefär 90 år. På 90år har du kört 13 ggr i dina bestånd ........ :shock:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

maltex  
#543884 Vinsch är väl världens sämsta hjälpmedel i skogen? 12m kran måste vara enklare och smidigare?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543885 Uffe 500 hektar hygge består till största delen av ungskog. Men ungskogar är förstås ett påhitt av fibermaffian.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#543886 -Ursäkta "Ulf1", men när jag kollade med eniro kartor så ser man ju tydligare avståndsuppgifterna. Och om du talar om hygget norr om gruvan mitt på bilden, så hamnar det nog närmare 15 ha än 500. Så även om undertonen i dina inlägg har en stor portion oro inför våra skogars framtid. Så har ju det tyvärr blivit lite så att du verkar tro dig omgiven av "vargar". Att de är lite för verkliga för dig då du ständigt ropar ut dessa varningar om deras närvaro o att de inte lämnar dig ifred. Jag har också sett "vargar". Men för min egen del, försöker jag med rätt medel hålla dom på avstånd o väljer att bara varna andra om deras existens. Som "skogsherde" blir "vargarna" bara verkliga OM jag tillåter mig själv att de kommer så nära o lyckas smyga sig in i min skog. Men så länge jag har kontinuerlig uppsikt över vad jag gör, hur jag gör det, så har ju "vargarna" inget att hämta här !
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 12 jan 2019, 11:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Brorsan  
#543887
ulf 1 skrev:jag är nog dålig på att manipulera därför att jag inte gör det .. jag bara ser på saker som dom är ... ja det fans tydligen ett näsberget 20 mil längre söderut .. men det ändrar ingenting av det jag skrev, snarare kan jag utveckla det betydligt, och så blir det varje gång jag påtalar det vidriga i dagens skogsbruk, att jag kan inte beskriva det tillräckligt vidrigt för det är alltid värre ... den öken som sveaskogs skogvaktare talade om, fanns på näsberget fanns inte .. men finns i dag ... det är ju så lögnare alltid fungerar, för att ta bort fokus från sina egna vidrigheter (som man givetvis vet om) så hittar man på nåt värre som är svårt att verifiera "våra skogar var öknar på 1920talet" ..näääe lögn och åter lögn, det var fantastiska skogar vi hade på stora delar av vårt land, älvdalar var hårdare avverkade men givetvis inte så hårt som idag ... vi har degraderat vårt lands stolta skogar till en fiberplantering, 9 av tio "timmer" bilar kör omkring med fiberpinnar .. som sagt så här ser det ut i dag i malå kommun (borde kollat det) i trakterna av näsberget, hygget ni ser i mitten är över 500 hektar stort .. här kan man snacka om öken, och den finns här och nu ... läs vad steve skrev om sveaskogs fantastiskt naturnära skogsbruk .... en gång till ...


Nu är det som det brukar vara med dina "fakta"
Cirkeln som du ritat har en radie på ca 400 m. r2 x pi = 502000 m2
Det blir väl 50 ha ?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543889 Kan undra vart den nollan kom i från?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543893 bra brorsan ... jag gör alltid bort mig på min dåliga matte, radien är 400 eller diametern är 800 så då blir det drygt 50 hektar ... ja ja ursäkta, jag vill inte släpa "vårt" skogsbruk i skiten med falska siffror ... men titta hur lätt och rätt det blir om vi bara bjuder till och inte klagar på varandra .. såg förresten att sveaskog sålt nästan 100 tusen hektar i västerbotten, men dom köper nytt hela tiden också så det blir dubbelskövling, först en totalt rensad fastighet för att köpa en ny och rensa den också ... det var väl inte meningen med direktiven dom fick från våra politiker .. https://www.atl.nu/skog/hard-kritik-mot ... s-markkop/ igenligen borde det vara förbjudet för storskogsbruket att köpa privat mark tycker jag, att göra byten är väl ok om man byter liknande fastigheter bara för att få sitt innehav mer samlat, och då borde det ju vara den lilla parten som skulle gynnas, men att sälja fastigheter på hundratals hektar med 80% ungskog på boniteter runt 2,5 som är sveaskogs vanliga försäljnings objekt, det luktar utsugare av glesbygden

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#543895 Jahadu Ulf: Ju mer fel du har desto mer granskad blir du ju naturligtvis av dem som vill ha korrekt fakta. Inget konstigt i det. Däremot kan jag hålla med att Sveaskogs markköp inte gagnar landsbygden och är mycket tveksamt genomfört med"våra" pengar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#543906 Likaså Sveaskogs köp av virke ...... 😤

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#543933 500 Hektar öken blev på bara några timmar ungskog och öknen minskade till 50 hetar. Det kallar jag för snabb tillväxt. :-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543939
Björn T skrev:500 Hektar öken blev på bara några timmar ungskog och öknen minskade till 50 hetar. Det kallar jag för snabb tillväxt. :-bd

Svenskt skogsbruk är bäst i världen. Till och med öknar försvinner. 😆😆😇

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543944
ulf 1 skrev:jag är bara intresserad av att komma så nära sanningen som möjligt .. mina agendor lyser med sin frånvaro ...

ulf 1 skrev:varje gång jag påtalar det vidriga i dagens skogsbruk, att jag kan inte beskriva det tillräckligt vidrigt för det är alltid värre ...

Det är en ganska tydlig agenda. Och i din iver att beskriva det så dåligt som möjligt så påstår du massor som är fel och tolkar allt du läser och hör genom ett filter som bekräftar din åsikt och stödjer din agenda. Så enkelt är det.
Och just därför bör alla som läser dina inlägg utgå ifrån att du snedvrider fakta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).