Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584449 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#522051 Tur att man fortfarande själv kan välja vad man vill köpa och vad man vill hyra. Kontentan måste ju bli att man själv väljer det som är prisvärt oavsett vad andra försöker intala en.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522064 näää lars du har fel, min affärside är att erbjuda något som inte andra har .. och det har alltid varit så .. jag är ingen skojare utan alla får det dom inte kan få nån annan stans (ja kanske huggkubben då) jag har ingen konkurrens och då blir det lättare, och min hemsida ger inget, utan det är de personliga kontakterna och det goda ryktet som till 95% säljer det jag tjänar pengar på ... har faktiskt aldrig gjort reklam, eller betalat för en annons .. får ofta fritt fram att göra reklam för mig gratis på olika ställen dit jag gör reklambanderoller skyltar mm men har aldrig utnyttjat dessa erbjudanden .. dessutom är jag ju faktiskt billig, skulle inte må bra av att ta oskäligt betalt, så det var lite krystat av dig att säga att jag är dyr .. men ingen kommer att köpa de svindyra alternativen till den vanliga impregneringen en gång till när dom ser hur dåligt det är i verkligheten .... tyvärr är den vanliga impregneringen ett storsäljande alternativ, nu när skitvirket bitit sig fast i sveriges brädgårdar .. och om vi ska titta på fler skojare så kan vi dra hela jävla skogsindustrin över en kam ... dom betalar dig lika mycket för att göra ett kalhygge av din skog, som fastigheten minskar i värde ... sen får du betala föryngring och röjning, stå för alla risker som planteringen innebär med skadedjur, älgbetning, stormar mm .. efter 25 år så hälsar dom på, om det gått bra .. då vill dom ha ut hälften av skogen du planterat utan att betala, sen är dom på återbesök efter 10 år till .. skitskogen som gjort dig till en fattiglapp trots att du fått den gratis, i arv (90%) har bara varit ful i 30 år nu, du själv har blivit pensionär och väntar nu bara på att försöka överleva så du får bli blåst en gång till när nästa kalhygge ska skapas (och det biologiska kretsloppet ska få nackskottet) ... men lite nöjd kan du vara ... tänk att bidragit till skogstopparnas miljoner i månadslöner, att hjälpt folk att glida över atlanten helt ensamma i ett jetplan, och sånt där som skithögar ägnar sig åt .. hur många gånger dom åkt fast för karteller som blåst skogsägare på miljarder har jag tappat räkningen på, det märkliga är att någon överhuvud tror ett ord dom säger .. själv skulle jag givetvis aldrig ge ett öre till den maffian ... och alltid så är det fattiglapparna som dom blåser, fattiga kommuner och fattiga skogsägare i glesbygden ... alltså de allra fattigaste kommunerna har alla det gemensamt att deras skogar ägs av stora skogsbolag ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522065 så här gick det för mindre än ett år sen, har ni redan glömt ... https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/ ... rtellmalet

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#522076
erikl skrev:Tur att man fortfarande själv kan välja vad man vill köpa och vad man vill hyra. Kontentan måste ju bli att man själv väljer det som är prisvärt oavsett vad andra försöker intala en.


Ja, och den som har något att sälja kan själv välja om man vill sälja till de som vill köpa. Det finns ju varken köp- eller säljtvång.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#522080
ulf 1 skrev:min affärside är att erbjuda något som inte andra har ...

Organowood är väl också ganska ensamma om sin idé? Men att någon är ensam om något innebär ju inte automatiskt att det är bra, eller dåligt. Och det är fortfarande fritt fram för de som vill att köpa eller inte.

Om marknadsföringen är vilseledande, det är en helt annan fråga.

Att du sen har svårt att hantera långsiktigheten i skogsbruket och envisas med att begränsa dig till din egen livstid, det är också en helt annan fråga.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522099 nu är det inte så att organowood är ensamma på skojarnas marknad, det kryllar av "världens bästa trä" men alla har det gemensamt att de använder världens sämsta trä i grunden, det var min kritik .... om vi tar en stolpe från någon av dessa skojare och sätter i backen så lovar jag att en obehandlad ekstolpe står kvar efter att du fått byta "världens bästa trästolpe" tio gånger ... ska vi ta ett vad lars ... här kommer en till med "dunderbehandlat" skitträ för 340 kronor kvadraten (21x120 bräder) .. http://www.superwood.dk/fordele-fakta/f ... 100m2-trae

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#522102
ulf 1 skrev:om vi tar en stolpe från någon av dessa skojare och sätter i backen så lovar jag att en obehandlad ekstolpe står kvar efter att du fått byta "världens bästa trästolpe" tio gånger


Om vi tar din ekstolpe och sätter i backen så lovar jag att en obehandlad betongstolpe står kvar långt efter att du fått byta ut din ekstolpe. Du gör en irrelevant jämförelse för att bevisa att du har rätt i din allmänna kritik mot dagens skogsbruk, och det blir lite fånigt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522105 varför blir jag alltid missförstådd .. det är väl relevant att jämföra svenskt trä med svenskt trä .. och att man ska ha rätt trä på rätt plats ... det är betongstolpen som är fånig .. och min kritik är just det att när man bedriver ett så felaktigt skogsbruk att det inte ens finns en fasadbräda som kan sättas upp och målas utan att den först måste impregneras med nån svindyr mumbojumbometod ... ja då har vi hamnat riktigt i diket .. konsumenterna är de som betalar detta behandlade skitvirke och de skulle döma hårt om de inte blev så innihelvete bullshittade av en skojarindustri .. hur många miljarder av våra skattepengar som vi betalat och som vi kommer att få betala för deras felaktiga skogsbruk törs ingen räkna på .. att återställa naturen som snott oss på turistinkomster långt mer än fiberintäkterna och att sanera marken och vattnen runt fabrikerna kostar hundratals miljarder som inte finns i detta utfattiga samhälle ... som inte ens kan betala den mest elementära välfärden längre ... bara enskilda människors entreprenörskap och deras drivkrafter ger inkomster till ett land ... storbolagen är bara exploatörer som raserar på ett eller annat vis .. politiker är bara okunniga lögnare som lätt styrs av storindustrin .. det är därför jag skriver, för att jag bryr mig om alla människor som inte orkar käfta emot galenskapen ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522134 på 80 talet bodde jag och min fru i alaska, en dag hittade vi en alukanot som flugit av en bil och gått i två delar, en kompis till mig klippte ur en bit aluminium ur sitt skrotade flygplan och med ett par hundra nitar så var kanoten som ny ... den första tripp vi gjorde med kanoten var paddeltur genom mellan alaska, vi började i ett guldvaskarläger några mil från fairbanks och klev iland vid yukon bridge 120 mil och 5 veckor senare, vi träffade på en trapperfamilj under hela den resan (och ett hundratal björnar, både svartbjörn och grissley) .. vad vill jag säga med denna historia då .. jo att turismen i alaska ger mångdubbelt mer till alaskas innevånare än det svenska skogsbruket ger till sveriges ekonomi och medborgare .. att det trots att det är så mycket folk som "hikar" inte ens går att träffa på en människa på en 5 veckors 120 mila resa genom vildmarken visar hur fantastiskt det är med inkomster från turism .. mina och min frus bidrag till alaskas turistinkomster var trots att vi inte köpte någon kanot, flera tusen kronor, vi tankade och provianterade i de små byarna, vi hyrde ett gevär och köpte ammunition, kartor, fiskegrejer osv ... och vi fick ett livslångt minne av ett både skrämmande och fantastisk äventyr .. nu är ju inte björnarna något hot längre så det som jag såg som så skrämmande (inte min fru) har blivit roliga historier ... i kanada har man nyligen invigt världens längsta sammanhängande trail 3500 mil lång .. hiking blev 2017 utnämnt till världens mest populära naturturismen, norge har ju också förstått detta .. men i det här skitlandet styrt av fibertalibaner, där påstår skogarnas härskare på skogsstyrelsen herman sundqvist att han älskar kalhyggen för dom är så vackra .. vad fan är det för fel på oss svenskar, vi borde kollas av utomstående psykläkare, för nåt stort jävla fel är det på ett folk som tillåter att vår natur ser ut som den gör ... läs här om "the great trail" gör en resa i kartan och dröm er bort från detta skitland ett tag ... https://thegreattrail.ca/explore-the-map/

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522139 Frågan är väl snarare om inte du skulle behöva en psykläkare..
Den här tråden har ju spårat sen månader tillbaka..
Guldvaskarläger jaja..

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

anersimyra  
#522144 Jaha, då var det slut på den här tråden som var riktigt underhållande .. :shock:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#522147
ulf 1 skrev:vi började i ett guldvaskarläger några mil från fairbanks och klev iland vid yukon bridge 120 mil och 5 veckor senare, vi träffade på en trapperfamilj under hela den resan
- - -
att det trots att det är så mycket folk som "hikar" inte ens går att träffa på en människa på en 5 veckors 120 mila resa genom vildmarken visar hur fantastiskt det är med inkomster från turism .. mina och min frus bidrag till alaskas turistinkomster var trots att vi inte köpte någon kanot, flera tusen kronor, vi tankade och provianterade i de små byarna, vi hyrde ett gevär och köpte ammunition, kartor, fiskegrejer osv ...


... och du undrar varför du blir missförstådd?
Du tankade en kanot och provianterade i små byar trots att ni bara träffade en trapperfamilj på 5 veckor och samtidigt inte träffade en människa? Var trapperfamiljen aliens? :-b

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522163 Turist vara trist. Virkesköpare vara intressant! :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#522175 förstår att det är svårt för en svensk att tänka sig 120 mil orörd vildmark där man efter en veckas paddling har 30-40 mil till närmsta väg, så jag blev ett missförtådd igen .. tror nog de flesta som varit i kanada nordamerika eller ryssland förstår vad jag skriver ..i sveriges skogar finns inte ett vattendrag du kan paddla en en kilometer utan att passera ett kalhygge, det är vad jag försökte beskriva ... den enorma fattigdom det är för ett land att vara utan vildmark ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#522179 Och du tror inte att det kan ha med befolkningstäthet att göra? Alaska är mer än tre gånger så stort som Sverige men har bara 700 000 invånare.
Om det hade bott 18 000 människor i hela Sverige (0,4 per km2 som i Alaska) så hade det mesta av landet varit helt öde, precis som i Alaska.
Och omvänt, om det hade bott 38 miljoner i Alaska (22 per km2 som i Sverige) så hade du antagligen haft svårt att hitta orörd vildmark där också.

ulf 1 skrev:jag blev ett missförtådd igen .. tror nog de flesta som varit i kanada nordamerika eller ryssland förstår vad jag skriver


Jag har varit i Kanada men förstår ändå inte.
Du skrev att ni inte träffade några människor men la ut tusentals kronor på att tanka i små byar under er kanotfärd. Sen kan jag inte låta bli att undra hur det gick med geväret du lyckades hyra i det väglösa och folktomma landskapet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).