Föryngring

Svartgran skogshuggarn?

12 inlägg 10459 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svartgran skogshuggarn?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1793 Hur gick det med dina svartgranar? Lever dem?

Jag har köpt två lådor(600st) som,i samband med vårens plantering, ska i backen på ett sumpigt,eländigt ställe.
Tänkte även prova sätta ngra på en myr för att se hur tuffa de är.

/Nisse



   TS
Arevo
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1806 De lever och frodas.

Ska räkna ut tillväxtprocenten från plantstadiet och ta en bild så får ni se hur det ser ut.
Visst kan du testa på ren myrmark oxå som prov, men mitt råd är att ändå försöka hålla dig på boniteter som räknas som citat " impediment men med viss virkesproduktion".
Hos Skogsvårdsstyrelsen eller i skogsbruksplan brukar dessa klassas som "vedhuggning" i avdelningsbeskrivningen.
Ska själv ner med 600 till, och en bekant har köpt 900 som han ska provplantera under liknande förhållanden fast i AC inland.
Det ska bli kul att se hur det går.
De är i af fruktansvärt tacksamt att plantera svartgran tack vare storleken på plantorna (20-25 cm L), om man jämför med tex tall.

Avatar Fallback
torrtall  
#1809 En nyfiken fråga: vem säljer dessa plantor?

Då de är så stora låter det som barrot, stämmer det?

(jag fick av Svenska Skogsplantor höra att det inte gick få tag i barrot i Norrland, det är därför jag är så nyfiken. Men jag pratade kanske med fel firma... )

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1810
torrtall skrev:En nyfiken fråga: vem säljer dessa plantor?

Då de är så stora låter det som barrot, stämmer det?

(jag fick av Svenska Skogsplantor höra att det inte gick få tag i barrot i Norrland, det är därför jag är så nyfiken. Men jag pratade kanske med fel firma... )


Nej, det är täckrot.

Läs tråden om åkerplantering under den här ämneskategorin.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1812 Sagt och gjort!

I helgen åkte 3000 tall å gran i backen tillsammans med 600 svartgranar.
Hur kommer det sig att svartgranplant alltid? är så stora,fina och jämna?
Tall o gran kan ju minsann variera rätt friskt i storlek och kvalite'.

Jag köpte mina från Wallons. Proveniens Gravel Lake 63,?? grader.
Satte ett 20-tal i en myrkant. Skulle bli djupt imponerad om de tar sig.

Jag tycker det är lite kul med ovanligare lösningar. Här i norr är vi ju rätt begränsade, men jag ska t.ex. plantera 3ha lärk nästa år.Ev. i kombination med gran för att minska plantkostnaden ngt.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1816 Gjorde du någon markberedning nisse?.

Var som hastigast och tittade till planteringen i går i samband med ett annat ärende.
Jag bedömmer att tillväxtprocenten är över 50 % i snitt räknat på den längd som plantan höll vid planteringstillfället, och ni vet ju vilka förutsättningar plantorna hade i mitt fall.
Min mobilkamera tar dock inga vidare bra bilder längre, så jag får återkomma till det.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1917 De flesta planterades på den lägsta, fuktigaste delen av ett markberett hygge. Bara ett tjugotal i en myrkant blev utan MB.

Tror att man nog kan välja en växtligare proveniens än denna vid kusten,
men Wallons servar väl en del i inlandet med plant också och då behövs nog en härdig planta.
Ska märka ut ett par plantor och ta ett foto 1gg/år så man ser hur de tar sig. Har satt en del vanlig gran på samma hygge, så det går att jämföra.
Teoretiskt ska ju svartgranen vara chanslös så fort marken blir lite bättre.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34399 Dags att damma av en gammal tråd!

Hur går det med svartgranen?

Mina är rätt ojämna.En hel del har dubbeltoppar och ser lite frostskadade ut.Vanlig gran o tall ser bättre ut.

Mina "myrgranar" lever faktiskt. Iaf de jag kommer ihåg var jag planterade :oops:

Satte ca 7-8000 lärk o 1000 klippgranar ifjol. De snabbaste lärkarna är redan förbi klippgranen, trots att dessa var 3-åriga plantor!

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Svartgran skogshuggarn?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731739 Så här 15 år senare ser jag att svartgranarna på myren faktiskt lever! Undrar hur det gick för skogshuggarn?

I övrigt gav experimentet med svartgran på granmark ingen mersmak.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
torpöbo  
#731769
nisse skrev:Dags att damma av en gammal tråd!

Hur går det med svartgranen?

Mina är rätt ojämna.En hel del har dubbeltoppar och ser lite frostskadade ut.Vanlig gran o tall ser bättre ut.

Mina "myrgranar" lever faktiskt. Iaf de jag kommer ihåg var jag planterade :oops:

Satte ca 7-8000 lärk o 1000 klippgranar ifjol. De snabbaste lärkarna är redan förbi klippgranen, trots att dessa var 3-åriga plantor!

/Nisse


Hur har länken gått? Vad satte du för sort och provinens?

Avatar Fallback

Re: Svartgran skogshuggarn?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815832 Lärken var finska Lassinmaa och har gått som tåget! Svartgranens proveniens står i tråden. Den var ingen höjdare på skogsmark, dubbeltoppar och dålig tillväxt. På myrmark helt ok, men där ska ju inte skog odlas oftast.
Vad hände med Skogshuggaren tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svartgran skogshuggarn?

torpöbo  
#815958 Nu är det några år sedan jag skrev min fråga. Min fundering var mer om du då kanske provade lärk på lite blötare marker?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).