Föryngring

Klippa bort dubbeltopp på gran

16 inlägg 17342 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klippa bort dubbeltopp på gran

Gaffe  
#489946 Fick höra att man bör klippa bort ev dubbeltoppar i granplanteringarna. Vilken tidpunkt under året är lämpligast för detta?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

boksson  
#489947 Från nu fram till mars-april men innan toppskottet börjar växa.
Jag har en julgransodling där vi klipper nästan samtliga toppskott och formklipper sidogrenarna framtill mars april men kan starta i november utan större bekymmer.

Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

Gaffe  
#489961 Okey, tack. Då blir det sekatör fram. Skall man klippa så tätt inpå stammen som möjligt? Annat att tänka på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

boksson  
#489963 Japp, lämna inte någon stump och lämna det vitalaste av toppskotten så blir det bra.

Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

550  
#489966 Vad är det för problem med att klippa på sommaren? Det är då jag har tid över att gå i planteringarna med sekatören.

Användarvisningsbild

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

Traktordave  
#489996 Vi fick tipset att spara ca en cm stump om/när vi klippte på sommaren för att detta skulle minska risken för rotröta. Så hittills har vi klippt på sommaren

Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

jannee  
#490024 Jag tar dem samtidigt med röjning, oberoende årstid, tidpunkt verkar spela mindre roll men oftast blir det dagtid :grin:

Användarvisningsbild

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490027 Klena dubbeltoppar kan man ta när som under året. Men vänta till plantan har gått över 1,5 m för då har oftast den ena dubbeltoppen blivit en spröt och det är enkelt att göra rätt val av topp. På sommaren kådar granen över snittet och på vintern torkar det upp. Dock ska man alltid klippa så nära kvarvarande stam som möjligt utan att skada grenkudden. Gärna med en sekatör som har skär och går omlott istället för mötande skär. Grenar grövre en 1-2 cm bör klippas i juli- augusti så de kan kåda över.

Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

boksson  
#490176
Gaffe skrev:Okey, tack. Då blir det sekatör fram. Skall man klippa så tätt inpå stammen som möjligt? Annat att tänka på?

Vanlig gran har generellt bra förmåga att hantera förluster av grenar och toppskott utan att den dör. Så du kan säkert klippa dubbeltoppar när du vill. För min del med julgransodling är estetiken viktig därav klippning på vintern så att "såret " hinner blir så diskret som möjligt till nästa julgranssässong. Glöm inte att de översta sidogrenarna inte får vara längre än toppskottet då risken är att de tar över som dominant toppskott med risk för krokig stam som resultat.
Jag bifogar några bilder hur jag klipper bort dubbeltoppar med oftast gott resultat.
På första bilden ser du även ärret efter borttagen topp förra året
1515245777_20180106_115842.jpg

1515245796_20180106_115914.jpg

Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

Gaffe  
#490216 Tack @boksson

   TS
Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

barbarossa  
#759779 Om jag förstått saken rätt så är det ok att klippa bort dubbel toppar den här årstiden 🌲

Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

barbarossa  
#759909 Före efter månne de överlever 🤔 🌲

Användarvisningsbild

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

Torbjörn Johnsen  
#759916 Bör inte vara några problem alls👍

Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

jannee  
#759930 På små eller kortare granar löser sig detta med dubbeltoppar oftast sig själv.
Man behöver m.a.o. inte oroa sig om man missar några så kallade dubbeltoppar, när du röjer och granarna är runt två meter lär du ändå inte hitta några dubbelstammar - man kan undra hur det har löst sig :?:

Avatar Fallback

Re: Klippa bort dubbeltopp på gran

barbarossa  
#759933 Dessa granar är planterade -18 och stor del av dem har dubbel topp. Bor behandlade förra sommaren en figur på 1.6ha där ena ändan av skiftet har torvmark.väldig skillnad på plant storlek på figuren.30cm plantor i sämre änden och 1.3m i bättre 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).