Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577365 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543497 150årig lagom gles skog som växer så det knakar, det går väl inte i en fullskiktad blädningsskog? Uffe, hur ska du ha det?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543499 för min del tror jag att en fullskiktad skog inte ska ha full krontäckning, det är sånt jag försöker ta reda på i brist på forskning ... människor vill gärna tro på auktoriteter och i skogssverige har av någon konstig anledning de omvända dammsugarförsäljarna blivit det .. virkesköparnas ord verkar stå helt ogranskade .. som jepparna från sveaskog här ovan .. och om de har en skördare på granfastigheten så blir plötsligt din skog, mogen för en slutavverkning .. jag tycker det är rena ståuppkomiken .. men skogsägare blir förbannad på mig som säger det, inte på uppköparen som plötsligt gjort din skog "MOGEN"

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#543500 Men det är ju fortfarande vägen dit som avgör vad man till slut har på sin marker.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543502 lars, hur förklarar du att orörd skog har växt bättre, kan tänka mig att det varit ännu bättre tillväxt om någon förbarmat sig över lövet och plockat bort 3/4 av granarna ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#543506
ulf 1 skrev:för min del tror jag att en fullskiktad skog inte ska ha full krontäckning, det är sånt jag försöker ta reda på i brist på forskning ... människor vill gärna tro på auktoriteter och i skogssverige har av någon konstig anledning de omvända dammsugarförsäljarna blivit det .. virkesköparnas ord verkar stå helt ogranskade .. som jepparna från sveaskog här ovan .. och om de har en skördare på granfastigheten så blir plötsligt din skog, mogen för en slutavverkning .. jag tycker det är rena ståuppkomiken .. men skogsägare blir förbannad på mig som säger det, inte på uppköparen som plötsligt gjort din skog "MOGEN"


Ibland "Ulf1" kan det bara vara så att man måste inse att vissa individer inte önskar att blir "räddade". Oavsett hur mycket av i din mening, "livräddande" saker du slänger till dom. Det är kanske lugnast än så länge, att bara vara trygg i att vi i alla fall inte utsätter oss för risken att drunkna. Det kan ju bli så att det kommer restriktioner i framtiden, för alla som inte har ett hänsynstagande/ mångbruk/ hyggesfritt/ diversitetsfrämjande skogsbruk. Då sitter vi förmodligen tryggt i båten. Och med tiden som följeslagare så länge som träden fortfarande står, är det ju svårt att behöva tycka att man har gjort något fel. För mina träd misstycker nog inte om att DE fortfarande är vid liv. Där har nog livräddningen lyckats ! För mig är det det som också är det viktigaste ! Stora som små, alla lika värda i slutändan! Och det är väl kanske där som en stor del av skillnaderna finns i synen på vad skog är för var o en av oss.
Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom !

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543508 jag har alltid ifrågasatt, vissa är bara födda till det, trots att bara 0,1% av våra gener skiljer två människor åt så är vi så otroligt olika, faktiskt så har två aspar som står bredvid varandra 10 gånger fler gener som skiljer dom åt, så det blir lite läskigt när vårt storskogsbruk börjar klona våra träd, var ska det sluta .... när jag var liten började mitt "rebelliv" redan när jag var sju år faktiskt, fröken i första klass sa åt oss ungar (året var 1959) att vi skulle klä av oss och springa nakna under en dusch som stod på gräsmattan utanför den lilla skolan i västerfärnebo jag sa "om fröken klär av sig först så ska jag också göra det" ... på den vägen är det .. bob dyland fick nobelpris för sin lyrik som han skapat under ett långt liv, jag kunde givit honom det för bara en låt, den här .. och när sen neil young spelar så är det fulländat, man blir bara lycklig ..
här en förklaring av texten som dyland inte själv vill kommentera, så vi kan bara gissa ... "One guy, the joker, has the sentiment that the State exploits our natural resources (without knowing its value) and that they do not respect the limits of natural resources. But he has given up all hope of getting his voice heard, shown by the statement 'There must be some way out of here'. The joker is your typical confused citizen who is never serious of rebelling against the State. He is too complacent with his life despite his State's exploitation The other guy has already been complicit in State activities before and he has become wiser with experience. He consoles the 'joker' that many think that 'life is but a joke'. I think it is another way of saying 'I feel you man'. The thief reminds the joker that we are not resigned to a life of exploitation of the State. He asks him not to 'speak falsely now' about giving up in the last minute since 'the hour is getting late'. The thief is your typical intellectual who has gained his knowledge and wealth by enjoying the benefits provided by the State. He is trying to prod the joker to join the rebellion against the princes (politicians) who guard the watchtower of freedom. The wrapping around is an indication of the infinite loop of this political drama. The confused joker and the experienced thief are forever approaching the establishment."

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543516
Älgfoderodlare skrev:Men vad jag ser av siffrorna så verkar det stå att den orörda skogen innehåller mest volym / ha idag ?

Ja, självklart. Gallring sänker totalproduktionen, men höjer normalt volymen gagnvirke. Gallring höjer aldrig tillväxten. Hur skulle den kunna göra det? Det försvinner ju träd.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Erre  
#543534
Lars Lundqvist SLU skrev:Ja, självklart. Gallring sänker totalproduktionen, men höjer normalt volymen gagnvirke. Gallring höjer aldrig tillväxten. Hur skulle den kunna göra det? Det försvinner ju träd.

Kom å tänka på denna gamla bild.

Gammal röjningsbok.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#543540 Jag tycker att den här tråden spårar ur. Ulf är inne på kategorin föryngring, och skriver om mogen 150 årig skog och att träden ska vara minst 120 år gamla. Då borde ju kategorin kallats för föråldring, döende skog eller senil skog och inte föryngring.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#543577
Erre skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Ja, självklart. Gallring sänker totalproduktionen, men höjer normalt volymen gagnvirke. Gallring höjer aldrig tillväxten. Hur skulle den kunna göra det? Det försvinner ju träd.

Kom å tänka på denna gamla bild.

Gammal röjningsbok.


Det viktigaste man utelämnade i den bilden, är samma sak som skogsbruket saknar än i dag. Tid !

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543591 man glömde en sak till, det är inte skogsägaren som står med pengarna efter gallringen, den får han inget för ..alltid detta blundande för att det bara är storskogsbruket som tar hem vinsten vid gallringar, och småskogsägarna som upplåter marken och betalar för det, otroligt korkat skogsbruk .. kalhyggesbruket kan bara fungera om någon gratis upplåter sin mark till det .. storskogsbruket egna marker fungerar bevisligen inte .. bergvik avvecklar sin skog och sin verksamhet efter bara 10 års skövlande, sveaskog avverkar 60% av sitt timmer på andras marker än sina egna 3,3 miljoner hektar, de övriga vill sänka omloppstiden till 40 år för att ha något att slutavverka .. det är sanningen, det blev en skövling av sveriges natur, inte ett hållbart skogsbruk .. så sorgligt för kommande generationer ... och så slappt av våra forskare som stött detta skogsbruk trots alla varningar ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543596 det är alltid makten som får skriva historien och de har redan börjat med att beskriva 70 talet som en tid av skövling (då det känns långt bort nu), detsamma kommer man att säga om 2019 när tiden är mogen ... .. som holmen i sin lilla skrift där i princip inte ett ord är sant .. verkar inte som dom varit utanför sin egen dörr sedan 1970, för då hade dom sett att hyggena ser likadana ut nu som då .. det som gjorde att kalhyggen förbjöds i tyskland var ju att stora företag och allmänheten slutade att köpa skog från kalhyggen, hur vi klarade oss undan är ju ingen gåta med en skogsägarkår som fått stockholmssyndromet hela bunten .. var ute på ett hygge igår där plantorna satt höstskott och kommer att dö under våren, undrar hur mycket onödigt jobb som läggs på dessa planteringar, gick förbi en annan äldre tall plantering där bara gran röjts fram ... vi måste ha världens sämsta skogsbruk pga av en totalt förvirrad jägmästarkår som har fått en skitutbildning i umeå ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543597 här ett utdrag ur holmens skrift ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543637 sen tar vi och granskar sveaskog lite, dom har bedrivit ett hållbart skogsbruk i 100 år nu, enligt dom själva, så upp till bevis ... här kan vi dessutom tala om äganderätt på ett seriöst sätt, inte de löjliga toffsar på några hektar som verkligen borde få stå kvar för att kretsloppet inte ska totalhaverera .. nää nu talar vi om hela svenska folkets skogar som enligt de som fått vårt förtroende att sköta dom, ska vara i ett fantastiskt skick, restaurerade efter konstens alla regler, vilka jävla lögnare .. titta på grafen här under och bilda er en egen uppfattning .. i ett annat land hade dessa lögnare rullats i sin egen tjära från 400 åriga knotiga tallar liggandes på bränslehögen och sedan rullats i fjädrar från alla tjädrar som fått sitt livsrum förstört ... jag får tacka för det kandidatarbete om röjningsbehovet som tog fram dessa siffror om slutavverkningar, annars hade vi aldrig fått veta det ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543639 sen var det det här med att restaurera skogar efter de två världskrigen som storskogsbruket fånigt bullshittar oss med .. här är sca och deras RESTAURATION ... 55% vuxen fin skog mellan 40 till 100 år idag .... och det usla 25% 40 till 100 1945 .... näää vänta nu .. fan det var ju tvärt om .. hallå någon ...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).