Föryngring

Sådd som komplement till plantering?

15 inlägg 20963 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sådd som komplement till plantering?

Torbjörn Johnsen  
#438235 Februarisolen påminner om att det inte är så många månader kvar tills föryngringssäsongen börjar. En föryngringsmetod som idag används i ganska liten omfattning idag är sådd. Trots att det finns en gedigen kunskapsbas om hur det fungerar och goda erfarenheter då sådd tillämpas vid rätt förutsättningar.

Mot bakgrund av dagens viltskadeproblematik borde det vara mycket intressant att försöka åstadkomma fler plantor per hektar i plant- och röjningsfasen men ska detta åstadkommas med plantering blir det väldigt dyrt. Ett intressant alternativ kan istället vara att plantera gran i ett glesare förband (1000-1500 st/ha) och komplettera med sådd tall mellan plantorna. Tallen växer normalt sett snabbare de första åren och bör hänga med granen upp så länge det handlar om rimliga boniteter. Resultatet bör ge ett stort planturval som förhoppningsvis räcker till både skogsbestånd och som älgmat.

1487168422_tall.jpg


Sådd eller ej har diskuterats tidigare här på skogsforum. Bl a i trådarna

Så talfrö
Sådd?
Markberedning med traktor?
Inventering av sådd
Sådd av tall utan markberedning


Här är några grundprinciper från skogsbrukets samlade sådderfarenheter sammanfattade:

- Markbered innan sådd, med markberedare eller manuellt med hacka
- Sådd kan tillämpas på marker med blåbärsris eller sämre
- Allt för finkorninga jordar lämpar sig inte för sådd p g a uppfrysningsrisk
- Allt för grova jordarter (grusiga) lämpar sig inte för sådd p g a uttorkningsrisk
- ”Micropreparera” ytan innan sådd. D v s tryck till med våffelmönstrad platta/sula
- Så 10 frön per meter i markberedningsspåren (normalt ca 4500 meter/ha)
- Använd frö med rätt proviniens. Antingen köpt frö eller hemmaklängt.
- Så under maj-juni (juni i norra Sverige)
- Plantagefrö (tall) kostar ca 10 000 kr/kilo* och det går åt ca 0,25-0,3 kg/ha
- Det finns mindre partier med beståndsfrö* och det kostar ca 6000 kr/kg
- Varje kilo tallfrö innehåller ca 150 000 frön


För er som vill läsa mer finns här en hel del material att fördjupa sig i via de här länkarna:

Skogsstyrelsen (pdf om sådd)

Skogsstyrelsen

Skogskunskap.se

Vill ni köpa frö av Svenska skogsplantor så går det att beställa via telefon eller mail längst ner på den här sidan.
Svenska skogsplantor säljer plantagefrö för hela landet och de har även mindre partier beståndsfrö i lager. Plantagefrö kostar 10000-10500 kr/kg och beståndsfrö 6000 kr.

För norra Sverige finns det beståndsfrö att köpa hos Skogsfrö i Skandinavien Kostnaden för beståndsfrö ligger runt 5-6000 kr för frö med 90% grobarhet.

För er som inte vill pillra med fröna i näven kan man köpa en s k såddkanna. Skogma säljer en såddkanna som man kan montera på en kratta.

Dela gärna med er av era erfarenheter om sådd.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sådd som komplement till plantering?

DrW  
#438240http://www.skogspodden.se/ propageras det starkt för sådd av tall både av kvalitets och viltbetesskäl.

Användarvisningsbild

Re: Sådd som komplement till plantering?

loppan  
#438267 Jag har provat att fröså en del gran för hand men det är mycket tidskrävande.
I fjol så tröskade jag fram ca tre dl granfrö ur kottar på betonggolv,tog tid det med.
Annars så har jag i många år praktiserat kobivarianten plantering frösådd.
Markberedning med grävmaskin och 1200 täckrot gran per ha med naturlig frösådd som komplement.

Användarvisningsbild

Re: Sådd som komplement till plantering?

Torbjörn Johnsen  
#438308 Hur tycker du att de sådda tallplantorna hänger med granen @loppan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sådd som komplement till plantering?

Torbjörn Johnsen  
#438309 Ja eller alltså den naturliga frösådden kombinerat med planteringen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sådd som komplement till plantering?

loppan  
#438351 De naturligt sådda tallarna hänger med ganska bra,det är en otrolig tillväxt i tallen i början.
Naturligtvis så är planterad gran något större då den är två år äldre men skillnaden är inte jättestor.

Tyvärr så behövs det minst tio frösådda tallar per markberedningspunkt (1,5 m2) för att klara betestrycket.
Enstaka plantor blir snabbt betade,främst av rådjuren på vårvintern då de tittar fram ur snön.

Här smakar även rådjuren gärna på toppskottet på planterade granplantor.
Ofta så ligger skottet på marken brevid då det tydligen inte smakar bra.

Avatar Fallback

Re: Sådd som komplement till plantering?

Nils A  
#440312 Domänverket i västra Värmland praktiserade på 60-talet att både så och plantera tall på hyggena. Detta gav extremt mycket plantor och dessa bestånd är idag väldigt fina.

Användarvisningsbild

Re: Sådd som komplement till plantering?

RTH  
#440323 Hej
Jag har väldigt goda erfarenheter av maskinell sådd av tall i samband med harvning.

Markerna har varit av ganska mager lingontyp och grov jordart. Kostnaden är dessutom låg.

Troligtvis kommer jag inte att föryngra med fröträdsställning mera utan istället satsa på sådd + ett mindre antal "frö-sparträd" som får stå kvar.

/RTH

Avatar Fallback

Re: Sådd som komplement till plantering?

alias  
#440333
Torbjörn Johnsen skrev:Februarisolen påminner om att det inte är så många månader kvar tills föryngringssäsongen börjar. En föryngringsmetod som idag används i ganska liten omfattning idag är sådd. Trots att det finns en gedigen kunskapsbas om hur det fungerar och goda erfarenheter då sådd tillämpas vid rätt förutsättningar.

Mot bakgrund av dagens viltskadeproblematik borde det vara mycket intressant att försöka åstadkomma fler plantor per hektar i plant- och röjningsfasen men ska detta åstadkommas med plantering blir det väldigt dyrt. Ett intressant alternativ kan istället vara att plantera gran i ett glesare förband (1000-1500 st/ha) och komplettera med sådd tall mellan plantorna. Tallen växer normalt sett snabbare de första åren och bör hänga med granen upp så länge det handlar om rimliga boniteter. Resultatet bör ge ett stort planturval som förhoppningsvis räcker till både skogsbestånd och som älgmat.

1487168422_tall.jpg


Sådd eller ej har diskuterats tidigare här på skogsforum. Bl a i trådarna

Så talfrö
Sådd?
Markberedning med traktor?
Inventering av sådd
Sådd av tall utan markberedning


Här är några grundprinciper från skogsbrukets samlade sådderfarenheter sammanfattade:

- Markbered innan sådd, med markberedare eller manuellt med hacka
- Sådd kan tillämpas på marker med blåbärsris eller sämre
- Allt för finkorninga jordar lämpar sig inte för sådd p g a uppfrysningsrisk
- Allt för grova jordarter (grusiga) lämpar sig inte för sådd p g a uttorkningsrisk
- ”Micropreparera” ytan innan sådd. D v s tryck till med våffelmönstrad platta/sula
- Så 10 frön per meter i markberedningsspåren (normalt ca 4500 meter/ha)
- Använd frö med rätt proviniens. Antingen köpt frö eller hemmaklängt.
- Så under maj-juni (juni i norra Sverige)
- Plantagefrö (tall) kostar ca 10 000 kr/kilo* och det går åt ca 0,25-0,3 kg/ha
- Det finns mindre partier med beståndsfrö* och det kostar ca 6000 kr/kg
- Varje kilo tallfrö innehåller ca 150 000 frön


För er som vill läsa mer finns här en hel del material att fördjupa sig i via de här länkarna:

Skogsstyrelsen (pdf om sådd)

Skogsstyrelsen

Skogskunskap.se

Vill ni köpa frö av Svenska skogsplantor så går det att beställa via telefon eller mail längst ner på den här sidan.
Svenska skogsplantor säljer plantagefrö för hela landet och de har även mindre partier beståndsfrö i lager. Plantagefrö kostar 10000-10500 kr/kg och beståndsfrö 6000 kr.

För norra Sverige finns det beståndsfrö att köpa hos Skogsfrö i Skandinavien Kostnaden för beståndsfrö ligger runt 5-6000 kr för frö med 90% grobarhet.

För er som inte vill pillra med fröna i näven kan man köpa en s k såddkanna. Skogma säljer en såddkanna som man kan montera på en kratta.

Dela gärna med er av era erfarenheter om sådd.


Vet inte om jag är rätt ute nu då detta gäller frösådd från fröträd och inte manuell eller maskinell sådd.

Hittade denna länk, höstmöte med Smålands skogsvårdsförbund på Drettinge Gård (Braås) hösten 2008:

http://www.smalandsskog.se/referat/200809drettinge.pdf

Drettingemetoden/kombinationsmetoden är så vitt jag vet markberedning och glesplantering av gran under tallskärm för att få fram blandskogsbestånd.

SFO ska inte försöka göra ett nedslag på Drettinge?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sådd som komplement till plantering?

Torbjörn Johnsen  
#441252 Bra idé med studiebesök på Drettinge @alias! Det borde gå att få med sig mycket intressant och lärorikt därifrån så det kollar vi på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sådd som komplement till plantering?

alias  
#441418
Torbjörn Johnsen skrev:Bra idé med studiebesök på Drettinge alias! Det borde gå att få med sig mycket intressant och lärorikt därifrån så det kollar vi på.


Låter toppen @Torbjörn om ni får till ett reportage därifrån!

Föryngring av tall (främst på medelgoda till bättre boniteter i södra Sverige) är något av det jag finner intressantast att studera när man är på resande fot. Nu är det sällan man vet om beståndshistoriken, men man blir ju nyfiken och undrar varför funkade det på det ena stället men inte på det andra (tänker både på att faktiskt få tallarna att börja växa alls i förstaläget, och sedan framförallt på varför de klarat sig från klövviltet eller ej).

MVH
Alias

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sådd som komplement till plantering?

niotre  
#448382 Mycket intressant tråd. I ett privatskogsägarperspektiv tror jag på denna metod. Det behöver ju inte vara som en följd av glesa förband i planteringen. Det kan ju också vara ett komplement i ett exempelvis snytbaggedrabbat bestånd.
Ur ett privatekonomiskt perspektiv måste man vara oerhört försiktig med att lägga ut pengar år 0, 1, 2 och tre i en investeringscykel om 70-80-90 år. Pengarna ska ju förräntas. Osäkerheten är ju också monumental vad gäller framtiden.
Jag blandar och ger i mitt eget skogsbruk. Befinner mig i en miljö där skogsvårdslagen, mitt naturintresse och ekonomi/statistik (sannolikhetslära) får inverka.
Att tröska fram eget frö är inte svårt. Loppan inspirerade mig förra våren. Jag var nog en större kottsamlare än du, Loppan. Mätte inga volymer men fick fram mot frö. Nu vet jag inte om du tog bort vingarna. Dom tar ju mycket plats.
I luckor har jag sedan sått. Har liksom sparkat undan humusen där det gått och trampat ned frö. I besvärligare lägen har jag bara kastat ut stora mängder frö.
Insamlingen av kottar sätter jag på något slags friluftskonto. Gratis med andra ord. Spridningen har jag gjort när jag rättat till rådjursbetatade toppskott. Då har jag ju samtidigt sett luckorna.
Om det kommer att ta sig? Ja, det återstår att se.

Avatar Fallback

Re: Sådd som komplement till plantering?

Anse  
#454224 Gänget från Skodspodden.se kör kombimetoden på bestånd ända upp till G34 med lyckat resultat.

Avatar Fallback

Re: Sådd som komplement till plantering?

Tosca  
#471078
Torbjörn Johnsen skrev:Bra idé med studiebesök på Drettinge @alias! Det borde gå att få med sig mycket intressant och lärorikt därifrån så det kollar vi på.

Ligger det kvar i planeringskalendern ännu?

Användarvisningsbild

Re: Sådd som komplement till plantering?

Torbjörn Johnsen  
#471092
Tosca skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Bra idé med studiebesök på Drettinge @alias! Det borde gå att få med sig mycket intressant och lärorikt därifrån så det kollar vi på.

Ligger det kvar i planeringskalendern ännu?


Ja, absolut. Problemet är att plneringskalendern är lång och att allt krut just nu går åt till Gallringsdagarna. Men sen kommer nya möjligheter. Att få grotta i skogsskötselfrågor på ställen där det testats mycket är alltid intressant och givande. Så hav förtröstan! 🙏

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).