Föryngring

Plantering och plantval

22 inlägg 7023 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Svensson1  
#504739 Det blev väl stamsprickor i dom.Minns jag rätt?

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

JensSkoog  
#504741
Svensson1 skrev:Det blev väl stamsprickor i dom.Minns jag rätt?

Var väl samma som blev gjort i Norge, med det vi kallade "tyskegran". Mellaneuropeisk proveniens som importerades. Stamsprickor, kvistiga och med ett skatbo av grenar i toppen som gjorde att längdväxten hörde upp efter ett antal år. Inte mycket kvar av det som planterades på femtiotalet nu, och bra är det.

Avatar Fallback

Re: Plantering och plantval

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504742 Blir ett lugnare år med planteringen. Ca 1500 sibirisk lärk ska ner både som hjälpplantering och för att rätta till planteringslagets missar. Det blir även utfyllnad av ett hörn som inte tidigare är planterat.
Efter det är jag i mål med att ha föryngrat 12 av mina 33 ha skogsmark. Fördelningen har blivit 2 ha lärk, 0,5 ha gran, 0,3 björk och resterande dryga 9 är tall.

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

JensSkoog  
#504743
busholle skrev:.......... och resterande dryga 9 är tall.

Lyckliga människa :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504747
Svensson1 skrev:Det blev väl stamsprickor i dom.Minns jag rätt?

Ja det blev stamsprickor på de. Men det kan det bli på all gran när de växer på bra mark som kan drabbas av vatten brist på försommaren!

Veden drar ihop sig men det kan inte barken och blir då försvagad. När sedan trädet får vatten igen öppnas en eller flera sprickor och granen har svårt att valla över längsgående barkskador. Granen försöker då med kåda som där av blir de sedan svarta!

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Svensson1  
#504782 Ja precis men i deras fall sprack dom oavsett vattentillgång.Kommer ihåg nu att Farsan visade ett bestånd när jag var liten.

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Skogrates  
#504868
JensSkoog skrev:
Skogrates skrev:Jag hade tänkt att göra markberedning med terracuten för att sedan så tall.

Gör du "såddfläckar" i förband då, eftersom du
väl inte ska markbereda allt, Skogrates ?


Jajamen! Det är en efterplantering egentligen och marken är lite för stenig och kuperad för att ge sig ut med minigrävaren, därför tänkte jag använda denna metod istället. Jag ska både så tall och plantera gran är tanken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).