Föryngring

Plantöverlevnad

54 inlägg 31563 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462410
Mangan skrev:Nej, jag kollade inte. Det sitter ju plantskydd av papp, så man ser inte om det gnagts under. Skulle tro att de flesta torkat, men är inte säker.

För min del räcker det med 1600 granplantor/ha, så ingen anledning till oro! :)

Tycker att hu har fått en hygglig föryngring!
Då du har närmast 3 000 plantor/ha så har du mer gått efter förband än bra planteringspunkter. Då är 20 % bra och du har det bättre än så!
Som alltid finns det flera skolor men jag kör efter mindre plantor på bra ställen. Jag kan ha två plantor med 1,3 meter mellan samtidigt som jag har 3 m mellan andra.
Vissa man planterade köpte inte det! Har till och med hämtat jord för att plantera plantor på stora stenrösen! :((

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462440 Tja, försökte gå efter bra punkter. Satte där skotaren rivit upp, och vid stubbar (som jag fått för mig är bra). Men dom är så små de däringa plantorna och det känns så ödsligt emellan ibland. :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Tosca  
#478344
Mangan skrev:Kanske blir lite koll av döda plantor till sommaren. Och kanske lite nya mätningar när gräset har vissnat ner i oktober.

Japp @Mangan, oktober varar ännu några dagar.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510380 Har inet gjort några nya mätningar. :(

Pratade med plantsöljanre, han tyckte 80% på omarkberett med Multipro var helt OK, och att jag skulle vara nöjd. Sätter samma sak nu i vår, men barrot istället för plugg+1. Och ungefär 10 ggr så många...

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

jan larsson  
#561244 Hej

Jag känner till ett genom södra planterat hygge. Ca. 2 ha. (5000 st plantor) Skulle vara planterat före försäljning.

Plantorna plugg + 1 kom i mitten av oktober 2017 (mycket regnigt o blött). Och planterades 1:a december (förmodligen ordentligt mögliga) i drygt 1 decimeter nysnö!! Bland massor av kultur, fornminnen.
Gissa hur många som levde o tog sig på våren. Max 100 st. Sen kom torrsommaren o tog ca. Hälften av de 100 st. Som överlevt vintern. Kvar max 50 st. På två hektar.

Affären är inte avslutad ännu för lantmäteriet är inte färdiga med fastighetsregleringen. ( bör bli i höst eller tidig vinter)

Den nya ägaren påpekade bristerna i planteringen. Och ville ha ersättning med nya plantor men önskade plantera dem själv. Men har hitills blivit avvisad. Av revisor, mäklare, södra (föregående tre titlar är en o samma person) o jurist som höll i försäljningen. Den förre ägaren vet men har inte brytt sig om skötseln på flera år. (Bara om att få ut kapital ur skogen)
Har hört att plantor o plantering gick till ca.50 000 kr.
Och vet att köparen tycker det är surt att inte få gehör. O inte har ork eller energi till att försöka få rätsida på det. Och känner heller ingen lust att lägga tid o energi på att plantera nu i vår ifałl fastighetsregleringen inte går igenom. (Var o är visst en del tjafs i affären så det räcker)

Jag kan ha skrivit om detta tidigare. Men det är en så otrolig o osanolik berättelse att den tål att berättas flera gånger.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Avslutat-02  
#561281 Det går att sätta plant i nysnö, men inte halvdöda plantor, vid plantering i ny markberett kan man ta med vissa visna plantor som klarar sig, men mögel och blöta är ingen kombo att plantera i.

Den som utför detta är en idiot, och har inget samvete, eller moral.

Jag lämnar aldrig garanti på planten, men på jobbet, kan man bevisa att jag gjort fel och därför har planten dött, då sätter jag om dem och betalar för planten.
Ännu efter 20 år har jag aldrig råkat ut för detta. :-bd

Äsch jävla idioter, betala planten det är ju 5000 stycken bara.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Amatörhuggare 62  
#590296 Dessa plantor har nu kommit igång.
Men funderar dom på,å växa en gång till i år.
Nya knoppar.
Är nog förra sommaren.
Som ställt till detta.
Så plantor kommit,fel i tidtabellen

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590297 Fenomenet heter polepcis och uppkommer när det finns mycket värme kvar men ljuset har förklarat för plantan att det snart är vinter. Detta uppkommer på alla typer av barrplantor upp till 3-4 m höjd.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Blivande snickare  
#590298 Klarar skotten vintern eller fryser dom ihjäl?

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590300 Gran och tall brukar hinna vintra in utan frost skador men på exoter kan det bli skador på.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Amatörhuggare 62  
#590302 Tack Tåndemåla.
Fint namn på knopparna

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

alias  
#706311 Kollade på lite planteringar i helgen och blev lite fundersam på vad som hänt med dessa plantor:

Tall, planterad våren 2019.
1616614524_20210321_113849.jpg


1616614523_20210321_113908.jpg


Gran, planterad 2020.
1616614521_20210321_161357.jpg


1616614522_20210321_161424.jpg


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

jannee  
#706315 Vet inte vem du köpt plantor av men Svenska Skogsplantor är idag fullt medvetna om att de plantor som planterades hösten 19 men även våren 20 har varit ojämna i kvalitén.
Flera skogsägare har fått nya plantor (reklamation)
Har själv haft en onormalt stor avgång, vissa plantrader helt borta, de har inte ens börjat växa, medan andra växt, inte bra men i alla fall växt.
Dina granplantor ser ut att drunknat.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706319 Berätta mer, @jannee, mia plantor från Svenska Skogsplan gick bort 6-70% -19 och kanske 20% -20.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

alias  
#706320
jannee skrev:Vet inte vem du köpt plantor av men Svenska Skogsplantor är idag fullt medvetna om att de plantor som planterades hösten 19 men även våren 20 har varit ojämna i kvalitén.
Flera skogsägare har fått nya plantor (reklamation)
Har själv haft en onormalt stor avgång, vissa plantrader helt borta, de har inte ens börjat växa, medan andra växt, inte bra men i alla fall växt.


Det här var enstaka påverkade plantor som jag fotat.

Tallplantorna har faktiskt haft riktigt bra överlevnad.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).