Föryngring

Plantöverlevnad

54 inlägg 31576 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

jannee  
#706351 Du som kan påvisa en onormalt hög avgång av plantor, gör en anmälan till leverantören, troligtvis kan denne då ersätta dig med nya plantor - jobbet lär du få göra själv :grin:

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

uffejohan  
#707411 Trodde att både Trico och Imprid skulle skydda mot alla skadegörare men möss/sorkar skyr inget. Fått upp mot 1000 tallplantor uppätna i vinter. Trösten är att jag sådde tallfrö samtidigt så det finns ändå hopp om en fin plantering, om än något försenat.

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707446 Tråkigt Uffejohan. Var det på hygget norr om storavägen? Där borde det ju inte vara så mycket med sork.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

uffejohan  
#707466 Precis, där du noterade att det var lite angrepp av snytbagge när du kollade. De största angreppen var överst på den lilla höjden. Mycket märkligt med sorkangrepp på en torr kulle, har nog aldrig hört talas om den risken på den typ av mark. På de delar som låg lägst, ner mot mossen, fanns inte ett enda gnag och inte heller en enda granplanta, bara på tallen. Hoppas de har fått i sej så mycket Imprid att de är borta i fortsättningen.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

alias  
#712795
sundelius skrev:Var och kollade på all avverkning hos grannarna som pågår just nu.
Såg bland annat två nyfödda kid och flera harungar :-bd
Mindre roligt var de djur som gnagt på mina nya plantor. Vet väl egentligen redan vad det kan vara som angripit men eftersom jag varit förskonad tidigare så ställer jag frågan ändå.
Vad har orsakat skadorna?
1498761578_20170629_172823.jpg
1498761592_20170629_173138.jpg


@sundelius:
Hur ser planteringen ut så här tre säsonger senare?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

sundelius  
#712835 Ja du @alias
Hygget är ett sorgebarn trots hjälpplantering. Glest med granplantor och självföryngrat löv hålls nere av viltet. Ormbunkar och hallon är det gott om.
Har av intilliggande hygge lärt mig att det skulle definitivt markberetts och idag hade jag även sått tall trots bra bonitet då marken är torr.
Ett alternativ hade varit att börja om nu men omväxling förnöjer och det kommer bli skog här med till slut. Springer över med röjsågen och Strands slyklinga varje säsong för att hjälpa de plantor som kommer upp
Har definitivt tappat produktion i uppstartsfasen men blandskog är trevligt

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715609 Jag blev lite ledsen nu när jag tittade till mitt hygge. 😥 Planterat -18 barrot, ej markberett. 67% gick bort. Hjälpplanterat -19, och för ett år sedan hade 20% gått bort. Nu idag var jag och tittade på hygget, och det var svårt att hitta några granplantor alls. Även om gräset är grönt, då skall man väl kunna hitta stora plantor?

Här är är lite bilder från hjälpplanteringen, tyckte det såg ok ut i höstas. 🤔

blog/Mangan/hjalpplantering_b-8233.html#replies

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Fredrik Reuter  
#715611 Riktigt surt givetvis. Var ute nu på lunchen och kollade granbarkborre i hyggeskant. Hygget planterat med barrot av gran. Många torra, bruna och döda plantor men några gröna också.

Fast dina, är de helt borta?

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715612 Jag var egentligen ute i sprang, så stannade på några ställen på hygget och letade. Får nog gå ditt med mitt metspö och leta noggrant. Men planterna var så stora så de borde synas tycker jag. Såg många ställen där båda plantorna var döda, dä jag planterat nytt bredvid den första.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).