Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

183 inlägg 40816 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

svampbob  
#510588
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:nä då, det är contorta, det går inte att ta fel på om man bara är lite insatt .. .


De träd du fotograferat och markerat på fotona är vanlig tall, Pinus sylvestris. Det ser alla som är lite insatta.


Det är sällan Ulf kommer så nära sanningen det är ju åtminstone en närbesläktad tall.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510616
svampbob skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:nä då, det är contorta, det går inte att ta fel på om man bara är lite insatt .. .


De träd du fotograferat och markerat på fotona är vanlig tall, Pinus sylvestris. Det ser alla som är lite insatta.


Det är sällan Ulf kommer så nära sanningen det är ju åtminstone en närbesläktad tall.


Ja, man får väl vara tacksam för att Ulf 1 inte kallade det för gran! :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510657 här i norra örebro län så finns det många contorta plantager, så det är som vaniligt att bara läsa innantill för att se hur det är, men som vanligt så låtsas man inte om sådant man inte vill veta, sen hånar man och säger att det är fel, fel ,fel, sen kommer det ju givetvis att vara självklart att vi ska förbjuda, (som alla andra upplysta länder) och då kommer INGEN att komma ihåg att här stod professorer och bolagshöjdare och prisade galenskapen .... "Contortan får endast planteras mellan latituderna 60 ̊N och 68 ̊N förutom i Värmlands och Örebro Län där contorta får odlas ner till 59 ̊30’N. För övrig användning söder om latidud 60 måste Skogsstyrelsen medge undantag om det finns särskilda skäl, t.ex odling på starkt aspbemängda föryngringsytor med ståndortsindex T20 eller G20 och lägre eller för försöksverksamhet som dokumenteras i en särskild plan."

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510658 Det är helt rätt och contorta får därför planteras i exempelvis Hällefors kommun, men de träd du har på fotot är likafullt inte contorta.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Mellberg  
#510661 Det finns restriktioner när det gäller contortan, t.ex. att den får inte planteras närmare än 1000 m från nationalpark eller naturreservat. Planerat område klarar sig med 200 m marginal.

Ibland är naturen på ens sida. Blir härligt att få igång turbon! Här kommer tillväxten att öka från 4 m3sk till minst 6 m3sk. Värdeproduktionen ökar från 1000 kr till minst 1500 kr ha/år. Det gör inte ont.

   TS
Avatar Fallback

Re: Contorta och gallringsfritt?

Zaveria  
#510663 Hej!

Jag tycker att du ska satsa på att så contorta. En giva på 150 gram frö per ha. Enkelställ plantorna efter några år. Gör en andraröjning så att du har 3000 st plantor per ha. Gallra inte, eftersom contortan är känslig för vind- och snöbrott. Sådd går inte bra om du har torvmark, men i mineraljord går det utmärkt. Så gärna med behandlade fröer, så gror de snabbare.

Lycka till!

Zaveria

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510666 Spara en del av de granar som du får in naturligt i contortaföryngringen. Granarna håller ofta jämna steg med contortan och du får en stabilare skog på flera sätt.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Mellberg  
#510672 Tack för goda råd. Förstår att man sår maskinellt i samband med markberedningen. Vet ej om jag kan få den servicen. Sådd går också att göra manuellt, hur går det till idag? Kan kanske jag och familjen klara själva?

Bra tips detta att dra nytta av självsådd gran. Har en tanke på att eventuellt plantera vanlig tall i ytterkant kanske ca 10m. Gör det någon nytta för beståndets stormfasthet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510676
Mellberg skrev:Tack för goda råd. Förstår att man sår maskinellt i samband med markberedningen. Vet ej om jag kan få den servicen. Sådd går också att göra manuellt, hur går det till idag? Kan kanske jag och familjen klara själva?

Bra tips detta att dra nytta av självsådd gran. Har en tanke på att eventuellt plantera vanlig tall i ytterkant kanske ca 10m. Gör det någon nytta för beståndets stormfasthet?

En storm korridor behöver vara 30/50 m för full funktion! Och på större föryngringar återkomma var 200 meter! Här i söder är sikta vanligast tillsammans med gran! På utsatta slänter mot västkusten!
Men med contorta nör gran vara ett bättre alternativ än tall på bördigare mar där problemet är störst!

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510677
Mellberg skrev:Har en tanke på att eventuellt plantera vanlig tall i ytterkant kanske ca 10m. Gör det någon nytta för beståndets stormfasthet?


Nej.
Contortans problem med stabilitet hänger i första hand ihop med boniteten. På en någorlunda bördig mark får contortan väldigt stor krona och det är det som skapar problem. De bestånd jag sett på ganska svaga marker, sandhedar, grusig morän, osv, har nästan alltid sett väldigt bra ut.

Om man utgår från tall och gran så har ju gran högre produktion än tall på bättre boniteter och där vinner man i realiteten inget på att plantera contorta. Där växer contortan lika mycket bättre än tall som vad gran gör. Det är på de svagare markerna som contorta funkar bäst, där svensk tall producerar mer än gran.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510679 Lite kuriosa apropå contorta och svensk tall...

För många år ser var det en sommarstugeägare i Skåne som pratade vitt och brett om den contortalund han hade på tomten. Raka, fina och med toppskott på över en halvmeter per år. Han var mäkta stolt. Det var bara det att det inte var contorta utan vanlig svensk tall. Men den såg inte ut som de tallskogar som växer längs Skånes kuster så därför trodde sommarstugeägaren att det måste vara nån annan sort och hade ju hört talas om contorta. Så tolkningen blev "contortalund".

Jag valde att inte spräcka illusionen. :)

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Mellberg  
#510683 Detta är mjäla/lättleramarker strax under högsta kustlinjen 260 - 290 möh. svag nordsluttning, ca 2 mil från kusten, breddgrad 63, medelhöjd ca 18 m, ålder 100+, bonitet G18 - G22 , ca 230 m3sk/ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510687 Helt fel mark för contorta. De får dålig rotutveckling i så tät och kall jord.
Typisk granmark. En plantering med gran skulle ge betydligt högre tillväxt än det du har idag.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Mellberg  
#510698 Anade detta, så det får bli gran på nytt! Får bli att söka nån uthuggen fastighet, med återbeskogningsbehov på typiska tallmarker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Kenya Cane  
#511222 Vill inte vara negativ men sågat virke av contorta blir väl ingen höjdare direkt?

Jag jobbar som sågare på ett sågverk och de få gånger vi sågar contorta så blir i huvudsak sparrar i dimension 75x75 mm och 100x100 mm samt lite sidobrädor.

Det märks också tydligt att hållbarheten i virket är klart sämre. Många sparrar i den klenare dimensionen samt sidobrädor bryts av i den vanliga hanteringen efter själva sågningen, något som väldigt sällan händer med vanlig tall och gran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).