Föryngring

Frö sättning

5 inlägg 2912 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frö sättning

sveakatten  
#497232 Efter att ha läst i genom detta som Lars länkade till om plantor (https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... -plant.pdf) så undrar jag, är det någon som sätter frön i stället för plant?
Jag provade att sätta frön i våras som jag hade klängt själv, och blev överaskad av hur stor procent som tog sig.
Får väl se i vår hur mycket som klarat sigi vår, men i höstas var det små plantor i nästan varje grop.
Det borde väl vara både billigare och bli bättre stabilitet på dessa träd än att sätta plant?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Frö sättning

Zetor 25  
#497305 Jag brukar fröså ibland. Har använt både egenklängda granfrön och köpta tallfrön. Det jag har sett så verkar det vara väldigt olika mellan år hur fröna ska ta sej. Men dom som kommer upp tror jag betydligt mer på än vanliga täckrotsplant. Och jag har inte sett självsått/frösått blivit angripen av kusjävlar nån gång.

Användarvisningsbild

Re: Frö sättning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497338 Kusjävlar?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Frö sättning

sveakatten  
#497367 Vad är nackdelen med att fröså då, eftersom så få verkar göra det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frö sättning

Zetor 25  
#497407 Ursäkta.Snytbaggar heter dom va?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar