Föryngring

Gödsla med aska

14 inlägg 8742 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gödsla med aska

karlmartinjohansson  
#489271 Hej alla! Jag leker med tanken på att gödsla skogen med aska, Askan jag har i åtanke att använda är ren och fin från en halmpanna. Finns här några finns här några erfarenheter.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

Hema  
#489312
karlmartinjohansson skrev:Hej alla! Jag leker med tanken på att gödsla skogen med aska, Askan jag har i åtanke att använda är ren och fin från en halmpanna. Finns här några finns här några erfarenheter.

Den askan borde väl bli helt fri från bitar, utan endast som fint mjöl? Vad hade du tänkt använda för spridare?

Användarvisningsbild

Re: Gödsla med aska

karlmartinjohansson  
#489349 Det är lite ojämn kavalitet i den men funderar på att kunna lösa spridning med en gammal gödningslunga på traktorn, jag räknar med att få modifiera den lite med omrörning osv.

Vilken typ av skog är det lämpligast på mark osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

Hema  
#489367 Den som är näringsfattigaste antar jag, men det är inte lätt att köra med traktor överallt heller. Inte ens ATV kommer man fram med överallt, långt ifrån. Iaf om man funderar på att dra en vagn. Framtida drönare kanske...

Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

axwell  
#489380 En av mina skogsgrannar skaffade en beg Bogballe för sprida skogsgödseln bakom en 70 hp MF.

https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... e/bogballe

På myrmark gör askpellet störst nytta för huvudsakliga ämnena i sån aska är ju Kalium och Fosfor .
I en annan tråd här såg jag att någon oroade sig för kväveläckage men Kväve är en bristvara i ved- och halmaska.

Jag har inte läst den här förstudien så jag vet inte om man beskriver hur aska i mjölform görs till pellet.
Förenklat blöts askan ner i vatten och geggan får sedan torka så att den senare kan hackas i små bitar (pellet).
http://www.energiaskor.se/pdf-dokument/ ... 201102.pdf

Du skall sprida den i form av pellet, annars tas den upp för snabbt av jorden och kan skada lika mycket som askan hjälper andra arter.

Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

Hema  
#489386 Risken med hårda pellets och gödning är risk för trädskador hos de träd närmast körvägen.

Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

axwell  
#489400
Hema skrev:Risken med hårda pellets och gödning är risk för trädskador hos de träd närmast körvägen.


Allt får ju ske med gott omdöme i förhållande till situationen, hemgjorda pelletar går nog inte som skarp ammunition. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

jannee  
#489405 ALL gödning gör att skogen växer bättre, oberoende om det är kväve, kalk eller aska. Träden behöver alla mineralämnen för att växa optimalt. Finns tvivel se på de träd (åkergranar) som växer i kanterna runt odlingar, de kan vara bautastora trots att de bara är runt 50 år.

Användarvisningsbild

Re: Gödsla med aska

karlmartinjohansson  
#489406 I vilken skog och på vilken mark brukar aska passa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

jannee  
#489449 Skogsstyrelsen rekommenderar att man lägger ut aska där man maskingallrat. Försök har visat att man snabbt har igen kostnaden och de redskap som används är optimala där det är maskingallrat.
Träden behöver ljus, näring (spårämnen som finns i aska) och vatten.
För exempel såg jag på TV att skogen växer betydligt bättre längsmed åar där björn fångar lax. Skogen tillgodogör sig resterna efter björnens kalasande på lax.

Användarvisningsbild

Re: Gödsla med aska

Bjones  
#496040
karlmartinjohansson skrev:Det är lite ojämn kavalitet i den men funderar på att kunna lösa spridning med en gammal gödningslunga på traktorn, jag räknar med att få modifiera den lite med omrörning osv.

Vilken typ av skog är det lämpligast på mark osv.

Du måste ta några kort när du fyller en bogballe med aska o drar igång den i skogen ,
Ska inte askan härdas ( läggas i vatten och torka för att få rätt kemiska reaktion) innan man sprider ut den

Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

Sture Andersson  
#496102 Har provat sprida aska med en gödningslunga ,och det funka inte ,blev bara ett hål ,och det fall inte ner .fick sprida ut det för hand sen ,en skopa i bak på traktorn och en som körde och jag ficka sprida med en skiffel.

Avatar Fallback

Re: Gödsla med aska

rikard_e  
#496260 Undvik askgödning på blötare marker, vid vattendrag.
Absolut inte vid nyckelbiotoper eller no-områden.

NS-områden är jag dock osäker på.

Samma med kalhyggen, då ska du ha någon speciellt typ av aska som bryts ner långsamt för att göda under längre tid.

Gallringar är väl optimalt och annan produktionsskog.

Jag är inne på att askgöda björkröjning, två grangallringar.
Är dock osäker på hur jag ska sprida.

Och hur många ton per hektar ska man sprida?

Användarvisningsbild

Re: Gödsla med aska

Bjones  
#496264 Skulle vara roligt o höra av någon som har askgödslat ,

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).