Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

183 inlägg 41025 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#509353 Av bilden jag la upp ser ni att gammal contorta ser ut som granskog...

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#509358 "orsak till bristen på pellets är att den blöta och milda hösten både i Södra Sverige och Baltikum orsakat virkesbrist, det uppger branschorganisationen Pelletsförbundet." jag bara läser innantill vad pelletsindustrin skriver, men då var det alltså fake news då .. svampbob .. när man talar om svampar så verkar dom vara i uppror över hur vi behandlar skogarna, svampar fanns ju här en miljard är innan vi människor stövlade in på arenan, så dom har nog lite mer resurser att vidta åtgärder när dom tröttnat på människorna .. i kanada och australien dör nu många människor av svampinfektioner efter skogspromenader och jag väntar bara att det börjar hända även här, egentligen har vi ingen aning om vilka krafter vi utmanar, när vi mixtrar med naturen och med contortan som ju är en kanadensisk trädart med helt andra svampsymbios än i den svenska skogen, naiva forskare står som fån och hyllar contorta för att den "växer så bra" men har inte en aning om till vilket pris .. ska det bli till priset av att vi alla dör i en svamprelaterad sjukdom, näää det kan väl inte hända oss svenskar som är så kloka .. men nu råkar vår lilla lilla smala räddning från att inte för länge sedan blivit svampföda och utrotats från jordens yta, vara att svampar oftast dör vid 30 grader och människokroppen håller 37 .. men vi känner ju bara till några promille av alla svampar som finns på vår jord så man kan ju gissa hur många som klarar att leva och frodas i en 37 gradig kropp .. tror inte professorn har en susning om vad contortan lockar fram för individer i svampvärlden (de egentliga härskarna på vår planet) .. eller .. https://www.skogen.se/nyheter/snabb-contorta-avslojad .. om dödande svampar ska vi tydligen vara lyckligt ovetande, så jag tar en lite taskigt översatt artikel från vetenskapen i news medical .. varsågoda att bli lite klokare, innan ni planterar era contortor nästa gång .. https://www.news-medical.net/news/20150 ... edish.aspx

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#509364 det verkar finnas ett program på svt om svampar, ska kolla den till helgen .. http://www.tv-helse.se/svamparnas-planet/

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#509432 det är lite märkligt med skogs och rotröta och de kunskaper som funnits i 30 år .. ALLA föreskrifter och kunskaper som funnits under dessa 30 år, bryter man mot idag ... jag undrar vad det är för fel på svenskt skogsbruk, som har "lyckats" fördubbla rötskadorna på bara 30 år .. det ät ju inga småpengar som sveriges skogsägare förlorar på denna enorma tafattheten från forskning och industri .. rottickan tar idag var fjärde gran, och även tall och contorta .. en svamp som du håller i schack ganska enkelt genom att se till att ha blandskog och avverka när det är minusgrader (varför tror ni jag avverkade för en månad sen) men som vanligt så har industrins hönsgård av förståsigpåare och kvartalsekonomer fått ta över tänkandet, ivrigt påhejade av politiken .. och vad vetenskapen gör är väl bara att stilla lida .. vi vet så otroligt lite vad vi gör med vår natur i skogsbruket .. men det lilla vi vet ... inte ens det kan vi följa i en galen jakt på ökad tillväxt och ökat uttag .. vi är bara för sorgliga ..

Avatar Fallback

Re: Contorta och gallringsfritt?

Brorsan  
#509446
Lars Lundqvist SLU skrev:Av bilden jag la upp ser ni att gammal contorta ser ut som granskog...

Är den grova skogen contorta?

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#509447 man kan ju säga att det är ett nödvändigt ont att gallra och slutavverka hela sommaren i enskiktade granplanteringar, för att pappersindustrin ska få sin råvara, men är det inte just det här som kloka människor, (som av industrin kallas naturmuppar,) invänder emot .. att friheten och ansvaret inte ens är värt papperet det skrivits på .. man kan inte anpassa verkligheten efter sin affärside, man måste göra tvärtom för att det ska bli en hållbar affärside, och att konsumenter ska acceptera produkten (det kommer man att få lära sig alltför sent) .. tänk om jordgubbsodlarna krävde att kunna sälja färska jordgubbar året om eller gummiverkstäderna ville sprida sommar och vinterdäcksbyten på hela året .. då hade vi skrattat läppen av oss .. men när skogsbruket kräver något liknande så reagerar ingen, vi är så hjärntvättade av en effektiv lobby att vi inte reflekterar (än) .. oavsett vad priset för naturen blir så ska tydligen friheten och ansvaret ligga hos människorna som tvingar naturen att anpassa sig ... att tex svamparna gör uppror och dödar träden försöker man fixa med att byta träd eller spruta gift, lite som slavägarna, trodde dom kunde spöa folk till att arbeta bättre, att skogen sen är en barnkammare nu och tre månader framåt, det problemet löser man med att inte tänka på det .. och jag undrar, tänker man överhuvud taget .. en enda vettig tanke ..

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#509448
Brorsan skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Av bilden jag la upp ser ni att gammal contorta ser ut som granskog...

Är den grova skogen contorta?


Det är ett contorta bestånd på ca 90 år. Allt det som ser ut som granar är contorta. :)

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#509450 tidigare i tråden visar forskaren lars lundqvist stolt upp några contortaträd i ett skogsbryn och gör skenet av att så här ser det ut i en contortaskog, här kan vi snacka om fake news, genast får professorn några likes av bortfintade stackars skogsägare .. jag kan ta med er ut i en 40 årig contortaskog här hemma i mina trakter här i bergslagen och ni kommer att rysa över hur fattig och trivial skogen är, vi skulle möjligtvis få ihop 20 kärlväxter i denna skog, på min fastighet där jag har blandskog finns idag 240 olika kärlväxter, som en jämförelse (och det blir ju dom som lägger fröbanker till framtidens brukare av skogen) .. och det är ju detta som händer med vår natur, med det skogsbruk vi bedriver på storindustrins villkor .. vidare så är bilden som lars visar upp grotesk på ett vis till .. återkommande gödslingar (är det vart annat år) har gjort undervegetationen till en jungel .. jag undrar om vi små privata skogsägare ska ha råd med en helikopter hängande över våra marker vartannat år för att öka öka öka tillväxten, eller hur har professorn tänkt sig .. när gudrunstormen drog fram, så var det de planterade granarna på gamla löv och blandskogsmarker som föll som ett plockepinn, södra krävde att vi skattebetalare skulle ta smällen, vi skulle hosta upp minst 10 miljarder för att ta reda på skiten, det man undrar är ... varför i helvete har man nu samma jävla granar på plats igen .. jag undrar igen... tänker man överhuvud taget ..

Avatar Fallback

Re: Contorta och gallringsfritt?

isteskog  
#509452 Här kan ni själva avgöra hur Contorta kan se ut i verkligheten: https://www.google.se/search?q=bilder+p ... e&ie=UTF-8

Avatar Fallback

Re: Contorta och gallringsfritt?

karhuerik  
#509454 Hej!
För några år sen så var jag på en tvådagars contortaexcursion i Ragunda komun i östra Jämtland.
Bestånden som besöktes var 44år gammal och det vi tittade på var olika förbandstäthet och utvecklingen i dessa.
Jag har för mig att brytpunkten gick vid 2700-2800stammar/ha, tätare förband än dessa så blev det en hel del självgallring.
Markerna var blåbär, ca T24.
Vi tittade även på gallringseffekter i contorta med oilka gallringsstyrkor och med ogallrade parceller som referenser.
De 600(eller om det var 800) grövsta träden var lika grova i de ogallrade som i de gallrade ytorna.
Den genomsnittliga tillväxten var ca 10m3sk/ha och år.

Personligen så tycker jag inte att contortaskogar som är yngre än ca 25årär så trevliga då de är risiga och svåra att gå i, sen händer det något.
De kvistrensas, blir ljusa och med god sikt och frodigt bärsris. Det är oftast väldigt mycket orre och hare i dessa skogar. Har även dokumenterat områden i Härjedalen där orren betar contorta på vintern.

På många områden så är det ett hårt betestryck från vandringsälg och där går det nästan inte att få upp tall. Makterna kan vara för usla för gran och det är ffa på dessa marker som contortan är ett jättebra alternativ. I Härjedalen så är det mycket höglänt, mager mark i klass med delar av Norrbottens inland. I de områden som det är planterat contorta i så är produktionen en helt annan. Skulle uppskatta att snitttillväxten är 6-8m3sk/ha och år på dessa marker som har SI motsv T16. Många av dessa skogar i H-dalen är kring 30årsåldern och innehåller ofta 150-230m3sk/ha vilket är volymer som slutavverkningsskogarna sällan når upp till.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#509460
1524555886_bild_contorta.jpg
ja att gå med sca och bli fullproppad med lögner är ju ett sätt att ta till sig kunskaper, att tänka själv är ett annat .. nu är det så att sca lagt all sin svenska skog i två lika stora korgar, och det kan bara beskrivas som "jävligt korkat" men är det någon som tror att de kommer att erkänna detta .. näää va, som med allt skogsbruk så ser en del skogar bättre ut än andra och du kommer aldrig att få gå på excursion med sca där det inte ser lite bättre ut, visst kan (om vi bortser från alla risker med en invasiv art) lite äldre contortabestånd ibland se skapliga ut, men det är undantagen ... sca slutavverkar en hel del totalt misslyckade CONTORTAPLANTAGER redan i 30 årsåldern med motivering att dom måste "börja om" när det gäller kvalitet så envisas dom med att såga krokiga bedrövliga träd till bräder bara för att "bevisa" att dom inte gjort en felsatsning .. priset får naturen betala, just nu så invaderas avsatta naturreservat och nyckelbiotoper av detta träd, ni vet det där som var helt osannolikt för bara tio år sen .. sca förresten satsar stenhårt på att bygga vindkraft torn på alla sina marker, som att det inte räckte med att förstöra naturen mer än dom redan gjort .. frihet under ansvar ni vet ..

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#509462 och till lars lundqvist och andra med jägmästare och skogsmästare utbildningar vill jag citera albert eintein ...
... "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning."

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509465
ulf 1 skrev:och till lars lundqvist och andra med jägmästare och skogsmästare utbildningar vill jag citera albert eintein ...
... "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning."


Ulf 1! Ju mindre utbildning, desto större inbillning!
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 24 apr 2018, 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#509467
ulf 1 skrev:tidigare i tråden visar forskaren lars lundqvist stolt upp några contortaträd i ett skogsbryn och gör skenet av att så här ser det ut i en contortaskog, här kan vi snacka om fake news,


Nej Ulf1, det är inget skogsbryn. Det är ett av de bestånd som planterades i början av 1900-talet. Bilden är tagen på Korseleberget, väster om Dorotea. Dessvärre togs det upp ett hygge i direkt anslutning för några år sen så det mesta blåste ner i en storm något år senare. Men det finns fler bestånd, och alla ser ungefär likadana ut. När contorta blir äldre förändras barken och träden påminner om granar, tills man lyfter blicken och tittar upp på kronan.

Och nej, det är inte gödslat. Såhär kan en hyfsat bördig sluttning se ut även i Västerbottens inland.

Contortaskogar förändras över tiden, på samma sätt som tall-, gran- och björkskogar förändras över tiden. Och all skog och all skogsmark ser inte ut som skogarna i södra Bergslagen eller kring Umeå. Det är en av de saker som våra studenter får lära sig under utbildningen genom de studieresor som görs till olika delar av landet. För den som saknar både utbildning om och erfarenhet av skog och skogsbruk är det ju lätt att tro att just det lilla man sett hemikring och det lilla man kan är allt som finns att se och veta.

Två bilder till från Korseleberget. Den första visar en liten självföryngrad gran intill en gammal contorta.

1524558153_nf_gran_-_contorta_korseleberget.jpg


Den andra visar en stickväg genom en ogallrad del av contortabeståndet. Det finns enstaka självföryngrade granar (en skymtar i änden på stickvägen) och de indikerar ca G26.

1524558153_skid_road_korseleberget.jpg

Avatar Fallback

Re: Contorta och gallringsfritt?

surjämten  
#509478 Skulle vara mycket intressant att veta hur många procent av de privata skogsägarna som planterat skog de senaste 30 åren som planterat Contorta ?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).