Föryngring

Stödplantera eller inte?

4 inlägg 6635 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stödplantera eller inte?

lundqvist.r  
#448817 I helgen var jag ute och kollade in delar av den fastighet vi rätt nyligt blivit ägare till. Ett hygge, planterat för en sex, sju år sedan, där det finns en hel del röjning när snön har försvunnit. De högsta tallarna hade kanske nått ett par meters höjd, lite osäkert eftersom jag såg dem från skidorna på ett snötäcke av okänt djup. Så långt inga problem.

Frågan är dock hur jag ska göra med de ganska många fläckar där återväxten såg rätt mager ut. Ytor på ca 30-40 kvadratmeter där det stack upp någon enstaka mindre tallstackare.

Är det läge att stödplantera, eller är det lika bra att låta det vara? Eller vad tror ni om sådd, skulle det ge för stor skillnad i höjd om några år?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Stödplantera eller inte?

isteskog  
#448818 Tror tyvärr att det är att kasta pengarna i sjön med att hjälpplantera tall när beståndet är uppemot 2m högt. Har det varit gran så har det varit en annan femma! :geek:

Avatar Fallback

Re: Stödplantera eller inte?

Flax12  
#448909 Möjligtvis hjälpa till på traven för tex löv odyl med att flå av lite i humusen/grässvålen. Själv har jag "kastat" i några contorta plantor på några ställen. Men om man bara ger det lite tid så brukar det bli skog till slut.

Avatar Fallback

Re: Stödplantera eller inte?

ÅsaNisse  
#448937 Spara lite björk i luckorna om det inte är så att det göms tallplantor under snön.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).