Föryngring

Sortbestämning gran och tallplantor

12 inlägg 5834 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sortbestämning gran och tallplantor

Sne4  
#482145 Kanske en liten konstig fråga, men jag har blivande julgranar(!) på ett hygge och tallplantor med korta och långa barr lite om vartannat.

Misstänker att det är sitka och contorta plus någon julgranssort blandat med vanlig gran o tall...
-Är det någon som har en bra länk gällande sortbestämning av dessa?

Nu har visserligen rådjuren festat upp det mesta och jag var nere för att se hur illa det var och hur mycket jag måste fylla på med. Jag blev lite förbryllad när jag såg hur blandat det var...
(planteringen skedde innan jag tog över skiftet och tyvärr så lyckades jag inte få klara besked om varifrån plantorna kommit....)

Nu måste jag ju veta vad det är för sorts julgranar jag får försöka sälja om några år...



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

Torbjörn Johnsen  
#482149 Spännande utmaning! Verkar som du har ett helt arboretum :grin:
Om det är granar som har platta barr så är det någon Abies-art. Finns några att välja på... Det borde gå att googla fram bilder på både abies-arter och olika pinus- (tall) arter. Sen finns det säkert en del speciella kännetecken man kan ta ut arten på.
Ta gärna några bilder på de olika varianterna och lägg upp här. Närbild på skotten, på stammen och gärna på kvistarnas undersida. Hur många barr har tallarna i varje "knippe"? Hör finns många som säkert kan hjälpa dig att bringa ordning bland arterna.

Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

Sne4  
#482236 Då har jag varit ute vid hygget och tagit lite foton, jag tar tallarna först så lägger jag upp granbilderna i morgon. Upptäckte att jag inte hade med någon bild på tallarna med de små barren, de är dock de som borde vara frösådder. (de två till vänster i bild 2).

Jag hoppas att bilderna är tillräckligt tydliga

1511549999_sortbestaemning.jpg

1511550000_sortbestaemning2.jpg

1511550000_sortbestaemning3.jpg

1511550000_sortbestaemning4.jpg

1511550000_sortbestaemning5.jpg

1511550000_sortbestaemning6.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

Sne4  
#483313 Då kommer granbilderna. Tallplantorna ska vara vanliga tallar. Efter att ha pratat med den som levererade plantorna så ska det vara en vitrysk proviens. Så är det frostskador som gör att de ser ut som julgranar, eller är det julgranar?
De som har tittat på det hela säger "ser ut som julgranar".
-Jag som trodde att jag åtminstone kände igen gran och tall. Jag får väl göra som amerikanarna "Evergreen" fungerar alltid, om man nu inte råkar kalla ett lärkträd för städsegrönt..

1512118376_dsc02904.jpg

1512118376_dsc02906.jpg

1512118377_dsc02907.jpg

1512118376_dsc02908.jpg

1512118377_dsc02909.jpg

1512118377_dsc02910.jpg

1512118378_dsc02911.jpg

1512118378_dsc02912.jpg

1512118378_dsc02913.jpg

1512118378_dsc02916.jpg

1512118378_dsc02917.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

Torbjörn Johnsen  
#483447 Ser ut som mycket fina gran- och tallplantor. Kraftigt växtsätt och frisk, grön färg. Dom här växer för fullt nu men det kan nog vara en god idé att skydda den från viltbete. Nu undet vintersäsongen. Det finns bra preparat att spruta på toppskotten. Säkert nån som kan tipsa.
Vitrysk proveniens (härkomst) är vanligt att använda i södra halvan av landet. Man ska helst inte flytta gran (hämta frön) från norr till söder utan tvärt om. Och då har det visat sig att vitryssarna fungerar bra. Börjar inte växa för tidigt på våren så de fryser men hänger i bra med växten på slutet av säsongen. Lycka till med fin plantering! Vips så är det gallringsskog:-)

Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

Torbjörn Johnsen  
#483450 Granarna är vanliga granar. Picea abies på latin eller norwegian spruce på engelska. Vår naturligt förekommande gran m a o.

Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

JensSkoog  
#483496
Torbjörn Johnsen skrev:Granarna är vanliga granar. Picea abies på latin eller norwegian spruce på engelska. Vår naturligt förekommande gran m a o.

Gran är gran, men det är ju viktigt det med proveniens på planter och frö eftersom granen, pica abies, har något av det mest kompliserade och intressanta genetiske ärvmaterial av allt som lever. Blev ju ingen höjdare när man planterade s.k. "tyskergran" i Norge på femtiotalet. Dom växte snabbt, blev kvistiga och vintrade dårligt. Men sjölvsådd från dom anpassade sig och blev riktiga "Norwegians" :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

anersimyra  
#483535 Är ” tyskegranarna ” Abies Alba ?.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

JensSkoog  
#483560 Nej, det som importerades var ordinarie pica abies, som behövde en generation innan den anpassade sig.

Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

anersimyra  
#483562 Ok. Jag undrade då A alba av många kallas för just ” tyskgran.”.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

JensSkoog  
#483572 Var nog inte bara från Tyskland. Men från mellaneuropa. Var brist på inhemska frö, och tanken var att granen där växte snabbt. Det gjorde den, men det fanns nackdelar upptäckte man genom åren. Kvistiga utan självstamkvistning, vintersprickar och ofta gick toppen i "skatbo" på tjugo - tjugofem meter.

Användarvisningsbild

Re: Sortbestämning gran och tallplantor

Sne4  
#483803 Tackar!
Det är inte lätt när man får höra att det ser ut som julgranar. Ja jo, visst ser det ut som julgranar...

Vad som inte syns i bilderna är 2 rullar 50mm frystejp fördelat på ett antal toppskott- när jag såg hur hårt tallarna blivit betade så sökte jag här och såg att vimplar med maskeringstejp verkade fungera. Till nästa säsong får det bli trico också. En del plantor ser ut att ha blivit betade flera gånger per växtsäsong. Veritabel bonsaiklippning av flertalet tallar.

Rådjur, dovhjort, kronhjort och älg frekventerar markerna så jag behöver inte bekymra mig det minsta om lövuppslag.

Fler dumma frågor kommer garanterat :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).