Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584483 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

erpa  
#536178
Tåndemåla skrev:
Älgfoderodlare skrev:Det är inte möjligt att få lite bilder på dina olika planteringar med olika träslag? Vore väldigt intressant!


- Visst kan jag ordna det. Ska jag ta på alla trädslag eller har du tänkt dig någon speciell ? Jag vet inte hur många bilder det går att lägga upp. Men jag kan ju göra det i flera inlägg om så är. Ska upp nu i helgen så jag kan ta lite bilder på de som går att fota.

Detta är mycket intressant lägg gärna upp i en egen tråd eller skapa en sammlingstråd typ Våra skogliga experiment och försök! Eller älgfodersodlares älgfoder! :-bd


Håller med!

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#536181 ok ett sista inlägg för i år ... när jag talar om gifter så vet alla att det rör sig om bekämpningsmedel .... och skogsbruket är väl där bara lillebror till jordbruket men det hindrar mig inte från att kalla det gifter ... om glyfosater, som finns i roundup och liknande bekämpningsmedel var helt ok under många år så betyder det inte att det inte är gifter .. numera vet vi att just glyfosater har tagit livet av bin och humlor och massor av livsviktiga insekter för människans överlevnad .. detta har ju sagts i 40 år .. alltså ända sedan de infördes 1978 ... men stöniga storindustrier har bara fortsatt att tjata om bevis, ända till de kommit ... montasanto fick nyligen betala 2 miljarder till EN person som stämt dom för att han fått cancer .. men nu visar det sig att bin och humlor också dör av glyfosaterna som använts i tex plantskolor ... du får en rapport här så kan du läsa om ALLT gift som används och anväts i det svenska skogsbruket ... du kan tjata om vilket ord man ska använda om det som jag kallar gifter, och du kallar bekämpningsmedel ... men glyfosat idag är ett gift ( som riskerar döda våra pollinerare och i en förlängning mänskligheten) ... och glyfosat var för ett år sen formellt bekämpningsmedel enligt rekomendationer från svenska myndigheter "upplysta" av svenska forskare .. den vägen till gift, kommer de flesta bekämpningsmedel gå, när fria forskare får säga vad dom ser ... att andra länder förbjudit dessa gifter för decennier sedan verkade vara totalt ointressant för det svenska skogsbruket, och man kan ju undra varför, eller behöver man undra, är det inte bara att tillstå att det är pengarna som styr vad svenska forskare säger ... så tragiskt tycker jag det verkar... https://shopcdn.textalk.se/shop/9098/ar ... c-1801.pdf ... en sista sak, lena gustafsson har äntligen blivit pensionär och kan säga som det är ... kalhyggesbruket dödar våra arter och trivialiserar våra skogar, skönt med forskare som pensionerar sig ... så nu är det bara att plocka av alla skogsbolag deras certifikat https://pub.epsilon.slu.se/15711/1/gust ... 181017.pdf ... vem törs sätta ner foten mot det vidriga psykopatkapitalet, som käkar oss som ett äpple till frukost och skiter ut skruttarna, var dom än drar fram ... att vi är så aningslösa/menlösa är det största hotet mot en ljus framtid ... ni ska få en liten hint om vad jag talar om här .. blackstone .. de har nu börjat köpa våra förorter i sverige, och rensar bostäderna på fattigt folk höjer hyrorna, och de som har råd med dubbla hyran är välkomna .. i harlem/new york har de köpt allt för några år sen, där kostar nu en två 35 tusen kronor i månaden ... jag är ingen kommunist utan humanist och när jag ser hur svaga politiker tappar greppet om vårt samhälle så blir jag så förbannad .. är det någon som tror vårt storskogsbruk kommer att ägas av dagens ärthjärnor om tio år, då har bara en ännu större psykopatisk ärthjärna med ännu mer pengar tagirt över, kanske kineser ... vem vet blir det bambuodlingar framöver ... därför gott folk, tänk själva och ta ansvar för din lilla bit av jorden, det finns inget som kapitalet är räddare för ... än fria människor ... till våren ska jag öppna en liten brädgård, där jag säljer virke från skogar som får vara skogar hela tiden .. dit går all min energi just nu ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#536182 just ja ... https://www.blackstone.com/

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#536186
ulf 1 skrev:ok ett sista inlägg för i år ... när jag talar om gifter så vet alla att det rör sig om bekämpningsmedel .... och skogsbruket är väl där bara lillebror till jordbruket men det hindrar mig inte från att kalla det gifter ...
- - -
https://shopcdn.textalk.se/shop/9098/ar ... c-1801.pdf ...

Till att börja med är det (återigen) en ganska gammal skrift du hänvisar till. Den beskriver hur situationen var för drygt 10 år sen. Sen är nog "lillebror" en ganska rejäl överdrift:
"Av den totala kvantiteten kemiska bekämpningsmedel, som säljs i Sverige under ett år användes cirka en halv promille inom skogsbruket"
Det låter mer som ett embryo. Om vi jämför med en människa som väger 80 kg så motsvarar 0,05% bara 40 gram.

Det som redovisas i den 10 år gamla rapporten är dessutom att redan för 10 år sen var de kemiska medlen på väg bort. Rotrötesvampen motverkas med en annan svamp, extremt svåra angrepp av tallmätare och barrskogsnunna har vid några få tillfällen bekämpats med en bakterie, snytbaggar motverkas alltmer med mekaniska skydd, och bekämpning av lövträd med glyfosat på skogsmark har varit förbjudet ganska länge nu, vilket också redovisas i skriften. Det lilla som finns kvar är i plantskolor.

Läser du överhuvudtaget sånt som du länkar till?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Davvi  
#536189 Läste i mitt Facebook flöde en hatstorm mot framstegen att ersätta plastprodukter med skogsråvara. Förfärligt med alla kalhyggen som Ulf1s "fibermaffia" sysslar med.
Samma personer är emot att använda ull, olja, skog ja i stort sett allt. Vad återstår sedan? Återvinna går ju ett tag men det finns en bortre gräns för det också om inget nytt produceras och befolkningen ständigt ökar.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#536420 Det är inte möjligt att få lite bilder på dina olika planteringar med olika träslag? Vore väldigt intressant![/quote]

Nu finns en serie inlägg med bif. bilder i Skogsägare / Trädslag / "Odlingsförsök med nya arter av Barrträd".

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#538084 I frånvaro av trådskaparen, kanske man kan låna denna tråd med lite frågor o funderingar kring andra lövträd.
Beronde på vart jag håller till i Sverige, så är ju Bok uteslutet. Men jag har funderingar kring Ask. De ska ju inte heller trivas allt för långt upp i landet. Men det finns Ask i Älvdalen som sätter frö. Den ska ju vara bra för att den ger högt näringsvärde i humuset via lövfällningen. Är det någon som vet lite hur långt upp i landet den kan gå ? Enl. Wikipedia så är det Värmland / Dalarna/ Hälsingland. I Norge finns den upp till Trondheims trakten. Den räknas ju till ädellöv sorterna, så frågan är ju om det finns någon avsättning för den eller om man bara ska ha den för dess funktion i skogsekologin. Är det någon som har något Ask bestånd ?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#538085 Asktilja som golv är oerhört fint. Tror att Kärhs tillverkar.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#538104
halvproffs skrev:Asktilja som golv är oerhört fint. Tror att Kärhs tillverkar.


Det kan jag tro. Och med tanke på framtiden o de aviserade avverkningarna av regnskog runt om i världen, kommer ju de sorter som idag används mycket inom möbeltillverkningen att förmodligen minska eller försvinna helt. Och då både Ask, Alm o Lind varit mycket vanligare i Norden under tiden 4-6.000 år sedan, då det var mycket varmare än idag. Borde det ju finnas en möjlighet till återvandring norrut igen i o m den förändring vi nu står inför. Alla dessa arter har ju idag ungefär ett likartat utbredningsområde i Sverige samt även Hassel. Ev. så skulle ju mer av dessa trädarter i skog, kunna ge mer av eko. avkastning än ex. Björk i framtiden. Vad händer med virke av dessa arter vid en avverkning idag ? Hamnar de i "vrakhögen" ?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

axwell  
#538105
Älgfoderodlare skrev: frånvaro av trådskaparen, kanske man kan låna denna tråd med lite frågor o funderingar kring andra lövträd.
Beronde på vart jag håller till i Sverige, så är ju Bok uteslutet. Men jag har funderingar kring Ask. De ska ju inte heller trivas allt för långt upp i landet. Men det finns Ask i Älvdalen som sätter frö. Den ska ju vara bra för att den ger högt näringsvärde i humuset via lövfällningen. Är det någon som vet lite hur långt upp i landet den kan gå ? Enl. Wikipedia så är det Värmland / Dalarna/ Hälsingland. I Norge finns den upp till Trondheims trakten. Den räknas ju till ädellöv sorterna, så frågan är ju om det finns någon avsättning för den eller om man bara ska ha den för dess funktion i skogsekologin. Är det någon som har något Ask bestånd ?


Något askbestånd har vi inte, däremot planterad Ask i trädgården. Den ser ut att må bra men växer långsamt, efter drygt 20 år är den inte över 7 meter om jag ser rätt så här i mörkret.
Båtsmansstugan här intill har ask som ev. kan vara från båtsmanstiden men är heller ingen höjdare.

Ek däremot ger ollon nästa varje sommar och det dyker självsådda här och var, behöver du några så får du hämta.

Det här är norra Medelpad med lite bättre än zon 6 så ekplantorna har större möjlighet att överleva än från en varmare zon.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#538111
axwell skrev:
Älgfoderodlare skrev: frånvaro av trådskaparen, kanske man kan låna denna tråd med lite frågor o funderingar kring andra lövträd.
Beronde på vart jag håller till i Sverige, så är ju Bok uteslutet. Men jag har funderingar kring Ask. De ska ju inte heller trivas allt för långt upp i landet. Men det finns Ask i Älvdalen som sätter frö. Den ska ju vara bra för att den ger högt näringsvärde i humuset via lövfällningen. Är det någon som vet lite hur långt upp i landet den kan gå ? Enl. Wikipedia så är det Värmland / Dalarna/ Hälsingland. I Norge finns den upp till Trondheims trakten. Den räknas ju till ädellöv sorterna, så frågan är ju om det finns någon avsättning för den eller om man bara ska ha den för dess funktion i skogsekologin. Är det någon som har något Ask bestånd ?


Något askbestånd har vi inte, däremot planterad Ask i trädgården. Den ser ut att må bra men växer långsamt, efter drygt 20 år är den inte över 7 meter om jag ser rätt så här i mörkret.
Båtsmansstugan här intill har ask som ev. kan vara från båtsmanstiden men är heller ingen höjdare.

Ek däremot ger ollon nästa varje sommar och det dyker självsådda här och var, behöver du några så får du hämta.

Det här är norra Medelpad med lite bättre än zon 6 så ekplantorna har större möjlighet att överleva än från en varmare zon.


Tack för erbjudandet "axwell" och info. När det gäller tillväxten på våra breddgrader är det ju effekten av vad vi haft fram tills idag. Börjar nu en ökad förändring så vet man ju inte vad som händer. Jag kommer ju att prova Ask till att börja med då det finns frö som inte växer så långt söder om Härjedalen. Ev. så kan man ju kolla efter Alm o Lindfrö när vi är till Norge. När det gäller Ek så har vi ett mycket stort träd här i Mora som lämnar otroligt med nötter varje år. Jag satte nog ett hundratal nu i höstas. De tar sig så gott som till 100 %. Planterar nu på hösten ca. 3-4 cm djupt på åkermark. Kommer nog att prova att sätta några även ute på ett hygge i bättre mark med soligt läge till hösten igen.
Det är ju något man kan tänka på till hösten, att plocka o ge till någon som avser att börja med någon Ek plantage. De bör ju vara härdiga för de flesta lägen söder om oss. Hade nog kunnat plocka åtskilliga kilo i år. Så är det någon som är intresserad är det bara att höra av sig. Får väl köra det i planttråden i höst kanske.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#541164 Varför har jag en känsla att 2019 kommer att bli det avgörande året för den riktning som svenskt skogsbruk kommer att ta.. jo vi har nåt vägs ände med våra granplanteringar .. ingen kan med gott samvete och god sömn plantera gran idag .. några saker avgör detta, den globala uppvärmningen är här vare sig vi tror det eller ej, och den inverkan den har på vårt "viktigaste" träd är massiv .. när man sen lägger till den, enligt mig, felaktiga skogsbruksmetod vi bedriver i sverige, där kalhuggning och plantering av 3 tusen träd per hektar, gör att vi får en enorm stress på de stackars planterade granarna, som dessutom ska starta upp från "nolläge" i marken ... om man har de kunskaper jag har om vad ett träd behöver för att trivas så mår man riktigt illa av att se den "svenska modellen" tillämpas ... jag säger inte att de kunskaperna är stora, men de är så bra som man kan läsa sig till, och det är givetvis helt otillräckligt för att bedriva ett fullskaligt skogsbruk som vi gör i sverige ... inget annat land på våra breddgrader bedriver ett kalhyggesbruk på 95% av sin produktiva skogsyta .. därför är jag så kritisk mot vårt skogsbruk .. ryssland och kanada har ju kvar enorma "reserver" av naturlig skog och kan därför inte jämföras med de ytor de brukar... så här är det i sverige ... vi har tagit bort krockkudden och kör med pelle i botten utan bromsar och bälten .. och med mina inlägg vill jag göra passagerarna uppmärksamma på att vi som äger farkosten måste bli upplysta om läget från de som håller i ratten ... storindustrin numera går från bord till bord och rakar rent, men vi skogsägare har bara ett bord, och har inget nytt att gå till om det blir tomt .. politikerna har målat in sig i ett hörn med sitt fossilfria samhälle som tydlige vår stackars skog har ansvar för ... så idiotiskt att man häpnar, forskarna har hakat på för att kunna få sin lön på ett smidigt vis .. kvar står vi skogsägare, dummare i huvet än någonsin pga all hjärntvättning från dessa "intressen".. det finns en räddning, och den heter lövträd ... vi har inte ett enda storskaligt sågverk som sågar och köper löv i sverige, så det är ju helt klart att "fibermaffian" lyckats med sin omställning av skogsbruket, numera är vi alla i maffians våld, de äger plantskolor, de behärskar avverkningarnas entreprenörer, ja, de tillhandahåller allt du behöver, bara ett mobilnummer bort ... men vad berättar dom för oss om framtiden, inte mycket annat än att dom hälsar på när dom behöver gallringsvirket till sina pappersmaskiner ... eller vill slutavverka din granskog som ser bedrövlig ut med barkborre och rötsvampar mumsande i de för 40 år sen planterade träden, att du aldrig kommer att få se en riktig slutavverkning av ditt nyplanterade hygge som blir resultatet av denna "timmeravverkning" det säger varken industrin, forskarna eller våra politiker ... dom lever nu och har inget som helst ansvar för hur det ser ut om 50 år ... jag har läst mig till hur det varit och hur det nu är och jag tycker flera borde ha gjort det, så varför är jag så ensam .. ni får fundera på det ... jag hoppas verkligen vi alla börjar tala mer öppet om sakernas tillstånd i skogen, som någon sa, det är inte dårarna i ett samhälle som vi ska vara rädda för .. det är de goda, men tysta .. gott nytt år ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#541175 Inte en enda svordom iaf. Bara att vi är dummare i huvudet än någonsin. Jo , jag tackar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#541183
halvproffs skrev:Inte en enda svordom iaf. Bara att vi är dummare i huvudet än någonsin. Jo , jag tackar.

Ännu dummare blir vi enligt Ulf. För ingen håller med honom i konspirationsteorierna. :lol:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#541190 Måste ha varit en enorm prestation av Ulf att inte ha fördummat oss sen den 29/11. Började ett tag fundera om han emigrerat till drömlandet Canada .... 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).