Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577238 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543465 Ja, faktiskt.
Du måste hålla isär brutto- och nettotillväxt, totalproduktion, stående virkesförråd och gagnvirkesvolym. Sen tillkommer riskbedömning och prisvariationer samt behovet av intäkter.

”En svala gör ingen sommar” och en enstaka annorlunda observation gör inget paradigmskifte. Studier som ger oväntade resultat måste granskas extra noga för även forskare kan göra fel. Det är därför man måste väga ihop många studier för att få en någorlunda säker bild av hur det är.

När det gäller skillnaden mellan dig och mig, alltså att jag säger när något är osäkert, kanske Bertrand Russells beskrivning passar?

”The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.”. :)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543467 nää lars, så är inte våra personligheter, snarare att jag är oroligare för de ekologiska påfrestningarna än du, och det har inget med fanatism att göra .. forskare är också människor, ni kan övertolka och tom fuska, som alla andra .. man har visat på att när en forskargrupp (här slår jag ihop slu skog och skogforsk) granskas av en annan forskargrupp så hittas betydligt fler felaktigheter än när man granskar sin egen grupp ... sen har vi ett stort problem i sverige, ju större urval ju säkrare resultat ... vilket betyder i den svenska forskningen att tvåtusen långsiktiga utvärderingar kring kalhyggesbruk och ett 20 tal som behandlar alternativen blir väldigt haltande ... det är ju trots allt mellan dessa skogsbruksmetoder som alla bråk uppstår ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543469 Ulf. Jag tror ingen kan ta ditt osammanhängande svammel på allvar. Det är så fyllt med dina egna antaganden och rena osanningar. Men du är underhållande.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543472 jag har tex de senaste 5 åren tittat på avverkningar av gamla naturskogar, och "läst" stubbarna, jag hade väl det uppe här nån gång och du dök på mig att allt var fel i min analys med att jag förklarade en ökad tillväxt med (enligt mig) ett uttag av grovt timmer och sen en minskning under den sura perioden på 80 och början av 90 talet ... hade ju varit intressant att slus forskare tittade på såna saker och argumenterade kring olika möjligheter utan att avfärda det som idioti .. jag ser förresten ingen forskning kring naturskogars försiktiga avverkningar och tillväxt efter eller analyser av stubbar överhuvud ... borde det inte vara av intresse hur en naturskog som i dag avverkas har brukats de senaste 150 åren ... det är tragiskt att se hur skogar som växer till med centimetrar varje år, bara skövlas rakt av, utan tanke på om dom växer eller inte ... uppköparen i filmen ovan skrämmer upp skogsägare att nu får dom för fan ta ner sin 60-70 åriga skog och sätta pengarna på ett konto hor bolaget och du försvarar det utan att ha en aning om det växer för fullt eller inte ... hur fan kan man generaliser på det viset när jag har visat i mina inlägg att 120 åriga träd växer till med 2.3 cm om året ... jag visade skillnaden i uttag av en stock som är 28 o toppen och en som är 36, det skilde 4 st stängsel värda 450 spänn på en enda stock ... ibland undrar jag om inte ni forskare är svensk skogs dödgrävare ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543474 840 spänn tar jag för 4 viltstängsel inte 450 som jag skrev här ovan .. den som sågar förstår vad några centimeter grövre stock betyder, men det tror jag inte lars har en jävla aning om .. där är det nuvärde, så jävla korkat, nuvärde kring en närinf som sträcker sig över generationer ... skäms ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543475
ulf 1 skrev:hur fan kan man generaliser på det viset när jag har visat i mina inlägg att 120 åriga träd växer till med 2.3 cm om året

Som sagt, "en svala gör ingen sommar". Du generaliserar från en enstaka subjektiv observation som du själv gjort. Hur fan kan du generalisera på det viset?

Uppköparen pratar om "gammal skog", inte om 60-70 årig skog.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543477 2,3 cm på ett år?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543479 2-3 cm var det ... nej lars jag har tittat på tusentals stockar och vetat deras provinens och historia och jag ser ett mönster ... om det är några som generaliserar så är det den svenska kalhygges forskningen, små små problem med nån art som kan minska men annars inget att oroa sig för ... det sa låneinstitutens sakkunniga om fattiga bostadslånare också i usa 2008 också.. " alla kan ju inte ställa in betalningarna samtidigt, det finns inte på kartan att något kan hända" eller forskarna som sa sa att allt var normalt med torsken i newfoundland och tog prover på samma flock fisk hela tiden .. världens största torskfiskebestånd kollapsade totalt och fortfarande efter 20 års förbud har det inte hämtat sig .. vad som händer med skogen är att där tar det 200 år om någonsin .. vårt vattens kretslopp är redan otroluigt stört, sjöar har mörkats ner och dött av utfälld humus (faktiskt det som ska bilda kolet i marken) och som inte ligger kvar på ett hygge .. redan dricker 80 % av svenska folket renat skitvatten eller brunt sjövatten, bara 20% får göra som jag och dricka riktig gott grundvatten .. nu får vi skärpa oss, så det blir bra det här ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543480
ulf 1 skrev:jag har tittat på tusentals stockar och vetat deras provinens och historia

Nej, det har du inte och det vet du inte.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543487 Tillväxt på 2-3 cm på ett år. Då är det inte tätt mellan årsringarna och du vill ha tätt, tätt mellan dessa. Eller hur var det,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#543488
ulf 1 skrev:840 spänn tar jag för 4 viltstängsel inte 450 som jag skrev här ovan .. den som sågar förstår vad några centimeter grövre stock betyder, men det tror jag inte lars har en jävla aning om .. där är det nuvärde, så jävla korkat, nuvärde kring en närinf som sträcker sig över generationer ... skäms ..


Via lite sökande på nätet hittade jag en ganska händig art. i Föreningen Skogens nätupplaga. Art. hade namnet "Vinsten ökar i takt med omkretsen" o handlade om en mindre skogsbrukare utanför Hässleholm. Tycker att den säger ganska mycket av värde för de som inte livnär sig på sin fast. men ändå tycker att det är roligt att jobba själv. Så även om vi idag ser att de storskaliga sågverken inte kan ta +45 timmer, så kommer det nog en annan framtid där också. Under tiden kan man ju förslagsvis låta sin skog stå på tillväxt. Glöm inte att även prioritera Lövträdarter ! Ett tips är väl att läsa om Roland Hörnfeldt's sätt att skapa tillväxt i lövbestånd. Röj bara inte ner dom innan det blivit dags att se möjligheterna !

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543491 om du inte tror på det lars så kan jag säga att det går inte en dag utan att jag tittar på årsringar, vissa köper 1825st aftonbladet och läser på 5 år, jag har aldrig köpt en kvällstidning och fått lite tid över där, har inte haft tv sen 1995 heller, men numera händer det att jag kollar på datorn, för mer fanatiker är jag inte .. ja älgfoderodlaren, tänk va det "tar sig" i tillväxten när träden får bli stora, och det som numera inte ens prövas i sverige av forskarna, är ju att titta hur en lagom gles 150 årig skog växer till varje år, tror inte det finns några såna forskarskogar, årsringar ska vara breda på stora träd de sista åren innan man skördar dom, över plus 45 i brösthöjd visar att dom mår bra och ger dig kvalitet om dom är 100 år, orkar inte förklara, men man blir glad när ett träd bygger på sig en kubik på 10 år, men lika breda årsringar på 15 cm träd i en granplantering ger dig problem, stress är det som tar kål på dagens träd, det skapar "slarvigt" växta träd där xylem,floem och kambium har fullt upp med att växa medan många viktiga delar i trädet får stå åt sidan, vetenskapen kallar detta plastisk biologisk påfrestning ... vilket på svenska betyder att trädet får skador som inte kan repareras, då får svampar och borrar fritt tillträde och kan förkorta livet på trädet till de fantastiska 40 år som industrin vill ha till en normal omloppstid, det enda normala i det är att kvartalsekonomer brukar desperat bete sig så innan dom överger en näring, kallas också för skövling ... ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#543493 Hur är det man brukar säga "Ulf1"; -"Man bör ju inte ha drunknat för att tro sig bli en bra livräddare" ! Omsatt, jag känner ingen skadeglädje över de som under gångna veckan förlorade en del skog i ytterligare en storm. Då min skog med täthet o lövinslag står sig storm efter storm. Det säger heller inte att min brukningsmetod är det samma som att jag blivit en bra livräddare via det jag gör. Man kan närmast beskriva det som att jag har mycket stor förståelse om vad det skulle kunna innebära att drunkna. Därför sätter jag mig aldrig i den sitsen (båten) att riskera något jag på förhand kan räkna ut kan ge oönskade förluster (drunkningstillbud) !

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543494
ulf 1 skrev:det som numera inte ens prövas i sverige av forskarna, är ju att titta hur en lagom gles 150 årig skog växer till varje år, tror inte det finns några såna forskarskogar

De som var med på Skogsforums exkursion i juni förra året fick bl a se sådana bestånd på Svartbergets försökspark. Det var synd att du inte var med då.

1547134347_sfo-exkursion_juni_2018_-_wibecks_ytor.jpg

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#543496 Men vad jag ser av siffrorna så verkar det stå att den orörda skogen innehåller mest volym / ha idag ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).