Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

183 inlägg 40809 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Mellberg  
#511238
Kenya Cane skrev:Vill inte vara negativ men sågat virke av contorta blir väl ingen höjdare direkt?

Jag jobbar som sågare på ett sågverk och de få gånger vi sågar contorta så blir i huvudsak sparrar i dimension 75x75 mm och 100x100 mm samt lite sidobrädor.

Det märks också tydligt att hållbarheten i virket är klart sämre. Många sparrar i den klenare dimensionen samt sidobrädor bryts av i den vanliga hanteringen efter själva sågningen, något som väldigt sällan händer med vanlig tall och gran.


Contortan är intressant då den på lämplig mark växer 30 - 50 % snabbare än vanlig tall. Själv har jag lite för bördiga eller alltför finkorniga jordar. Det viktiga är att den duger till massa.

Bifogar en bild på min contorta planterad 1985. Ett litet område med knappt 500 satta plantor. Detta är en finkvistig variant och du vandrar obehindrat igenom beståndet. Contortan närmast till vänster är stamkvistad, några vanliga tallar syns också på bilden. Gemene man tycker nog att det bara är vilken skog som helst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#511663 Apropå gallring eller ej. Här är några bilder från ett ganska nygallrat contortabestånd i Västerbottens kustland. Det är rejält svallad morän just här, fläckvis berg i dagen. Det fanns en hel del självföryngrad tall, gran och björk i beståndet före gallring och markägaren (Holmen?) har valt att spara en hel del av detta. De som utfört gallringen har dessutom gjort ett riktigt snyggt jobb i övrigt så skogen är redan nu trevligare och lättare att gå i än före gallringen. Om några år, när riset i basvägarna ruttnat och täckts av gräs och mossa, så kommer det bli ett ännu trevligare skogsområde.

De tallar som finns är redan ganska bra kvistrensade så en möjlig framtid här är att så småningom avveckla all contorta och spara tallarna ytterligare några decennier för att få riktigt hög kvalité.

(är någon skarpögd nog att se hunden? :) )

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

kalhuggo  
#511676 ser ju rent mänskligt ut :-bd Skulle nästan tordas gå med bar överkropp där :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).