Föryngring

Plantering

3 inlägg 5579 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantering

Klevane  
#447861 Hej!
Ursäkta min okunskap men jag arbetar inte professionellt med skog utan har ärvt en gammal släktgård där det ingår 3 hektar skog som jag har slutavverkat. I kontraktet med skogsbolaget ingick att de skulle nyplantera efter avverkningen. I maj 2017 blev jag uppringd av en person som sa att han skulle nyplantera skog och 4 dagar senare meddelade skogsbolaget att planteringen var klar. När jag besökte min skogsmark i juli 2017 kunde jag inte se några nya träd. Det låg ris efter avverkningen över hela marken. Mina frågor är borde inte träden synas? kan plantering ha skett utan att riset tagits bort?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447867 Har du tidsmaskin;-).

Börja med att ring ditt skogsbolag och be dem komma ut och tillsammans med dig och besikta av arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Plantering

Torbjörn Johnsen  
#447869 Hej @Klevane och välkommen till Skogsforum! "Okunskap" är ju något relativt och någonstans måste man ju börja när man vill lära sig något nytt. Och vill du veta mer om skog så finns det många på skogsforum som gärna bidrar med sina erfarenheter.

När det gäller riset efter avverkningen så kan det mycket väl ligga kvar, det är inget problem. Ibland samlar man ihop riset för att använda som bränsle i en flispanna men det är inget hinder att det ligger kvar på marken. Det multnar ner och blir näring för den nya skogen. Ofta ligger det i högar efter maskinen som avverkat men då får man plantera runt.

Om det är planterat ska det synas. Plantorna är inte stora (mellan 10-30 cm normalt beroende på planttyp och trädslag) men det ska definitivt synas. Normalt sett planterar man plantorna med 2 meter mellan raderna och 2 meter mellan plantorna i raden. Då blir det 2500 plantor per hektar så om virkesköparen har åtagit sig att plantera så ska det ha planterats 7500 plantor på hygget om det är tre hektar. Jag lägger in länkar till några bilder på nyplanterade plantor så kan du se hur det ser ut här:

Tallplanta:
Bild


Granplanta som vuxit ett år:
http://snytbagge.slu.se/image_downloads ... gran26.jpg

Du skriver maj 2017 men jag utgår från att du menar 2016?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).